Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta emot kort?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-14 00:06

Hej,
Finns det något bra sätt att ta emot en enstaka betalning om man inte har en butik? Säg att någon mailar eller ringer och jag vill ha betalt innan jag skickar iväg varan... hur gör man? Eller förresten, ännu mer intressant, jag är ute på en mässa och säljer saker och någon vill betala med kort. Måste man ha en hel kassamaskin för att kunna ta emot kort eller hur funkar det? Ursäkta om det var dumstrutfrågor men det är helt nytt område för en annan :">
Fakturerar bara idag men då måste man ju alltid vänta på pengarna...

Tala med din bank. Det finns många olika lösningar.
Babs kortinlösen

  • Medlem
  • 2008-08-14 00:21

Tackar! Jag skulle gärna höra mer om de "flera" som nämns. Jag hade nämligen kollat alla ovanstående redan och det fanns inga beskrivningar på hur det går till.
Dessa länkar verkar ju vara när kunden gör betalningen själv, men jag vill alltså själv göra betalningen via att kunden antingen sträcker fram sitt kort eller ger mig uppgifterna.
Sen hittade jag detta ställe Kortbetalning, Internetbetalning, Betalsystem, Betalväxel, PSP - Certitrade som verkade grymt - de skickar mailfakturor och det skulle passa mig ypperligt... men.. och det är ett MEN - tror ni det fanns för Mac?:'(

  • Medlem
  • 2008-08-14 00:22

(Nej va skadat! Jag skrev in webadressen bara i länken ovan men det blev värsta reklam-länken! INTE jag!)

http://www.99.se/feedback/242978-coolt-url-er-i-foruminl-gg-f-r-webbsidans-titel-i-l-nken.html

Här är en av de flera, de erbjuder just dig att acceptera kreditkorsbetalningar:
Samport | Financial Armour

Asch, Samport har ändrat sina tjänster och gjort om sin webbsite till 100% corporate bulls*t. Sorry.

Bättre länk, den var inte med ovan men här är den. Du behöver teckna ett avtal med tex Payex: PayEx: Onlinebetalning Du kan även kolla på fliken Pos (dvs Point Of Sale, vilket betyder kassaapparat, men även om man inte har en sådan).

Samma länk igen till Pay-Read, men till en bättre sida. Ta betalt med kort på nätet. Om kortbetalningar på nätet med Payer. Du kan även teckna avtal med dem.

Och nej, du som privatperson eller företag kan inte acceptera kreditkort utan att lägga ner lite tid på att läsa på och teckna ett avtal på en längre tid, kanske ett år, med någon av de "betalväxlar" (det heter så) som finns. Dessa företag kan erbjuda dig en kortläsare vilket du betalar dyrt för. Sedan tillkommer massor massor med avgifter, startavgift, månadsavgift, transaktionsavgift, transaktionsavgift igen men procentuell av ordersumma osv osv.

Avgifter är speciellt populära hos bankerna som i regel är dyrare och krångligare än de andra företagen. Men mig veterligen finns ingen enkel lösning (om du inte hyr en webbutik hos någon leverantör som tänkt till lite).

Det här är inget för enstaka betalningar alltså. I så fall, be kunden skicka pengar till ditt PayPal, Paynova, Payson osv. De i sin tur låter kunden betala med kreditkort. PayPal, Paynova, Payson mfl tar bara några minuter att skaffa konto hos. För att få ut pengarna betalar du en liten avgift (ca 4% vill jag minnas).

Andra system går via en mellanhand: Internetgirot.se - Skydda dig mot bedrägerier (Kunden betalar till mellanhanden som meddelar dig, du skickar varan, kunden meddelar mellanhanden att han fått den, mellanhanden skickar dig pengarna. Mot en avgift förstås. Poppis på tex Blocket. )

Senast redigerat 2008-08-14 00:59

Hej!

Det här med kortbetalningar är en djungel.

Först och främst gäller det att tänka ut i vilken situation man vill ta betalt med kort, är det på distans, eller är det i en butik?

För kortbetalningar på webben gäller det främst att känna till två begrepp; PSP (payment service provider) och kortinlösare. Enkelt förklarat är PSPn den tekniska plattform som sköter själva betalningen (tänk en fysisk kortterminal fast online) och inlösaren den som ser till att pengarna dras från den bank som givit ut din kunds kort, och betalar ut dem till ditt konto.

