Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag återställde min iPhone och då sket jag i MobileMe, har man det kan man ju bara synka kontakterna via MM och det vill jag inte, så för mig blir det med största sannolikhet ingen fortsättning. Har lixom inte blivit övertygad och lär nog inte bli det heller.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-15 21:10

Det stora frågetecknet för mig är om jag vill att (en del av) ett företag som inte går att kontakta och nästan helt saknar support ska ha fri tillgång till mitt kreditkort. Allvarligt att de inte svarar på mail med felaktiga debiteringar - det har snart gått en vecka sedan de första klagomålen kom till Apple och de har fortfarande inte gått ut med någon officiell information.

Annars verkade tjänsten lockande med push-teknik och smidig fildelning - fast nu är ju inte push riktigt push och för fildelningen har de tryckt på pausknappen tilsvidare. så nu vette sjutton...

När dom fixar så att man även kan synka prenumererade kalendrar till molnet så är jag nöjd. Som det är nu så är det oanvändbart för mig - synkar iPhone'n med USB. Jag pushar en enda sak; mail@me.com...bara för att Anteckningar/Notes då synkas. Mina anteckningar är mitt minne och på detta sätt har jag dom överallt. Denna funktion är nästan värt hela årskostnaden för mig. Själva emailkontot som sådant använder jag inte - jag har egen domänadress för mail - inkört sedan måååånga år.

MobileMe har en del att göra och fixa, men det är onekligen mycket intressant och snyggare än allt annat på nätet (så klart).

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-15 21:52

Zimmerman: Du vet att du kan koppla en egen domän till Mobile Me, va?

Du menar att man kan ha egen domän som pekar till sajten man har på MobileMe?
Att ha sitt eget mailkonto där är en annan sak.
Man kan inte ens ändra avsändare i ett MobileMe-mailkonto

Ursprungligen av hugin:

Zimmerman: Du vet att du kan koppla en egen domän till Mobile Me, va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 16:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Du menar att man kan ha egen domän som pekar till sajten man har på MobileMe?
Att ha sitt eget mailkonto där är en annan sak.
Man kan inte ens ändra avsändare i ett MobileMe-mailkonto

jag skulle rekommendera Googles mejltjänster. De står som värdar för ylan(hos)ylan.nu och det kostar 0 kronor och fungerar utmärkt (jag får givetvis pynta för domänen), jag kör imap, men efter vad jag hört fungerar pop också utmärkt. Tror man kan ha upp till 100 e-postadresser kopplade till sin domän. Alldeles gratis!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-16 15:30

Ett mail via Swedbanks formulär löste problemet för mig med reservationen. Det skrivna ordet regerar! (Om man inte blir ignorerad dvs)
Ni som fortfarande kör ME har ni fått igång albumdelningen? Kan man få se en testlänk, går det att lösenordsskydda? Tack för svar..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 16:11

Nyss gick MobileMe ut med ett mail som ursäktar för allt strul och där man säger att allt (förutom "push" från datorn, som just nu tar ca 15 minuter) skall funka enligt planerat.

Alla befintliga kunder får dessutom 30 gratisdagar som tack för tålamodet.

Jag är kund sedan länge - något sådant mail har jag inte fått Det kommer väl...hyfsat beteende av Apple i alla fall...får väl se om det funkar eller om dom lik förb. drar stålarna när tiden är slut istället för att vänta en månad. Jag tror det är 50/50.

Ursprungligen av Maxim:

Nyss gick MobileMe ut med ett mail som ursäktar för allt strul och där man säger att allt (förutom "push" från datorn, som just nu tar ca 15 minuter) skall funka enligt planerat.

Alla befintliga kunder får dessutom 30 gratisdagar som tack för tålamodet.

  • Medlem
  • 2008-07-16 17:31

Är det någon som har ett KLART svar hurvida det går att "pusha" mail från andra konton än @me.com? Om man ställer in sina konton så att de skickar en kopia av alla mail till @me.com-adressen så måste det väl fungera?

Att komma fram till Apples support verkar ju inte vara aktuellt, har blivit bortkopplad fyra gånger redan.

Jomen...det är ju klart att det funkar. @me.com-kontot pushar alla mail som kommer in - om dessa mail är från Kalle Kula eller från en server som eftersänt/vidaresänt mailet spelar ju givetvis ingen roll alls. @me.com-kontot skiter i avsändare - det bara pushar allt som ramlar in så fort den kan. Ett mail är ett mail är ett mail.

Det som är trist är dock att om man svarar på mail som dimper in på @me.com-kontot och pushas till iPhone'n kommer att ha @me.com-kontot som avsändare. Detta kan man inte ändra på. Trist.

