Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna filer från webben utan att spara dessa på hårddisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:56

Finns det någon inställning i Firefox/Safari som gör så att man som förval bara öppnar ett en fil som man hittar på webben utan att samtidigt spara det på datorn.

Jag klickar på länken, Firefox frågar om jag vill öppna filen (och ber mig välja program) eller om jag vill spara det på hårddisken. Oavsett vad jag klickar så sparas dokumentet på hårddisken.

Läser man 20 rapporter i pdf-format om dagen och man långt ifrån vill spara alla så bildas det snabbt ett gytter av önskade och oönskade pdf-filer i nedladdningsmappen. Vad göra?

Jag vill alltså att dokumentet automatiskt ska öppnas i till exempel Förhandsvisning (om det är ett pdf-dokument) utan att sparas på hårddisken. Sedan ska JAG kunna välja att spara det på hårddisken om jag vill.

Jag har för mig att det inte alltid är så här. Minns dock inte när och var, win XP, win 2k, Leopard...?

Använder 10.4.11, Förhandsvisning, och Firefox/Safari utan plug-ins.

Senast redigerat 2008-08-18 22:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 17:08

Tack! Jag glömde dock att det där var ett generellt problem för mig. Förlåt.

Det händer oavsett vad jag öppnar (det var bara extra tydigt med PDF:er) zip-filer eller word-dokument eller vad som helst. Det sparas på disk, sedan öppnas, oavsett vad jag vill och väljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 22:46

Jag antar att jag vill att det ska fungera så här:
Jag klickar på en fil, väljer alternativet att den ska öppna filen (till skillnad från "spara till mapp"). Den laddas då ned till en temporär mapp jag inte har en aning om existerar över huvud taget och öppnas omedelbart därpå. När jag sedan stänger dokumentet eller avslutar firefox/datorn eller något liknande raderas filen automatiskt från ovan nämnda okända plats.

Väljer jag istället spara till mapp, så sparas den kort och gott till mappen utan att den händer något alls i den okända temp-mappen.

  • Medlem
  • 2008-08-18 22:54

Har du kollat Safari/Inställningar/"Öppna säkra filer efter hämtning"?

Installerar inte Adobe Reader en pdf-plugin för Safari som gör det du vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 23:24
Ursprungligen av Baron:

Har du kollat Safari/Inställningar/"Öppna säkra filer efter hämtning"?

Installerar inte Adobe Reader en pdf-plugin för Safari som gör det du vill?

Jo, du har nog rätt i det. Det är bara det att jag helst inte vill använda Adobe Reader och för det andra så ändrade jag mig: det gäller alla fil-typer (bara packa upp innehållet i en zip-fil till hårddisken utan att spara själva zip-filen osv osv).

Har du tid så får du gärna ändra det i rubriken. Använd i så fall rubriken i mitt första inlägg.

Edit: Men du, det hade du ganska rätt i. Safari gör precis det jag vill med pdf-filer, fast oberoende om den där rutan var ikryssad. Zip-filer däremot var inte oberoende om rutan var i kryssad. Jag lyckades dock få ned innehållet där utan att ladda ned filen.

Senast redigerat 2008-08-18 23:41
  • Medlem
  • 2008-08-19 11:52

Vad menar du då? Att du vill ladda hem innehållet i en zip-fil men inte själva zip:en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 14:31

Tja, det är väl så användaren upplever det. Det kan väl implementeras t.ex. enligt inlägg #4. Väljer jag "öppna" så laddas zip-filen ned till den "osynliga" temporära mappen och öppnas med t.ex. Unrar, så får man sedan välja var filen ska packas upp någonstans. När sedan unrar stängs tas zip-filen bort och man har aldrig ens sett att den existerat. Motsvarande med word-dokument eller vad som helst.

Det irriterande är att jag VET att jag sett funktionaliteten någonstans. Som sagt, jag minns inte om det var i Leopard, win XP, win 2k eller självaste Hin Håle vet var!

Edit: Tack för att du inte gett upp hittills i alla fall: uppskattas!

  • Medlem
  • 2008-08-19 16:09

Jag har aldrig sett den funktionen nånstans. Men det betyder ju inte att den inte finns...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 17:04

Jag återkommer.....

Edit: Men visst måste du väl tillstå att det vore smidigt ur många perspektiv, att öppna verkligen innebär öppna och spara verkligen innebär spara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 21:57

Ah, så klart. Lustigt att man skulle få den informationen från en mac-site men det är ju så klart windows som lägger filerna i en temporär mapp när man väljer öppna. Open a document or photo without saving it to the hard disk - Mac Forums

En stundtals underhållande diskussion på temat:
How can I open files without saving a link?

Jag antar att jag var lite löjlig. Typiskt download-mappen får väl fungera som en os x-motsvarighet till windows temp-mappar. Så får jag ta bort filerna manuellt innan de tar för stor plats.

Jag har irriterat mig på samma sak – filen hamnar på skrivbordet (där jag först sparar mina nedladdningar), oavsett om man väljer att bara öppna/läsa eller spara den.

Min lösning i Firefox (2.0.0.16) har varit att ladda ner och installera OpenDownload, ett FF add on/tillägg. När fönstret med frågan om vad jag vill göra med filen öppnas, så visas nu ytterligare ett alternativ: Open with default MacIntel application. När jag väljer det så går det att läsa filen utan att den sparas på skrivbordet.

Har en iMac 20" 2,4 GHz

1
Bevaka tråden