Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helgdiskussion: Vilken iMac är din favorit?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-08-18 23:20
Ursprungligen av Baron:

Det fattar väl vem som helst att den senaste modellen nästan alltid är den "bästa"... Men min 15"-lampa (800 MHz) står inne hos min son nu och jag är nästan lite avundsjuk på honom fast jag har en mycket nyare (iMac Intel Core Duo) plus två skapligt kralliga jobbdatorer.

Min 17tumslampa sitter också hos min son...jag har funderingar på att ge min MB till dottern som i sin tur ger sin Mini till sonen...som kommer att ge Lampan till mig...och då ska jag aldrig mer släppa den!!
Vi hade den som köksdator från de senaste åren innan vi köpte en iMac alu och jag tycker fortfarande att den var snyggast och mest ergonomisk att ha köket, bara att snurra fram skärmen mot spisen när man skulle ha fram recept osv...eller visa bilder för gästerna...den duger fortfarande till mycket, kolla film, sonen kör Quake 3 mot kompisarna på nätet osv...och jag kan säkert använda den medan jag väntar på något annat nytt Apple kommer med...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-16 23:58

Jag hade lätt köpt en iMac G4 precis nu men man blir ju tveksam då själva hårdvaran är så hopplöst efter. Den är ju inte speciellt framtidssäker precis i och med Leopard/Snow Leopard och jag vill inte sitta kvar med en massa gammalt mjukvara som inte är kompatibelt med någonting.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 01:00

Den dagen jag får en källare att inreda kommer jag lätt att pryda den med en iMac i bondiblått och en Mac Plus.

Ursprungligen av Doktor G:

Den dagen jag får en källare att inreda kommer jag lätt att pryda den med en iMac i bondiblått och en Mac Plus.

Samma mentalitet som jag har. Dagen då jag köper hus med garage ska jag ha nostalgiska prylar som ändå fungerar. Jag menar, man kommmer ju ändå kunna surfa på den och iTunes lär väl funka på en iMac G3? Snygg som fan. Sjukt snygg. Grymt nostalgisk

Ursprungligen av Doktor G:

Den dagen jag får en källare att inreda kommer jag lätt att pryda den med en iMac i bondiblått och en Mac Plus.

Jag är på jakt efter en 20th Anniversary Mac istället. Vill ha den som radio i vårt vardagsrum

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 02:45
Ursprungligen av Doktor G:

Den dagen jag får en källare att inreda kommer jag lätt att pryda den med en iMac i bondiblått och en Mac Plus.

Jag har en oinredd källarskrubb, där står både en Mac Plus och en iMac Bondi Blue.
Skulle hellre har dem i bostaden jag hade plats.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-18 01:04
Ursprungligen av Konrad:

Jag har en oinredd källarskrubb, där står både en Mac Plus och en iMac Bondi Blue.
Skulle hellre har dem i bostaden jag hade plats.

Ja det är klart, om den presumtiva källaren bara är en skrubb kommer den nog bara prydas av vinterdäck, men om den är inredd skulle jag gärna ha något i stil med det här, fast med färre datorer.

Jag har tatuerat in en Apple-logon på min högra skinka.

Ursprungligen av velvetfox:

Jag har tatuerat in en Apple-logon på min högra skinka.

Du vet väl att vi kräver bildbevis här...

Jag har bildbevisat den på min v överarm.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-08-17 09:46

Lampan även här, rent designmässigt. Däremot var den för dyr jämfört med vad man fick för pengarna prestandamässigt, så på allt utöver utseendet så föredrar jag den senaste varianten

Ursprungligen av klchbo:

imac alu, alla andra är ju rena skit datorer..

Möjligen idag. Men 1997 när första iMac kom var ju situationen helt annorlunda och det var hela poängen med tråden

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-08-17 15:31

Jag röstade på iMac Bondi Blue. Det var min första egna Macintosh. Köpte den 27 september 1998. Den var (eller är den står i sin orginallåda i friggebon, ska ta fram den igen när jag blir färdig men tillbyggnaden av min hus och får mer plats) så läcker, och alla som kom hem till mig tyckte vilken läcker skärm du har. Men var är datorn?

Idag har jag en iMac G5 köpt 15 november 2004, som jag också är mycket nöjd med och som jag bytte hårddisk på förra lördagen till en Samsung på 400GB, då orginaldisken blev full. Så jag behåller nog G5 något år till. När det så småningom blir dags för en blir det nog en MacBook.

