Svensk CS3 billigare än engelsk?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-15 21:06

Tänkte köpa CS3 design premium med CSN-rabatt (måste ju bara passa på medan man är student!), och fick nu se att den svenska versionen kostar 6882kr och den engelska kostar 7330kr. Hur kan den svenska vara billigare? Den svenska windows-versionen däremot är dyrare än den engelska.

Misco.se - Adobe CS3.3 Design Premium, Macintosh, Svensk, Utbildningslicens

Misco.se - Adobe CS3.3 Design Premium, Macintosh, Engelsk, Utbildningslicens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 22:21

För drygt ett halvår sedan var det inte så - då var den svenska något dyrare.
Kanske är det så att de ligger på olika listor och att kursen varit olika när dessa skrevs.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-15 22:28

Kan det vara bättre att köpa den dyrare engelska ifall uppgraderingar i framtiden kan vara billigare än svenska? Annars spelar det inte mig någon roll vilket språk det är, tror inte man tänker på det...man har liksom automatiserat alla klick i menyer och sånt
Skulle va om man läser mycket tutorials...

Köper du den svenska så får du med både svensk och engelsk språkfil. Vilket betyder att om du vill kan du köra programmet på engelska eller svenska. Engelska är bra för alla böcker och tutorials och svenska är bra för, äsch, jag vet inte. Om den svenska är billigare, så köp! Ha så kul!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 01:33

Inte skulle jag idag betalat runt 400 för språket - speciellt inte om det är som Taz skriver att den svenska även innehåller den engelska. Kan se roligare saker att göra för de pengarna

Dessutom har du rätt att gör ett språk- eller operativsystemsbyte i samband med uppgradering så inte heller här finns det egentligen skäl för den dyrare engelska

Visst för engelska tutorials kan det vara enklare med engelska menyer men det går rätt snabbt att klura ut vad det motsvarar på svenska.

Nu ska ni lyssna på mig flickor och pojkar

Den här diskussionen återkommer med jämna mellanrum på såna här forum och det dyker alltid upp personer som säger "jag jobbar precis lika effektivt/effektivare på engelska" Problemet är att det inte är sant, för de allra flesta av dem.

Jag har personligen varit inblandad i översättningen av flera av programmen i CS-sviten och kan därför både den engelska och den svenska terminologin i dessa program bättre än praktiskt taget alla andra användare, och likafullt väljer jag att köra svenska versioner, av det enkla skälet att jag vill att både jag själv och de jag visar programmet för skall förstå saker på bästa möjliga sätt.

Jag har också mött, bokstavligt talat, tiotusentals användare av Adobe-program, jag har handlett/utbildat kanske uppemot ett par tusen personer i programvaror från olika tillverkare, och jag har noggrant studerat vad den pedagogiska forskningen säger om inlärning på främmande språk respektive modersmål, och här är min (och alla välinformerade personers) slutsats:

Inlärning och förståelse är effektivare på modersmålet. Punkt.

Så med andra ord, om du vill lära dig så snabbt och effektivt som möjligt så skall du köpa en svensk version. Vill du göra inlärningen svårare så ska du köpa en engelsk.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 08:23

Jag har alltid använt engelska versioner utav Adobe programmen. Så även om jag är säker att Rickard har rätt med inlärningen men för mig gäller det inte. Lokaliserade versioner ska kosta lika mycket som engelska och inte ett öre mer. Det är bara för att tjäna pengar pga att det många vill ha programmen i egna språket.

Adobe programmen kommer med endast en språkfil och det är inte så lätt att byta från svenska till engelska.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Adobe programmen kommer med endast en språkfil och det är inte så lätt att byta från svenska till engelska.

Jag kollade nyss och du har rätt, så jag ändrar mitt tidigare svar. Den svenska versionen verkar inte kunna fås att köra med engelska menyer.

(Jag trodde att vad man ser när man gör visa info på programmet är språkfiler och genom att ta bort och sätta dit kryss på olika språk och starta om programmet, så skulle man kunna byta språk på ett program, men så verkar det inte vara).

Tillägg: Kollade att göra just det med FileMaker och där fungerar det perfekt, så därför trodde jag det fungerar så i alla program, men inte i Adobes.

Senast redigerat 2008-08-16 09:23

Jag instämmer helt i att de olika språkversioner (om det alls skall finnas såna) borde kosta exakt lika mycket. Det är en löjlig policy att hålla på att försöka fördela kostnader och prisdifferentiera på det sättet.

Sen betvivlar jag inte att du idag, eftersom du alltid använt engelska versioner, jobbar effektivare i dem, men det har att göra med att du jämför något välbekant med något obekant. Om man gör tankeexperimentet att du hade börjat med svenska så skulle du idag ha jobbat snabbare och effektivare än vad du gör i den engelska versionen, eftersom, och det finns det extremt mycket forskning som stödjer, man helt enkelt tänker på snabbare och bättre på sitt modersmål (jag antar att svenska är ditt modersmål)

Så, som råd till den som står i valet och kvalet så är svenska fortfarande det bättre valet.

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har alltid använt engelska versioner utav Adobe programmen. Så även om jag är säker att Rickard har rätt med inlärningen men för mig gäller det inte. Lokaliserade versioner ska kosta lika mycket som engelska och inte ett öre mer. Det är bara för att tjäna pengar pga att det många vill ha programmen i egna språket.

