Vad köpa i USA?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-22 16:46

Hej,

Är så att jag ska till USA i september (kommer hem i slutet på sept) och tänkte naturligtvis köpa med mig lite elektronik med mig hem med tanke på den låga dollarkursen.

Vad är värt att köpa?

• Lite saker jag funderar på om det är prisvärt där borta är : iPods? Airport express? Tillbehör till min iPhone 2G?

• Det måste vara lätt att ta med i väskan då jag inte kommer kunna har mer än en väska med mig. (det största som går att ta med är i princip en bärbar dator)

• GÄRNA Apple-produkter (DOH varför skulle jag annars skriva här )

Jag har redan en Macbook från december 2006 (CoreDuo alltså inte Core2Duo) som strular lite, funderar på att köpa med mig en Macbook Air. Hur låter det? Det absolut värsta som skulle kunna hända är att de uppdaterar den precis efter jag köpt den och kommit hem. Ska dit nästa år också, är det bättre att vänta? Har hört mkt rykten om att den kommer uppdateras och att nuvarande version har en del problem (bl.a. med att en kärna stänger ner pga värmeproblem?)

TIPS tas tacksamt emot!

Vänliga hälsningar
Tobbe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 01:30

Det är väldigt troligt att de nya modellerna presenteras nu i september, så du borde kunna ta del av nyheterna innan du åker hem, om du åker hem igen i slutet av september.

Handlar det inte en hel om vad DU VILL ha för prylar också eller hade du tänkt sälja dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 02:05

Tänk på att om du köper en MB i staterna så får du inte med ÅÄÖ på tangentbordet..

Mac Mini hade jag inte tvekat på att köpa därborta.

Det där med att vänta... Väntar gör man om man vill! Vill man inte riskera att missa något så väntar man inte. Men tycker du att Air är så bra i dagsläget att du vill lägga pengarna på den, så gör det!

Men som sagt, tänk på tangentbordet! (därav hade jag köpt en Mini!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 09:14

Tack för tipsen! Får hoppas att jag hinner ta del av nyheterna, det förväntas alltså presenteras en uppdatering av Macbook Air i september? ÅÄÖ gör mig ingenting (tangentbordet fungerar väl precis likadant bara att det inte står ÅÄÖ på knapparna?) Mac Mini funderar jag starkt på! Kul liten maskin.

Självklart handlar det om vad jag vill ha, men har redan det mesta jag behöver så nu handlar det mest om att göra klipp. Vill jag inte ha prylen kan jag ju alltid sälja den med liten vinst då...

Fler tips tack

• Oregistrerad
  • 2008-08-23 10:18

Systemkameror lär väl bli billigare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 10:32

Mkt intressant förslag! Har varit sugen på en systemkamera ett tag. Har ingen kamera alls i dagsläget... Skulle behöv lite konkreta förslag dock - vilka modeller är billigare? Får man nåt i stil med en Canon EOS billigare där borta? Kan man hitta nåt schysst för under 3000 där borta?

Tack. Keep 'em coming

• Oregistrerad
  • 2008-08-23 11:11

Ingen aning vad för priser dom har därborta, var bara det som kom upp när du nämde billig elektronik. /Peter

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-08-23 11:21

Fundera lite på det där med garanti också. Alla produkter har inte världsgaranti.

• Medlem
  • Söderfors
  • 2008-08-23 11:38

Kollade prisskillnader på systemkameror när jag var i San Francisco i våras och det är i princip momsen som skiljer, ca 7% där mot 25% här...

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-23 11:56

bärbara skulle jag passa mig för att köpa, det är väldigt svårt att få en bärbar med amerikanskt tangentbord såld i sverige, jag skulle inte köpa en sådan. det är mer än bara åäö som skiljer, specialtecken osv är runtflyttade också så det blir ganska mycket som är annorlunda.. för min del hade a-ö knaparna kunnat vara blanka då jag vet vart knapparna stter men det är ju faktiskt specialtecknen som man kan sämst och de man behöver titta på för att ibland få det tecknet man önskar.

Kort o gott skulle jag sikta in mig på stationära macar, tillbehör o sånt.

AppleCare

AppleCare kostar i USA en tredjedel av priset i Sverige men funkar även härhemma.

BjörneH

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 17:41

Ok men visst har Macbook Air världsgaranti? AppleCare kan jag köpa på ebay i efterhand tänkte jag... Har sökt lite men hittar inte - finns det någon som vet hur ett amerikanskt tangentbord ser ut?

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-08-23 17:54
Ursprungligen av tooobe:

Har sökt lite men hittar inte - finns det någon som vet hur ett amerikanskt tangentbord ser ut?

Såhär Apple - MacBook Air - Design

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 19:09

Doh, varför tänkte jag inte på apples egen sida
Det där ser inte ut att vara något problem för mig...