Ursprungligen av dopi:

Är det någon som har ett KLART svar hurvida det går att "pusha" mail från andra konton än @me.com? Om man ställer in sina konton så att de skickar en kopia av alla mail till @me.com-adressen så måste det väl fungera?

Att komma fram till Apples support verkar ju inte vara aktuellt, har blivit bortkopplad fyra gånger redan.

  • Medlem
  • 2008-07-16 18:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...det är ju klart att det funkar. @me.com-kontot pushar alla mail som kommer in - om dessa mail är från Kalle Kula eller från en server som eftersänt/vidaresänt mailet spelar ju givetvis ingen roll alls. @me.com-kontot skiter i avsändare - det bara pushar allt som ramlar in så fort den kan. Ett mail är ett mail är ett mail.

Det som är trist är dock att om man svarar på mail som dimper in på @me.com-kontot och pushas till iPhone'n kommer att ha @me.com-kontot som avsändare. Detta kan man inte ändra på. Trist.

Tack för svar, men hur sjutton får man till det. Jag har valt "synkronisera e-postkonton" i MobilMe inställningarna. Det är konton från Bredbandsbolaget och min egen domänadress jag vill synka. Någon som fått till det?

Eftersändning/vidaresändning ställer du in på ditt konto hos Bredbandsbolaget - om dom tillåter sådant. Det är som att man fixar eftersändning med Posten och inte med mottagaradressen.

Synka går inte...det handlar alltså om eftersändning/vidaresändning.

Ursprungligen av dopi:

Tack för svar, men hur sjutton får man till det. Jag har valt "synkronisera e-postkonton" i MobilMe inställningarna. Det är konton från Bredbandsbolaget och min egen domänadress jag vill synka. Någon som fått till det?

  • Medlem
  • 2008-07-16 19:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersändning/vidaresändning ställer du in på ditt konto hos Bredbandsbolaget - om dom tillåter sådant. Det är som att man fixar eftersändning med Posten och inte med mottagaradressen.

Synka går inte...det handlar alltså om eftersändning/vidaresändning.

Tack igen Zimmerman:)

Alternativet är att gå till Mail-inställningar i ditt @me.com på webben och be ditt @me.com-konto att själv gå och hämta mailen från ditt Bredbandsbolaget-konto.
Jag har valt den första varianten. Känns logiskt....men om Bredbandsbolaget inte godtar efter/vidaresändning så är detta lösningen.

Ursprungligen av dopi:

Tack igen Zimmerman:)

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-07-16 20:09

Har precis som många andra fått pengar dragna från mitt konto och lönlöst försökt få svar från Mobile Me supporten. Bestämde mig då att börja maila personer hos Apple som sitter lite högre upp.

Och döm av min stora förvåning så fick jag precis ett trevligt samtal från Apple i USA. Det var Kirk Paulsen, Senior Director Apps Product Marketing som ringde upp.

Han beklagade det som inträffat och förklarade varför pengar var dragna, det visade sig vara ett "matematiskt fel" men att pengarna kommer betalas tillbaka så fort dom bara kan.

Men nu till det intressanta. I mitt mail till Apple så nämde jag detta med att Push inte riktig var push och att andra utannonserade funktioner inte alls kom med i nuvarande Mobile Me.

Då berättade Kirk att han precis var på väg in till ett möte Steve Jobs mm. för att diskutera en som han uttryckte det "Not an Apple kind of thing" nämligen att om Steve godkänner allt så kommer dom inom 48 timmar att posta en Roadmap över Mobile Me och dess funktioner som i dagsläget saknas.

Sedan skulle hela supporten ses över och istället för att bara ha en mailsupport så skulle det införas en telefonsupport.

Passade även på att fråga angående Push från klient sidan. Kirk sa att det självklart kommer bli riktigt push därifrån med men dom har stött på tekniska problem.

Han lovade personligen återkomma inom 48 timmar och informera om vad som händer med Mobile Me.

Tänkte att detta kanske kunde vara av intresse. Vi får se vad detta leder till, men blev mäkta förvånad när ett USA nummer ringde upp mig

/Marko

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-07-26 12:49
Ursprungligen av marko:

Har precis som många andra fått pengar dragna från mitt konto och lönlöst försökt få svar från Mobile Me supporten. Bestämde mig då att börja maila personer hos Apple som sitter lite högre upp.

Och döm av min stora förvåning så fick jag precis ett trevligt samtal från Apple i USA. Det var Kirk Paulsen, Senior Director Apps Product Marketing som ringde upp.

Han beklagade det som inträffat och förklarade varför pengar var dragna, det visade sig vara ett "matematiskt fel" men att pengarna kommer betalas tillbaka så fort dom bara kan.