//Rob

En reflektion på Herr Rönnbäcks inlägg.
Jag hävdade länge att den engelska versionen var det man skulle använda, dels på att programuppdateringarna kommer snabbare där och visst så var det säkert på OS 8/9 tiden.

Men sedan jag bytte till Svensk version, högst motvilligt, så insåg jag bara efter några timmar hur jag flög fram i menyer och fick plötsligt en bättre förståelse för programmen och började hitta bättre eftersom jag förstod den logiska uppbyggnaden.

Så nu föredrar jag svenska på alla program jag kör, jag har till och med varit med och översatt ett par shareware program.

Så jag är helt med Rönnbäck.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-16 16:39

Okej kör väl på den svenska då eftersom den är billigare Tyckte bara det var konstigt att den svenska windows-versionen var dyrare än den engelska och tvärtom på mac-versionen...

Föresten, när jag ändå har er på tråden. Tänkte starta ett UF-företag (Ung Företagsamhet) under hösten, så jag funderar på om man kan dra av momsen på programen och få dom ÄNNU billigare?

Du borde starta en ny tråd i företagsforumet med denna fråga.

Ursprungligen av ledin:

Föresten, när jag ändå har er på tråden. Tänkte starta ett UF-företag (Ung Företagsamhet) under hösten, så jag funderar på om man kan dra av momsen på programen och få dom ÄNNU billigare?

Du kan dra av alla kostnader upp till ett år före företagstarten. Spara kvitton. Mera info hos Skattetrollen:
Jag tänker starta en näringsverksamhet nästa år och kommer att ha en del kostnader redan i år. Kan jag dra av kostnaderna i min deklaration? | Skatteverket [NS4 version]

På denna sida finns alla frågorna, flera stycken gäller moms, tex före företagsstart:
Skatteverket - Frågor & svar - Nystartade företag | Skatteverket [NS4 version]

Edit: Det betyder att du inte kan dra av momsen, men kostnaden räknas som en utgift. Det betyder i praktiken att din vinst minskar och du kan ta ut lika mycket pengar (intäkter) ur företaget utan att betala skatt för dem.

Mera tillägg: Eftersom UF-företag är lite special skall du varken lägga på moms eller får dra av moms. Läs mera här:
Ung företagsamhet (UF) | Skatteverket [NS4 version]

Senast redigerat 2008-08-16 17:38
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-16 17:21
Ursprungligen av ledin:

Du kan inte dra av momsen i ett UF-företag då det inte är ett riktigt företag. På samma sätt slipper du lägga på moms på din egen försäljning. Så i slutänden blir det ingen större skillnad.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-16 17:52

okej då vet jag! Tack allihop!
Case closed

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-17 20:21

tänk på att dessa program från adobe köpta med studentrabatter INTE får användas för kommersiellt bruk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 20:47

tim-, LÄS PÅ!
Adobe har två versioner för studenter
En,dyrare, som får användas för kommersiellt bruk och som levereras på skivor. Det är den som diskuteras i denna tråden
En,billigare, som inte får användas för kommersiellt bruk och som man laddar ner

Ang språk..

Jag använder photoshop dagligen flera timmar på engelska

Kan det inte vara så att hjärnan tillslut anser just dom orden blir modersmål och man läser inte riktigt vad som står utan allt går per automatik när man kan sitt program?

Ska jag in i tex justeringslager, Gradient Maps så vet jag exakt var den ligger i rullmenyn och läser ju inte ordet.

Däremot om jag skulle in och rota i något nytt program så är det säkert bättre med svenska.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 00:12
Ursprungligen av jurassic579:

Ang språk..

Kan det inte vara så att hjärnan tillslut anser just dom orden blir modersmål och man läser inte riktigt vad som står utan allt går per automatik när man kan sitt program?

Ska jag in i tex justeringslager, Gradient Maps så vet jag exakt var den ligger i rullmenyn och läser ju inte ordet.

Däremot om jag skulle in och rota i något nytt program så är det säkert bättre med svenska.

Det är precis det som Rickard Rönnbäck menar. Har du vant dig vid ett program så jobbar du snabbare i det eftersom du vet vad allt heter och var det ligger. Börjar du med ett nytt program så går det snabbare att lära sig programmet om det är i modersmål än om det är på engelska.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 16:50
Ursprungligen av jurassic579:

Ang språk..

Which reminds me.. nån gång för många år sen kom jag över Windows XP på Finska, vilken jag efter en blöt kväll på studentpuben fick för mig att installera. Fungerade alldeles utmärkt, trots att jag inte kan ett ord finska.

Sorry för OT.

Nästan rätt

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

… det finns det extremt mycket forskning som stödjer, man helt enkelt tänker på snabbare och bättre på sitt modersmål

Det är så här. Mitt modersmål är finska, men sedan länge har jag mycket lättare att förstå svenska, då jag använder svenska språket 99 procent av tiden.
Så oavsett att finska är mitt modersmål skulle jag inte vilja installera ett enda program på finska. Hellre på engelska, faktiskt.

Men naturligtvis förstår jag vad du menar. Och visst är det precis som du säger … i normala fall.
Det är också så att om man ska kunna lära ett språk riktigt väl, måste du tänka på det språket som du talar. För det finns ingen hjärna som hinner översätta allting hela tiden framlänges och baklänges.
Så när jag pratar på finska, tänker jag på finska. Och när jag pratar svenska tänker jag på svenska. And so on …

Det är alla fall min tes och erfarenhet. Sen vore det kul att höra vad forskningen anser om det.

1
Bevaka tråden