Fildelning via smb i leopard strular

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-13 02:32

Hej,

Jag har ett problem som snart gör mig gråhårig.

Jag försöker få en PC att ansluta till min MB via smb:
Jag kommer så långt att macen dyker upp i arbetsgrupp där de andra datorerna också ligger (Vilka är 2 PC:s). När jag då dubbelklickar för att ansluta till macen får jag efter ca 30 sekunders väntetid felmeddelandet: "\\Macen är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas"

Att tillägga (gäller båda PC:na) är att macen inte heller går att hitta i funktionen "sök efter datorer".
Går inte heller att skriva direkt i utforskaren smb://192......
Har ingen brandvägg påslagen varken på macen eller pc:na, ej heller virusprogram.
Macen hittar dock alla windowsdatorer och radar upp dem i finder så fint.

Under delning i systeminställningar har jag satt att "Everyone" har skrivskyddad rättighet. Har även provat alla andra alternativ men utan resultat.
Under alternativ kan man välja "på" för de konton som finns på macen. Vad gör denna inställning?

Snälla, finns det nån som har lösningen på mitt problem? (Det går även bra att skicka mig 2 nya appledatorer så jag slipper smb )

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-17 12:22

Detta blir bara konstigare och konstigare.
Igår provade jag komma åt macen med en kompis Asus eee. Det gick utmärkt, i alla fall med mappen Delad och brevlådemappen. När jag sedan försökt dela ut en till mapp så gick den inte alls att hitta. Försökte även att ansluta med en xbox. Detta gav underliga resultat. Då fungerade det bara ibland. Mapparna dök upp och försvann mest hela tiden. Kan detta bero på att Xbox:en och Asus:en "krockade" på någon underligt vis?
För visst ska det gå att ansluta flera datorer samtidigt till macen?

Jag har länge haft detta problem och börjar nästan tro på vissa trådar där det pratas om en bugg. Kan det hjälpa att installera om eller kan det ha med airport att göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 13:29

Ja när det väl börjar krångla inom detta område så blir man lätt gråhårig. Ibland har man tur, ibland inte..

- Har du lyckets connecta förut eller är det första ggn det krånglar?
- Kommer du åt PCn från macen?
- Har du provat och pinga macen från PC, och tvärt om, fungerar det?
- Är både datorerna på samma workgroup?
- Har du satt ett namn på macen (under system pref/network)?
- Har du ställt in File sharing på macen och delat ut något?
- Har du nyligen installerat VMware fusion (beta) på macen? (frågar för att det bröt nämligen smb sharing för mig.. tog väldigt lång tid innan jag löste den gåta, heh)

Denna tråd från apples diskussionsforum av mreckhof har väldigt många bra tips man kan testa. Mycket läsning, men kan hjälpa:

Explanation of Leopard NetBIOS (Windows Sharing) Wackyness With Solutions!
Apple - Support - Discussions - Explanation of Leopard NetBIOS (Windows ...

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-18 05:38

- Nej sedan jag la in Leopard har det alltid krånglat.
- Ja, Macen kommer åt alla PC:s.
- Pinga funkar båda vägarna
- Ja, alla datorer är i samma workgroup, nämligen arbetsgrupp. Hade från början problem att ställa in arbetsgrupp på macen. Men det lyckades jag lösa genom att göra en ny "nätverksplats".
- Ja, namn är inställt
- Filesharing är påslaget och jag delar ut ett antal mappar.
- Har inte installerat WMware på den, dock Parallels. Borde kanske prova avinstallera det och se om det blir nån skillnad.

Jag har gjort lite fler tester och det här verkar jätteskumt. När jag delar ut t.ex 4 olika mappar så funkar allt FÖRSTA gången någon ansluter till datorn. Om personen då uppdaterar vyn så försvinner två av mapparna och vägrar visa sig igen förrän jag har startat om smb. Detta mönster upprepar sig. Det konstiga är dock att ALLA mapparna har EXAKT likadana rättighets-inställning. Det är DESSUTOM inte alltid samma mappar som försvinner. Dom verkar turas om ibland. VAD kan detta bero på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 13:31

Hmm.. ja det är verkligen skumt det där.

Om du kommer åt allt på nätverket från Mac till PC, men inte tvärt om, så verkar det ju inte vara macen som krånglar, utan PCn (?).

Vet inte om Parallels kan orsaka fel via nätverk, det ända jag vet är att jag testade en beta av VMware fusion som orsakade så jag inte kunde komma åt datorer via nätverket. Var tvungen att avinstallera för att få det att fungera igen.

- Har du aktiverat smb delning på macen och för just ditt konto?
- Har du stängt av services, relaterade till nätverk på PCn?
- Har du förenklad fil-delning på, på PCn?
- Prova att installera bonjour på PC
Apple - Support - Downloads - Bonjour for Windows 1.0.4

Slänger bara ut lite grejer som jag kommer på, har ingen aning om vad det kan bero på, då du har väldigt konstiga symtom.

1
Bevaka tråden