Men nu till det intressanta. I mitt mail till Apple så nämde jag detta med att Push inte riktig var push och att andra utannonserade funktioner inte alls kom med i nuvarande Mobile Me.

Då berättade Kirk att han precis var på väg in till ett möte Steve Jobs mm. för att diskutera en som han uttryckte det "Not an Apple kind of thing" nämligen att om Steve godkänner allt så kommer dom inom 48 timmar att posta en Roadmap över Mobile Me och dess funktioner som i dagsläget saknas.

Sedan skulle hela supporten ses över och istället för att bara ha en mailsupport så skulle det införas en telefonsupport.

Passade även på att fråga angående Push från klient sidan. Kirk sa att det självklart kommer bli riktigt push därifrån med men dom har stött på tekniska problem.

Han lovade personligen återkomma inom 48 timmar och informera om vad som händer med Mobile Me.

Tänkte att detta kanske kunde vara av intresse. Vi får se vad detta leder till, men blev mäkta förvånad när ett USA nummer ringde upp mig

/Marko

Det verkar som Kirk inte riktigt fick igenom sin Roadmap men dom skall iaf publicera mera detaljerad status på vad som sker med MobileMe löpande. Finns att läsa om det här: Apple - MobileMe - Status

Passade även på igår att maila honom angående iDisk och dess oanvändbara hastighet hos oss i europa. Frågade honom om det fanns några planer på att lösa detta problem som vi har haft i flera år. Han skulle undersöka saken och be någon ansvarig kontakta mig. Inte för jag tror att något kommer hända med hastigheten men känns ändå bra att dessa saker landar hos rätt personer.

Jag återkommer så fort jag hör något nytt.

/Marko

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-26 21:35
Ursprungligen av marko:

Det verkar som Kirk inte riktigt fick igenom sin Roadmap men dom skall iaf publicera mera detaljerad status på vad som sker med MobileMe löpande. Finns att läsa om det här: Apple - MobileMe - Status

Det är ju fullkomligt lysande!

Jag tror att det är första gången som Apple har en officiell blogg. Hoppas det inte blir sista.

Jaaa!
Dom har fixat sökfunktionen i iWeb så att den funkar i Safari.:D
Förut var det den enda browser den INTE funkade i !!

Senast redigerat 2008-07-27 22:05
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 10:34
Ursprungligen av dopi:

Är det någon som har ett KLART svar hurvida det går att "pusha" mail från andra konton än @me.com? Om man ställer in sina konton så att de skickar en kopia av alla mail till @me.com-adressen så måste det väl fungera?

Att komma fram till Apples support verkar ju inte vara aktuellt, har blivit bortkopplad fyra gånger redan.

Hej där!
Kan du förklara med korta enkla anvisningar hur jag ska ställa in det, du nämner här ovan, i mitt Mail så vore jag dig evigt tacksam tack!!??
Har försökt men inte lyckats ställa in mina konton så att det skickar iväg en kopia till något av mina andra konton nämligen. Tack på förhand broder.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-16 22:27

coolt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-17 00:11

MobileMe=MobileMess som någon skrev på Apple Discussions...

Någon som vet var man kan köpa trialversionen? Har kollat runt lite men lyckas inte hitta den ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-17 13:30
Ursprungligen av katten__findus:

Någon som vet var man kan köpa trialversionen? Har kollat runt lite men lyckas inte hitta den ...

www.me.com

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-17 13:34

Om nu inte trialen är avstängd när de har haft tjorv med kontokorten mm

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-17 14:27
Ursprungligen av iBjorn:

Om nu inte trialen är avstängd när de har haft tjorv med kontokorten mm

Nej då. Det finns en länk i inloggningsrutan.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-17 14:32

OK, såg bara att alla referenser för det var bortplockat på Apples hemsida - jag har ju redan trial så därför ser jag inte den. Apple har f.ö släppt reservationen på mitt bankkort nu.

Tror dock att jag står över Mobileme - har bara IE6 på jobbet och på flera ställen på Universitetet, MobileMe tappar det mesta av sin mobilitet därför, synd för det är snyggt som tusan.

Den finns kvar, och det gick bra. Så nu skall jag testa hur det funkar ...

Hur kul var detta. Det går att logga in i systeminställningarna men när jag försöker logga in på webben så blir det "Invalid member name or password" ...

Provar erikohmans tips tidigare i tråden om att ändra till långt lösenord, men nu kommer jag inte ens in i systeminställningarna med det nya, jaja får väl avvakta och kolla ikväll.

23kr i skyddat belopp på kontot iallafall.

Yesss!
Nu har dom fixat grafiken som pajade för iWebpublikationer.
Har dock inte sett någon annan här som haft det problemet, konstigt nog.

Bevaka tråden