Några PSPer är:

Strålfors ePayment / Posten betalväxel, Samport, DIBS och PayEX.

Samt inlösare:

Babs (Swedbank), Euroline (SEB), Nordea, Handelsbanken, PBS och Teller. De två sistnämnda är inte knutna till några särskilda banker, och kan alltså sätta in pengarna på vilket bankkonto som helst. Väljer du att teckna inlösenavtal med en bank, brukar de oftast bara kunna sätta in pengarna på ett bankkonto hos dem själva.

Således behöver man alltså teckna ett avtal med en PSP, och ett med en kortinlösare. Sedan behöver man också naturligtvis bygga en integration från sin e-handelsplattform mot den PSP man valt.

MEN (det finns det alltid..)

Det finns även enklare tjänster, som erbjuder allt i en tjänst. Dessa agerar alltså PSP och har ett centralt inlösenavtal för alla kunder. Pengarna kommer först till deras konto, och därefter puttar de ut dem till respektive butik. Sådana tjänster är exempelvis Payer och Payson.

Jag rekommenderar dock inte sådana tjänster då de är oerhört mycket dyrare än en lösning med eget inlösenavtal.

Certitrade är en riktig kortbetalningslösning, som hjälper dig med skaffandet av inlösenavtalet. Med dem får du med andra ord smidigheten av en helhetstjänst och de övriga fördelarna av en riktig kortlösning.

Skall du ta betalt i en butik, behöver du en fysisk kortterminal samt ett inlösenavtal (i övrigt är tankegången den samma som med onlinebetalningarna). Det finns numer smidiga kortterminaler som kopplar upp via mobilnätet och som du kan ha med dig på mässor.

Tänk också på att man enligt det nya PCI DSS-reglementet (Payment Card Industry Data Security Standard) i praktiken inte får hantera sina kunders kortnummer. Du får alltså inte ta detta över telefon och knappa in på din kortterminal.

I dessa fall är Certitrades mailtjänst du nämnde helt klockren. Du (ditt affärssystem) skickar ordern till Certitrade, som genererar ett mail med en länk till en betalsida där kunden matar in sitt kortnummer och utför betalningen.

  • Medlem
  • 2008-08-14 01:11
Ursprungligen av Kristofer:

<< långt hjälpsamt inlägg>>

Tack. Ja nu hade det sagts lite emellan men som jag förstår finns det bara en lösning på vardera av mina två problem:

1) ta emot betalningar på mässor eller dyl = man måste ha terminal (detta hade jag hoppats inte va nödvändigt, mest för att det inte alltid är så ordnade omständigheter och uppkopplingar som på en mässa.)

2) ta emot betalningar via telefon = att skicka mail med betallänk vilket verkar toppen, om det inte bara varit pc program som kan hjälpa mig med detta. (Certitrade)

rätta gärna om jag förstått fel.

Ursprungligen av aniah:

Tack. Ja nu hade det sagts lite emellan men som jag förstår finns det bara en lösning på vardera av mina två problem:

1) ta emot betalningar på mässor eller dyl = man måste ha terminal (detta hade jag hoppats inte va nödvändigt, mest för att det inte alltid är så ordnade omständigheter och uppkopplingar som på en mässa.)

2) ta emot betalningar via telefon = att skicka mail med betallänk vilket verkar toppen, om det inte bara varit pc program som kan hjälpa mig med detta. (Certitrade)

rätta gärna om jag förstått fel.

1. I praktiken, ja. Du får inte lagra andras kortnummer (utan en särskild PCI-certifiering för miljoner) vilket omöjliggör att tex. skriva upp kortnumret och sedan efterregistrera ordern. Regelverket hindrar dig också från att ta kortnumret över telefonen och göra samma manöver.

2. "Betallänkslösningen" verkar vara det du letar efter. Tråkigt nog har du helt rätt i att Certitrades klient bara finns för Windows. Dock skulle man ju kunna bygga en webbaserad lösning för din del, som genererar mail åt kunden med länk till betalsidan, men det kräver ju lite arbete.

Men först, fråga Certitrade ifall de har en macversion på gång.

en lösning

Ursprungligen av aniah:

Tack. Ja nu hade det sagts lite emellan men som jag förstår finns det bara en lösning på vardera av mina två problem:

1) ta emot betalningar på mässor eller dyl = man måste ha terminal (detta hade jag hoppats inte va nödvändigt, mest för att det inte alltid är så ordnade omständigheter och uppkopplingar som på en mässa.)

