Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ichat-konto funkar ej

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny macanvändare, försökt registrera @mac.com konto för ichat, men ichat säger bara att lösenordet ej stämmer varje gång.

Testat att byta lösen, skrivit in uppgifterna i AIM, i princip testat allt

Funkar inte nyregistrering av ichat-konto just nu eller?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-15 13:01

.Mac är numera MobileMe och för alla nya konton krävs att man betalar för att kunna använda dom med iChat.

--klipp--
Can I continue to use my mac.com ID for iChat?
Your @mac.com ID will still work for iChat. You will also be able to use your @me.com ID for iChat. However, it will be separate from your mac.com iChat ID and will work only as long as your MobileMe subscription is active.
--klipp--

Skaffa ett AIM-konto istället.

Instant Messenger - AIM - Instant Message Your Online Buddies for Free - AIM

Senast redigerat 2008-09-09 01:39

funkar ichattjänster (video-skärmdelning) etc med ett AIM konto mot andra @mac.com användare?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-15 16:46

Ja det gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 18:24

Fast ingen som her en lösning? Bevisligen så ska det funka då det är inbyggt i iChat. Någon som löst det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-08 18:32
Ursprungligen av acke:

Fast ingen som her en lösning? Bevisligen så ska det funka då det är inbyggt i iChat. Någon som löst det?

Vad är det som inte fungerar för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 20:57

Hej katten.
• Att logga in med mitt gamla iChat-konto på en ny dator.
• Att använda ett nyskapat iChat-namn som jag skapat i iChat till en av mina kollegor. Den säger bara att det är fel på lösenordet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-08 21:28

Acke,

1. Ska fungera om det är ett konto från innan MobileMe. Men prova enligt nedan.

2. Skapa en AIM-inloggning i iChat och använd iChatuppgifterma (.Mac), hela namn@mac.com och lösen. Du får kanske upp en ruta första gången du blir inloggad som klagar på lösenordet, då klickar du på OK och sen är det bra med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 21:51
Ursprungligen av Mija:

Acke,

1. Ska fungera om det är ett konto från innan MobileMe. Men prova enligt nedan.

2. Skapa en AIM-inloggning i iChat och använd iChatuppgifterma (.Mac), hela namn@mac.com och lösen. Du får kanske upp en ruta första gången du blir inloggad som klagar på lösenordet, då klickar du på OK och sen är det bra med det.

Katten, inte för att vara sådan men självklart har jag provat detta innan jag skriver här. Det är något stort fel på detta. Har minst 5 kollegor som inte får det att fungera och när jag tar bort alla plister och försöker så funkar det inte alls.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-08 21:53

Det är märkligt. Jag provade givetvis att skapa nya iChatuppgifter inifrån IChat för att se att det verkligen fungerade fortfarande, innan jag skrev ovanstående, så jag skulle slippa skämmas

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-08 21:57

Samma kontouppgifter jag skapade nyss fungerar även i Adium både för inloggning på MobileMe och AIM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:05
Ursprungligen av Mija:

Samma kontouppgifter jag skapade nyss fungerar även i Adium både för inloggning på MobileMe och AIM.

Men me.com-konton funkar bara så länge testtiden eller man har köpt det som du så fint saxat ovan så det funkar ju inte.
Ja det funkar i Adium men inte i iChat. Alltså verkar det vara iChat som spökar. Tröttsamt.

Tillägg: Blir tydligt att det är iChat. Om jag går till Konton > Säkerhet > iChat kryptering och klicka på Kryptera...-knappen så säger den att det är fel lösen...även fast jag är inloggad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:01

Haha, skumt. För mig funkar det nämligen inte. Jag vet att det fungerar om man tar över de .plister som heter något med iChat från en gammal dator.
Vad händer om du lägger ut de från ~Preferences på skrivbordet och startar från scratch? Då funkar inte mitt iChat-konto som jag haft sedan när iChat kom. Klagar på fel lösen, vilket det inte är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 22:24

OK, om man fyller i hela adresset man reggat tex ackeackesson@mac.com under AIM så funkar det. :/ Inte så pedagogiskt. Iallafall på min och mina kollegors och flera andras datorer. Tack för hjälpen med kontot Mija...

1
Bevaka tråden