Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra MacBook från Vista-PC över internet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-22 09:17

Hur gör jag detta smidigast? Jag vill styra min MacBook ifrån min PC på jobbet för att kunna chatta med Adium istället för webmessenger bl.a. Jag har för mig att OS X har något inbyggt för det här, men hur använder jag det och hur gör jag på PCn?

VNC.. eller så finns ett program som heter Timbuktu.. de har ja kört..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-22 11:09

Systeminställningar -> Delning -> Skärmdelning eller Fjärrhantering.

Sen laddar du ner en VNC klient.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-22 11:25
Ursprungligen av Creops:

Systeminställningar -> Delning -> Skärmdelning eller Fjärrhantering.

Sen laddar du ner en VNC klient.

Sen blir jag ägd eftersom Leopard visar min interna IP och den externa IPn delas med fyra andra datorer, och jag kan inte ställa in några portar i Leopard för att få trafiken att gå till MacBooken specifikt. Hur löser jag det?

Du får lägga lite tid på frågan om du vill ha ett bra svar.

Du har förmodligen en router "efter" bredbandsmodemet, den skall du konfigurera så att vissa portnummer, de som används för ARD, skall styras till ett visst IP-nummer på insidan. Datorn du vill styra bör ha ett fast ip på insidan. Det borde varit med i din fråga, hur du kopplat hemma.

Har du inte en router, gå och köp en.

Mera instruktioner, googla och sök här i forumet förstås. Port forwarding har varit uppe förut. PortForward.com - Free Help Setting up Your Router or Firewall

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-22 14:53

Jag har en router och jag vet hur man mappar portar, det jag inte vet är vilka portar som används av Leopard för screen sharing och om det funkar att bara mappa den porten till min MacBook och sen ansluta från PCn till min externa IP och sen komma fram till Macen.

1
Bevaka tråden