Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med val av skärm!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Söker en bra skärm för 3500 kr som jag skall kunna koppla ihop med min Macbook Pro. Har sneglat lite på SAMSUNG SYNCMASTER 245B+ (SAMSUNG SYNCMASTER 245B+ 24# WIDE TFT HAS TCO-03 SVART - Hög upplösning ger en fantastisk översikt) som kostar 3400 kr (bra pris tycker jag!), där också fri frakt är inkluderat i priset - ett litet plus. Å andra sidan är det en TN-panel i denna. Men alltså... jag som vanlig användare, dvs. jag surfar, chatta, titta på filmer, lyssna på musik och sysslar med en del bildredigering på hobbynivå, hur mycket märker jag av att det är en TN-panel?

Tittade dessutom på en Eizo skärm (EIZO FLEXSCAN S2231WSE 22# TFT TCO-03 GR), som också är ett mycket bra köp och en gedigen utvecklare av skärmar, vad jag har hört. I den skärmen sitter det en VA-panel eller vad under vilken beteckning det går, som är något bättre än en TN-panel. Men skärmen är då bara 22 tum (vilket känns lite) och kostar dessutom 4700 kr, vilket är nästan 1200 kr mer än Samsungen, och då får jag en mindre skärmyta på köpet.

Hur skulle ni göra? Finns det några andra skärmar som ni rekommendera? Gärna så stora som det bara går, men den skall givetvis också vara prisvärd sett till det som jag betalar. Hellre att jag köper en mindre skärm som är BRA, än att jag köper en stor, som kostar mycket, som är alldeles för dålig sett till vad jag betalar för den. Dessutom undrar jag om jag behöver köpa till någon kabel eller så, för att kunna få det maximala av upplevelsen? Eller hänger alla kablar som krävs från att koppla Macbook Pro till skärmen med i köpet av skärmen? Ni kanske har hört om någon teknik som är på G och som kommer VÄLDIGT snart, som jag bara måste vänta till?

Tacksam för många svar, synpunkter och funderingar. Trevlig fortsättning på denna vecka.

Samsungen har 1920x1200 så den har större yta och högre upplösning. Jag har den där Samsung skärmen och är nöjd med den även ifall jag märker att färgerna inte är perfekta då det är en TN-panel men hade inte råd med någon dyrare skärm, nu skulle jag köpa en skärm som inte har en TN-panel men skulle inte gå under 1920x1200 i alla fall.

Det följde med en DVI & VGA-kabel så du behöver inte köpa till något extra för skärmarna.

/Adam

Glöm det jag skrev. Jag tittade på fel Samsung-skärm. Sorry.

Bildskärm för bildbehandling - Fotosidan Forum 2.0 BETA

Där har du att bita i! Kvällen är räddad.

Ursprungligen av adamsen87:

Samsungen har 1920x1200 så den har större yta och högre upplösning. Jag har den där Samsung skärmen och är nöjd med den även ifall jag märker att färgerna inte är perfekta då det är en TN-panel men hade inte råd med någon dyrare skärm, nu skulle jag köpa en skärm som inte har en TN-panel men skulle inte gå under 1920x1200 i alla fall.

Det följde med en DVI & VGA-kabel så du behöver inte köpa till något extra för skärmarna.

/Adam

Hehe, just ett sådant där svar jag ville slippa höra, typ - det ger mig ångest. Antingen X eller Y, inte bägge och, typ. Men jag kan iofs skaffa några kronor till, men alltså.. det kanske är lika bra att hitta en bra SVPA-skärm, för en BRA skärm är ju viktigt om man ändå typ spendera flertalet timmar framför datorn, och även om man jobbar litegrann med bildredigering, eller hur? Välkommen till EIZO <-- är ju ett fint erbjudande till Sweclockersmedlemmar just nu, 8000 kr.. när den annars kostar 10000 kr, ett ganska bra pris kan jag tycka. Finns det några andra bra skärmar som ni kan rekommendera som har denna SVPA-panel?

En annan sak som jag undrar, om jag exempelvis köper denna Eizo-skärm, går det att se på teve genom den med en TV-tvuner, eller så i den? Är det bra kvalite? Om detta går kan jag eventuellt få lite sponsring för min mamma eftersom hon gärna vill kunna se teve på den (mitt skrivbord ligger precis vid sängen, alltså.. WOW, vilken nyhet, men jag menar.. det är ju skönt att kunna kolla på teve när man köper en såpass dyr skärm), och på senare tider har jag även börjat visa filmer för henne och min far, så.. film på denna skärm lär väl bli en trevlig upplevelse? Kan jag få ut mest kraft med en skärm som denna tillsammans med Macbook Pro?

Senast redigerat 2008-08-18 14:31
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-18 14:24
Ursprungligen av ratorinak1:

film på denna skärm lär väl bli en trevlig upplevelse?

Jag tror inte på att tränga ihop hela familjen på en halvmeters avstånd framför en 24" för att se film.

Ursprungligen av Mija:

Jag tror inte på att tränga ihop hela familjen på en halvmeters avstånd framför en 24" för att se film.

Halvmeter? I sängen får det plats två stycken (tuddliu..), som ligger tre, fyra meter från skärmen. Alltså.. vi har ju en 37 tummare som vi har i vardagsrummet för tv-tittande osv på riktigt, men undrar också om man kan använda denna som en duglig skärm för tv-tittande - det gäller liksom att hitta bra argument så min mor sponsrar med en slant.

Frågan är dock om det är värt typ 3500 kr för en 24 tummare jämfört med 22-tummaren som jag skrev i första inlägget. Klurigt val.

1
Bevaka tråden