2) ta emot betalningar via telefon = att skicka mail med betallänk vilket verkar toppen, om det inte bara varit pc program som kan hjälpa mig med detta. (Certitrade)

rätta gärna om jag förstått fel.

Jag kollade med certitrade.... dom har en länk till en open source butik som heter zencart som man kan använda... den är oberoende av platform och gratis. Sedan sluter men ett avtal med certitrade för 900:- och då får man en betalningsmodul som läggs in på hemsidan, den är oxå plattformsoberoende. Kunden kan då på din bärbara dator på mässan beställa och betala via denna hemsida (och fylla i sitt visakortnummer själv), sedan ger du personen produkten. Det tar lite längre tid än att bara dra med ett kort. Certitrade tar 1.50 plus 0,9% av beloppet. Inga övriga avgifter utom 900:- i engångsavgift för avtalet.

  • Medlem
  • 2008-08-14 01:03

Tusen tack igen.
Det är möjligt att jag missar något men jag har verkligen kollat igenom dessa lösningar men det uppstår hela tiden två problem:

1) jag har varken webbutik eller butik.
Jag vill ta betalt genom att antingen
- skicka ett mail med länk till kortbetalning, eller
- ta kortuppgifterna när jag har kund framför mig eller i telefon och då själv gå in i ett program eller på internet och genomföra deras betalning.
Det enda jag hittat som kunde det ena av dessa (det första) var det jag skickade länk till men de vänder sig bara till PC-folk

2) Även POS verkar bara vara för PC.

(hopsan! när jag skickade detta hade det kommit ett nytt låååångt inlägg före mitt! wow, nu ska jag läsa det, detta är alltså svar innan det långa kom.)

På Paypal kan begära pengar från vemsomhelst med en epostadress. De får ett mail med en länk som leder till paypal, man loggar in accepterar beloppet, gör betalningen och så får du pengarna). Den som skall betala behöver varken ha ett PayPalkonto eller skaffa ett för att kunna betala med kreditkort. Du kan på samma sätt skapa fakturor på Paypal. Nedan två bilder.

De övriga tjänsterna Paynova, Payson osv kan ha liknande funktioner.

Det går att bygga betalningslösningar som bygger på kreditkort med FileMaker Pro också (3700-4700:-), som finns för Mac. Inte så svårt, kräver en plugin och förstås några avtal. Har jag nämnt avtalen man måste teckna?

Hittade tre plugins och man verkar kunna teckna avtal med kreditkorsinläsare via levantören av pluginen, i alla fall i ena fallet:

CCAuthorize: Accept Credit Cards, Process Online Payment in FileMaker Pro
360Works Plastic plugin :: FileMaker Credit Card Processing Plugin
WorqSmart - eAuthorize eCommerce plug-in for FileMaker Pro

Båda använder sig av Payment Gateway to Accept Online Payments och kräver ett merchant account hos dem, men det skall inte var svårt att få. Men du behöver internetuppkoppling för denna lösning. Man verkar dock kunna skjuta upp transaktionen till senare, men vet inte om det är en så bra ide med tanke på vad som nämnts ovan att man inte skall lagra kreditkort. Men å andra sidan lagras ju nummer i databaser hela tiden så... Det finns lösningar på att kryptera information i FM-databaser.

Edit: Lade till en plugin och info om kryptering.

Senast redigerat 2008-08-14 01:37
  • Medlem
  • 2008-08-14 19:39

Tack för fler tips.
Paypalfunktionen verkar bra, kanske att det klarar kraven men det är knepigt med Paypal ändå tycker jag, känns som de har dåligt rykte här med så mkt SPAM och så blir ju inte svenskar mindre oroliga när det är på engelska också..
Kan inte hitta samma funktion hos Payer eller Payson men om nån vet att det finns säg gärna till.

Taz förslag verkar intressant men ärligt talat fick jag inte riktigt in det, går det att ta på svenska..?

Zencartgrejen också bra men låter lite lustigt bara, kanske funkar bttre än man tror.
Angående Certitrade tycker jag att de skickade ett rätt surt svar till mig när jag frågade dem om macstöd

"CertiTrade-Pay är för XP och Vista men inte Mac. Det är inte aktuellt att vi gör en version för Mac, då vi tidigare under åren haft endast en förfrågan. Du är den andra personen som efterfrågar för Macj och det finns alltså inget bärigt underlag."