Ursprungligen av klchbo:

imac alu, alla andra är ju rena skit datorer..

Precis som världens första tv också bara är skit?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 15:53
Ursprungligen av klchbo:

imac alu, alla andra är ju rena skit datorer..

Du är rolig.
Ska bli kul att fortsätta läsa dina inlägg här på 99.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-17 16:02

Platt och vit tycker jag. Tycker den följer Apples designstandard som jag ser den; minimalistisk och vit.

Tycker egentligen alla är lika kreativa, men som sagt, Apple för mig är "vitt".

Röstade på original iMacen - Bondi Blue!

Den var helt revolutionerande när den kom. Trots puckmusen och det inte-så-perfekta tangentbordet. Och alla USB-problem med tillbehör. Har faktiskt aldrig haft så mkyt strul med en dator, vare sig före eller efter, vare sid det gäller Mac eller PC.

Men...fasiken vad jag gillade den Bondi-blåa MC-hjälmen på mitt skrivbord..:)

Håller med om att iMac G3 inte är vacker idag, men om ett antal år så kommer designen på Aluminium iMac vara gammal. Gillar iMac just för att datorn gav Apple nytt liv, det var startskottet alltså.

Det var grisigt

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-18 04:04

Jag tycker att den senaste i aluminium är snyggast faktiskt. Lampan är rätt ball, men inte speciellt vacker.

Lampan är oslagbar vad det gäller deign. Vi har fortfarande en som används på kontoret när den pensioneras vilket ska ske i höst ska jag hitta på ett annat användningsområde för den.

Jag röstade på Alu:n. Den första är förstås häftig, liksom alla de andra. Men den senaste är ändå den smartaste! Allt i en låda, precis som original Macen. G4:an är riktigt snygg förstås, men iMac är ändå en "allt-i-ett" dator för mig.

Måste dock slå ett slag för 20th anniversery macen, som dagen iMac men sjuuukt före sin tid

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-18 14:42

Lampan så klart! Snacka om odödlig design.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-19 11:20

Tycker G5 är snyggast, men G4an är ruggigt snygg också, svårt att välja!

jag vill ha en G4a eller en G5a! någon som har nån att sälja i luleå?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-19 17:18

Den jag sitter framför - iMac 24 tum, aluminium.

För min del lägger jag en röst på lampan, iMac G5 och iMac alu. Med lampan började iMacen på något vis kännas fullvuxen och jag betraktade den mycket som en kub men med fast monterad skärm. Den gav en bra kombination av design och ändå "den moduluppbyggda datorns valfria skärmplacering".

iMac G5 och alu blev ytterligare stora steg på rätt väg, nämligen en iMac som kändes som ett väl så bra alternativ som en Power Mac. Den positiva utvecklingen ledde till att en iMac 24" införskaffades som ersättare till den PM G4/450 MP som tjänade mig troget i sex år.

Lampan (borde den inte heta "Luxo"?) var givet val. Som andra val hade jag valt Blue Dalmatian, vansinnig men kul, nästan synd att inte ha ägt en. Men Lampan är ett under av design, skärmen liksom svävar. Vi har en, dottern har den som filmdator. Gamla iMac G3 är fina, men de känns lite billiga. Lampan känns lyxig hela vägen.

Kryssade för Lampan men egentligen är det svårt. Har aldrig haft en iMac själv. Det lite roliga är att ur-iMac'en är den sista kompakta Mac'en med inbyggt handtag i skalet (om man inte räknar Lampans svanhals). Har själv en UR-ur-ur-iMac :D...dvs en SE/30

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-08-23 14:30

Jag tycker designen av första serien är skitful, men man kan inte undgå vilket genomslag den hade. Plötsligt skulle allt ifrån strykjärn till vattenkaraffer vara gjort av halvgenomskinlig plast i glada färger.

Ursprungligen av jonasn:

Jag tycker designen av första serien är skitful, men man kan inte undgå vilket genomslag den hade. Plötsligt skulle allt ifrån strykjärn till vattenkaraffer vara gjort av halvgenomskinlig plast i glada färger.

...eller en grill...

I like them all! But my favorite was the G4 globe mac and the commercials for it.

Bevaka tråden