Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil-ikoner utbytta efter uppgradering till OS 10.5. Hur få tillbaka de gamla?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Efter uppgradering har de flesta (?) filer fått helt nya ikoner. Istället för de "gamla vanliga" som man ju känner igen direkt är det nu bara grå/vita, nästan identiska ikoner för så gott som alla filer. Har försökt fixa detta genom att bl.a. om igen sätta särskilda program som default för olika filtyper (typ Adobe Reader för .pdf, Word för .doc osv) men det hjälper inte.

Det är otroligt irriterande och har aldrig hänt tidigare. Vet nån hur man får tillbaka de gamla välkända ikonerna igen?

Red: Nej, jag har inget nytt tema eller har fibblat med GUI:t på något sätt. Det är Macens eget.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-20 10:15

Skärmbild?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-20 10:20

Du gillar alltså inte ikonerna som följer med 10.5? Du vill ha ikonerna från 10.4?

Problemet är löst.
I Finder -> View och sedan klicka av "Show icon preview" och samma sak för hela disken.

Sparkar liv i den här tråden.
Går det inte att säga till systemet att ALLA filer i HELA datorn (eller mitt konto) ska ha de generiska "vanliga" ikonerna? Jag måste ju ändra för varje enskild folder.

Alltså, jag öppnar nån folder i Finder. Omedelbart när den öppnas har den de "generiska" ikonerna, dvs t.ex. pdf-filer har Acrobats klassiska röd-vita ikon. Men så ändras dom automatiskt till de här "icon preview"-sakerna, nån slags menlös, grå "miniaty" eller tumnagel av själva dokumentet.

Kan man inte ställa in nånstans så att inställningen blir reduntant? Jag blir jäkligt irriterad på det här....

Längst ner i fönstret där du gör inställningen trycker du på "Använd som förval" så ska det gälla alla fönster.

Har inget sånt val.
Alltså: Jag markerar en folder och väljer View -> View Options i toppmenyn.
Då får jag upp ett fönster med alternativen:
Always open i column view
Text size..
Show icons (ikryssat)
Show icon preview (inte ikryssat naturligtvis)
Show preview column (ikryssat)
Arrange by...

Inget mer.

1
Bevaka tråden