Även om det är sant tycker jag det är onödigt att tala om för en kund att dennes önskan och åsikt är helt oväsentlig, dessutom upprepa det två gånger. Nä nu åker de!

Swedbank kan eventuellt ha lösningar men om de har det vil de inte gärna sälja så många. Jag har lusläst deras hemsida, mailat dem och överallt samma besked - kom till banken så får du veta. Inte särskilt 2008 om ni frågar mig...
Blä man har ju inget tålamod och vill hitta och köpa allt direkt med en gång nu på nätet. Sån har jag blivit i alla fall....

Ursprungligen av aniah:

Tack för fler tips.

Zencartgrejen också bra men låter lite lustigt bara, kanske funkar bttre än man tror.
Angående Certitrade tycker jag att de skickade ett rätt surt svar till mig när jag frågade dem om macstöd

"CertiTrade-Pay är för XP och Vista men inte Mac. Det är inte aktuellt att vi gör en version för Mac, då vi tidigare under åren haft endast en förfrågan. Du är den andra personen som efterfrågar för Macj och det finns alltså inget bärigt underlag."

Även om det är sant tycker jag det är onödigt att tala om för en kund att dennes önskan och åsikt är helt oväsentlig, dessutom upprepa det två gånger. Nä nu åker de!

Jag har själv letat efter detta och tack vare dig fann jag certitrade och zencart... Det är det bästa jag hittat.
Certitrade har rätt! Deras cart är inte för mac och eftersom de länkar till en gratis lösning och desutom är billigast vad jag vet när det gäller avgifter för transaktioner så visar det på en god vilja. Jag tolkade inte det dom skrev, som negativt, utan bara informativt. När jag ringde dom och frågade om affärspluginen var plattforms oberoende svarade dom vänligt och var hjälpsamma.
Dom har en bra och billig lösning tycker jag ...( jag är konstnär och jobbar inte där;)

egen lösning

Jag använder Rapidweaver för att göra mina hemsidor och vad jag kommer ihåg så finns det någon som gör en webshop som man kan lägga in i sin hemsida. Det borde vara möjligt att lägga in betalnings funktionen från certitrade i den... i höst skall jag kolla om det går (åker en månad till Sri Lanka i övermorgon). Det som gör certitrade bra är att man får in pengarna på sitt eget konto på den bank man har.

Ärligt talat så är denna värld tyvärr inte alls enkel. Tillbringade ett par dagar med att plöja igenom olika leverantörer och jämföra priser mm för något år sedan och sammanställde det hela i ett par email till några dåvarande kollegor.

Ditt fall är ju väldans special så att säga så de lösningar som finns passar ju inte riktigt.

Om du menar att mitt sista förslag är intressant så kan jag gärna förklara lite mera. Tyvärr så finns det inte bra enkla svenska leverantörer, men eftersom det inte finns hinder för det så kan man ju använda sig av amerikanska, som tex just Autorize.net. Man tecknar avtal med dem (går på minuter) och sedan har de kontakten med kreditkorsföretagen, sin bank osv. De tar förstås betalt för detta, några procent på ordervärdet, men det kan det vara värt. (Korrigering: Möjligtvis skall man teckna avtal med Credit Card Processing, PCI, eCommerce, ACH, Pay Online, Credit Card Fraud - CyberSource istället när det gäller internationella betalningar, vilket alltså betyder inom Sverige).

Det borde vara möjligt att gå tillväga så här:

  • Köp FileMaker Pro 9 Advanced (4700:- + moms) som är en jättebra databasprogram i vilken man kan bygga små och stora lösningar. Du kan ladda hem en fullt fungerande demo på adressen nedan, den fungerar i 45 dagar.Database Solutions, Database Software Solutions - FileMaker

  • Komplettera med en gratis lösning för småföretag som har kunder, order, faktura mm, den är det bara att tanka ner här, den heter "Business Productivity Kit":FileMaker Pro 9

  • Lär dig lite FileMaker (gå en kurs med någon snäll FileMaker utvecklare), eller hyr in en sådan som tar den lösningen ovan, lägger till någon av pluginerna och lite andra smågrejer som har med orderhanterin, kreditkort, säkerhet mm att göra.

  • Boka din monter på mässan, knappa in dina produkter och kunder och lär dig använda databasen ovan.