Andra tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 02:34

Nikon D40 är en prisvärd liten kamera om du inte redan har erfarenhet av systemkameror och vill ha något speciellt.

När det gäller kameror och världsgaranti är det lite speciellt. Kamerorna du köper i USA har inte världsgaranti. Objektiven har det om de har garanti i USA. Om objektiven är gråimporterade till USA har de alltså inte någon världsgaranti.

• Medlem
  • 2008-08-24 10:13

Trevligt att resa till USA!
Jag vet inte om kamerahus är billigare, men objektiv är det verkligen, 60% av priset på Amazon i vilket fall.

Dessutom så får man enligt min mor ha två väskor per person ut ur och inom USA!

• Medlem
  • Söderfors
  • 2008-08-24 10:45

Glöm inte att priserna på Amazon är utan moms...

• Medlem
  • 2008-08-24 11:11

Sant, men det är på sin höjd 10%, inte sant?

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-24 12:24

beror på vart i usa du är. NY är den iaf rstrax under 8.5%.

och det är väll rätt vanligt, att räkna med 10% skatt/moms är enklast (speciellt om man står i butiken o funderar vad det kostar).

jag skulle dock inte köpa en d40/d40x, de behöver dx objektiv vilket är en jävla stor nackdel.

satsa på någon lite dyrare kamera, dock skulle jag lägga pengarna på en nikon då jag gllar upplägget bättre än på canon kamerorna. Exempelvis att du har en display "uppepå" kameran som enbart är dedikerad för inställningar såsom bländare, isotal, slutartid,

tycker att det är enklare att göra dessa inställningar på nikon kameran än canon, och så behöver man inte ha den stora displayen på konstant. kort o gott tycker jag att nikon kameran är mer genomtänkt så sätt, jämför då nikon d50 & canon eos400d.

slutresultatet blir likvärdig mellan en nikon och canon i samma prisklass, det är väll snarare en fråga om tycke o smak vilket man väljer.

kamera tycker jag absolut är ett intressant köp att göra i usa, men man får ta o kolla noga så man vet vad priserna ligger på och vart man ska köpa.. lätt att köpa grisen i säcken.

Tänk bara på att slänga kartongerna innan du ska åka hem, alternativ skickar de med post då du garanterat får tulla för kameran osv om du har det nytt i kartong (kan iaf bli tjaffs).

sedermera så får du tänka på det här med laddaren för kamerabatteriet, om du måste köpa en ny laddare eller om laddaren i sig klarar av såväl 110 som 230v, och vad som krävs isf, en ny sladd bara? vad kostar annars en ny laddare?

absolut ett bättre köp att investera i en kamera än en laptop i usa. vet inte hur apple är men många andra datortillverkare är jäävligt griniga o byter inte ut tangentborden till ett annat språk oavsett om man är beredd att pröjsa för det.

/tim

• Medlem
  • 2008-08-24 13:45

Annars så var säljarna jättetrevliga när jag frågade vad momsen var i Asheville!

Som tim säger så bör du kolla upp det där med sladdarna!
För övrigt är det också smidigt att kika på vad du får för minneskort och diverse tillbehör med i olika kamerapaket, dessutom så bör du känna och hålla i olika kameror innan du bestämmer dig, för även om en viss kamera är dyrare/billigare så kanske den ändå sitter dåligt i din hand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 13:48

Ok tack ska tänka på allt detta
Om vi återvänder till Macbook Air, är det något förutom tangentbord/strömsladd jag behöver tänka på? Någon nackdel att köpa en iPod i USA förutom strömsladd?

• Medlem
  • 2008-08-24 13:51

Det borde inte vara mer att tänka på, men jag är inte så insatt i det där, det finns säkerligen någon här som kan svara mycket mer precist.

Då de inte levereras med någon strömsladd så skall det inte vara något att tänka på, min bror beställde den rosa Valentine-iPoden från USA (en kollega från hans jobb fraktade hem den åt honom) till sin flickvän i våras, och det har inte varit minsta problem med den.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-25 00:53

för laddare så är det inga konstigheter, själva laddaren är samma i sverige, det är bara stickproppen som skiljer länderna ifrån varandra, detta kan du enkelt komplitera med genom att köpa ett resekit (innehållande en hel drös med olika stickproppar) eller köpa de svenska när du kommer hem.

tangentbordet ser jag som det största problemet om du ska köpa en mba i usa.

vet inte hur det är på macbookarna i usa men en traditionell pc har olika antal knappar på tangentbordet i sverige och usa.. således kan det ställa till med problem.

ipodarna är inga konstigheter, möjligen saknas svensk bruksanvisning/garantipapper som följer med de svenska, men produkten i sig är samma då det inte ingår någon nätladdare till den.

1
Bevaka tråden