Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att Googla: "vilken position har en viss träff"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill använda ett vanligt sökord (inom medicin) och sedan se på vilken "plats/position" en viss hemsidan hamnar. Hur gör jag då?

Antag att jag söker på
"celiaki" (det betyder glutenintolerans (att man inte kan äta vete, korn och råg).
De ger 53400 träffar.
Antag att den sida jag var ute efter var:
Celiaki, hos barn

Den kommer redan på plats 13 och det är ju ganska enkelt att hitta/leta rätt på genom att bläddra sig fram bland resultaten.
Även om jag vill se vilken plats en studentsida om celiaki har så hittar jag den ganska snabbt genom att bläddra mig fram (plats 104).
Student.se - Grupper > Celiaki - Vi med Glutenintolerans!

men säg att min träff ligger någonstans kring 40000. Finns det något sätt att veta om min sida hamnar som träff 40105 eller 40107 utan att skrolla igenom 41 000 träffar?

med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 20:05

Aha du vill veta vart i "rankingen" den hamnar?

Ser inte användningen i det? Det finns ju verktyg för webbutvecklare som bedömmer rankningen och vad det är som påverkar, är det vad du vill kunna göra?

Hej!
Jag vill veta sidans ranking.

Skälet till att jag frågar är detta:
Jag har skrivit en sak i en medicinsk papperstidning som inte finns indexerad i någon medicinsk data-bas. Denna tidning finns dock utlagd som pdf på webben.

Nu har jag från annat håll fått frågan hur "lättillgänglig" just vår artikel i denna papperstidning är. Jag tänkte som mått använda placeringen/rankingen enligt googles sökning när man använder det ord "celiaki" som jag tror att den använder som vill hitta vår artikel.

Jag är inte ute efter en hög rankning, snarare tvärtom eftersom jag tror att det är väldigt svårt att hitta [tyvärr] det vi skrivit via en webbsökning. Om det är svårt att hitta får detta nämligen konsekvenser och vi kommer då att försöka sprida våra resultat på annat sätt - också.

De sidor jag vill ranka när man söker på celiaki är (i själva verket) dessa:
www.svenskgastroenterologi.se/Gastrokuriren/GK-2_08.pdf

samt
www.blf.net/barnlak/dig-barnlakaren/BKN-108-2-lr.pdf

Att jag inte skrev ut dem först var för att jag var rädd för att om en massa 99mac-medlemmar går in på dessa sidor nu [osannolikt].kanske det i sig påverkar rankingen (sannolikt uppåt, och då får jag inte en sann ranking om jag till slut lyckas ranka dem).

Kan någon hjälpa mig att komma vidare? Var på Googles ranking hamnar dessa sidor om man söker på ordet "celiaki"?

med vänl hälsn Jonas

med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-16 11:19

Börja med att göra fullvärdiga html-dokument av pdf-filerna istället, då kan du påverka hur sökmotorerna indexerar dess innehåll.

Prova denna sida, fyll i din sidas adress + sökordet och sökmotor. Sedan får du resultatet på vilken position din sida hamnar + vilken sida i sökresultatet det är. Jag får tex position 30 på sid 4 när jag provar med celiaki och Celiaki, hos barn

Testa här:
search results, SERP, Keyword position analysis

Två till:
GoogleRankings.com - Check Google™ page ranking
Top 100 Rankings Position Check many countries Google search engine results position (SERP tool) SEO web tools

Pagerank betyder inte riktigt det du tror, det finns andra tjänster på internet för att kolla pagerank vilket bara har att göra med sidan själv och hur många andra sidor som länkar till den, inte samma sak som var den hamnar i sökresultatet.
Google PageRank Checker - Check Google page rank of any web pages
Check Page Rank!
Page Rank - whats my page rank

Tack för tips. ska prova!
mvh Jonas

1
Bevaka tråden