Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord och touchpad döda

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook Pro från hösten 2007 med Mac OS X Tiger 10.4.11. Igår
dog både touchpad och tangentbord totalt. Det går inte att skriva eller röra musen.
Däremot fungerar det när jag kopplar in en extern USB-mus, men det ändrar inte tangentbordet.

Vad kan vara felet? Jag har inget externt tangentbord att koppla in, så jag kan inte formatera eftersom att jag inte kan slå in lösenordet. ...

Någon som har en aning om vad jag kan göra för att få allt att fungera igen?

Hej,

Troligen är det hårdvaruproblem. Är den köpt hösten 2007 så är det bara att gå in med den till en Apple verkstad och få det fixad.

Ursprungligen av Audiosponge:

Hej,

Troligen är det hårdvaruproblem. Är den köpt hösten 2007 så är det bara att gå in med den till en Apple verkstad och få det fixad.

Mjo, det är väl kanske så, tyvärr. Googlade lite, skall testa att dra ur allt inklusive batteriet och hålla in power-knappen. Funkar inte det så skall jag ringa Apple.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-18 11:15

Fungerar tangentbord/touchpad om du startar installationsskivan? (Om du nu kan göra det med ett trasigt tangenbord)

Ursprungligen av bolle:

Fungerar tangentbord/touchpad om du startar installationsskivan? (Om du nu kan göra det med ett trasigt tangenbord)

Nej, tyvärr.

Nu har jag pratat med Apple och det kommer att gå på garantin. Flyttar till Uppsala om en vecka och tänkte lämna in där. Vad rekommenderar nii, Humac eller M-store?

Dessutom, som jag förstod det av killen hos Apple så behöver jag bara komma in med datorn och eventuellt ta med kvittot jag fick när jag köpte den, så kommer de att fakturera Apple då de läser av serienumret? Lät alldeles för enkelt..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-30 13:17
Ursprungligen av Ewigland:

Dessutom, som jag förstod det av killen hos Apple så behöver jag bara komma in med datorn och eventuellt ta med kvittot jag fick när jag köpte den, så kommer de att fakturera Apple då de läser av serienumret? Lät alldeles för enkelt..

Det är så det går till, fast du behöver inte ha kvittot ens. Dom läser av serienumret och ser i ett globalt system om du har garanti kvar på datorn eller ej.

EDIT: Eller det beror i och för sig på NÄR du köpte datorn. Vet du med dig att du köpte den i slutet av september förra året så kan systemet inte riktigt stämma. Det säger "Estimated date of purchase: blabla", köpte du den i november är det lungt utan kvittot men är det en månad kvar tills din garanti går ut så ta med dig det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-17 16:52

Jag hade samma problem med min Macbook Pro. Tangenbordet och trackpaden var helt döda men externa grejer fungerade, detta skedde till och från. Som tur var uppenbarades problemet runt en vecka innan garantin gick ut. Det var bara att lämna in och de bytte ut både tangentbordet och trackpaden på en dag.

Det är bra service!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 15:44

Tyvärr är du inte ensam. Enligt tibroempiriska studier här på forumet tycks problemen öka. För mig har det inte fungerat på en dryg vecka nu, aningen frustrerande...

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/248613-tangentbord-trackpad-fungerar-ibland.html
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/245376-felande-tangentbord.html

1
Bevaka tråden