  • Komplettera eventuellt med en kreditkorsläsare som läser av kortets nummer och lagrar det i ett fält databasen, krypterat förstås. Detta kan FM-utvecklaren också göra, en sådan har jag ingen aning om vad den kostar, men den bör ha USB-koppling.

  • Tag emot order på mässan (utan internetuppkoppling), tappa inte bort datorn och gör backuper ofta till USB-minne av databasen. Observera att i det här scenariot så vet du inte när du tar emot ordern om kreditkortet fungerar, men det gör förmodligen inget.

  • När du kommer hem, koppla in internet, starta FileMaker, kör manus som du skapat som "drar" kreditkorten via pluginen + ditt konto hos Authorize.net och som märker ordrar som betalda och skriver ut lappar mm. Packa och leverera.

Klart.

Gissar att FM-databasen kan gå att fixa på ett 4-8 timmar, eller mera beroende på efterfrågade funktioner.

Edit: Hittade en magnetkortsläsare här: WEBHALLEN.com [Deltaco Magnetkortläsare POS-402 USB - Svart]

Edit 2: Kollade lite mera på priserna för plugins till FileMaker

Acme Technologies' Product Price List $300 för en användare, $800 för tre användare, verkar inte fungera med Intel.

360Works Store $195 för 10 användare, funkar med Intel.

eAuthorize 5 $250 för en användare, varje extra licens mellan 2-5 till kostar $225 per styck (totalt för tre är alltså 250+225+225). Funkar med Intel.

Skulle därför satsa på antingen Acmetech då den kan jobba med mera olika företag, inte bara Authorize.net eller 360Works för den är billigare.

Senast redigerat 2008-08-14 21:53

Taz: För att överhuvud taget få lagra kortnummer måste man numer ha en speciell certifiering. Denna är mycket kostsam, och det är bara ett fåtal aktörer i Sverige som har den.

Det normala är därför nu att hela transaktionen, inklusive inmatning av kortnummer, sker på en extern betalsida hos PSPn. Det är även därför i praktiken även omöjligt att ha inmatningsfälten för kortnumret i webbshoppens kassa, då även webbshoppen måste vara certifierad enligt PCI.

Vid en vanlig korttransaktion lagrar normalt sätt inte PSPn kortnumret alls. Det man brukar ha det till är när man vill kunna abonnemangsdebitera en kund. Strålfors vet jag har en finfin funktion för detta där man enkelt kan integrera och be PSPn att debitera kunden igen. Gissningsvis har även DIBS, Samport och Payex liknande funktioner.

Läs gärna mer om PCI på: https://www.pcisecuritystandards.org/

Internet World har haft en artikel i ämnet: Hårdare pci-krav kräver nya tekniska lösningar - Internetworld

Senast redigerat 2008-08-14 22:00

Har mailat Strålfors, får se vad de säger. Väldans krångligt det här...

Japp, det är fruktansvärt krånligt..

Strålfors får du säkert ett bra svar av. Gänget som arbetar med Posten betalväxel är jättetrevliga och kan säkert förklara 100 gånger bättre än vad jag kan.

Här är förresten DIBS tjänst för att kunna "abonnemangsdebitera" kort: DIBS Payment Services - Abonnemangspaketet

så här...

Så varför skulle inte certitrade fungera??? Gör de något olagligt eller?
Kan man inte göra så här:
Kunden beställer på din bärbara dator på mässan och betala via hemsidan (och fylla i sitt visakortnummer själv), sedan ger du personen produkten. Det tar lite längre tid än att bara dra med ett kort men det borde väl fungera.
Det blir ju som när man handlar på nätet fast man får produkten på en gång istället för dagar senare.

Ursprungligen av Islander:

Så varför skulle inte certitrade fungera??? Gör de något olagligt eller?

Vem har påstått det? Man kan naturligtvis sätta upp en webbshop och använda den som "kortterminal".

Ursprungligen av Kristofer:

Vem har påstått det? Man kan naturligtvis sätta upp en webbshop och använda den som "kortterminal".

Nej det är ingen som påstått det. Det var så att eftersom ingen kommenterade mitt inlägg utan skrev att det aniah sökte var väldigt komplicerat så antog jag att det möjligen var så att det jag skrev inte fungerade.
Som jag förstår aniahs behov så fungerar den lösningen jag hittat, som också kan fungera för mig.

1
Bevaka tråden