Att värdera begagnad Mac

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken internetsajt är den bästa om man vill veta värdet av en begagnat Mac?
Eller vilka brukar ni använda?

Råkade hitta en sajt i dag som heter Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion
Kan man lita på dem?
Om svaret är ja, så tycker jag att man får otroligt mycket dator för pengarna i dag!

Jag fick följande "bud":

MacBook Pro 15 tum Intel Core 2 Duo 2,16 GHz 3072 / 250 Gt / SuperDrive
Mac2Sell beräknad pris för din dator är:
SEK 13.660 inkl moms

Låter inte helt otroligt om än något högt?

Kollade min MacBook Pro 17 tum som jag köpte för 26.000 kr för 8 månader sedan. Jag fick fram ca 12.000 kr ! Himmel, jag måste väl ha skrivit in fel siffror någonstans eller ?

Senast redigerat 2008-08-13 02:33

Din dator är en
MacBook Pro 15 tum Intel Core Duo 1,83 GHz 1536 / 80 Gt / SuperDrive
SEK 8.930 inkl moms

någon som vill köpa för 8930kr?

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-13 08:51

MacBook Pro 15 tum Intel Core Duo 2,00 GHz 1536 / 80 Gt / SuperDrive
SEK 9.600 inkl moms

Mer än jag hade hoppats på. Stämmer det här?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-13 12:32

iMac 24 tum Intel Core 2 Duo 2,33 GHz 2048 / 250 Gt / SuperDrive
SEK 12.250 inkl moms

Det får jag ingen ny dator för så jag behåller den här:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 01:41
Ursprungligen av pick-me-up:

Vilken internetsajt är den bästa om man vill veta värdet av en begagnat Mac?

Blocket eller Tradera är väl inte helt fel? Personligen tycker jag dock att privatpersoner önskar sig mycket mer pengar för sina gamla datorer än de är värda. För samma summa som många vill ha så kan man ofta få en ny och snabbare utan att lägga till så vidare värst mycket.

Ursprungligen av bengtb:

Personligen tycker jag dock att privatpersoner önskar sig mycket mer pengar för sina gamla datorer än de är värda. För samma summa som många vill ha så kan man ofta få en ny och snabbare utan att lägga till så vidare värst mycket.

Det som är fascinerande är väl att man faktiskt får väldigt mycket för en begagnad Mac - mer än du någonsin skulle få för motsvarande PC dator med samma specifikationer.

Suget efter Mac är stort och ju lägre pris - desto fler intresserade. Men man behöver ju bara EN köpare

9240 spänn för min Powermac G4 dubbel 1,42 GHz!! Maxad med minne och 1,3 TB hårddisk totalt. Fast jag säljer inte.

Är det bara jag som inbillar mig eller har begagnade Macar gått ner i pris på de senaste åren?

Man hittar rejält starka doningar för långt under 10 000 kronor. Som t.ex. Mac Pro-maskinerna. Jag trodde att de var ganska dyra att köpa även som begagnade, men så verkar det inte vara.

Min gammal Sawtooth är inte så värst mycket värt, men den fyller sin funktion med beröm.

Nästa burk blir det först när de nya G6:orna anländer. Och inte en sån, utan kanske på sin höjd en G5:a.
För visst måste väl nästa modell heta G6? Eller ska man skippa det modellnamnet helt och hållet?

Hur som helst, om utvecklingen fortsätter som det har varit hittills, bör nästa billigaste iMac snart kosta under 5000 kronor. Alltså mindre än vad en telefon kostar!

Senast redigerat 2008-08-14 22:38
Ursprungligen av pick-me-up:

Nästa burk blir det först när de nya G6:orna anländer. Och inte en sån, utan kanske på sin höjd en G5:a.
För visst måste väl nästa modell heta G6? Eller ska man skippa det modellnamnet helt och hållet?

Var har du varit de senaste två åren? Den namnsättningen skippade man för länge sen.

Power Mac G5 blev Mac Pro när den fick Intel-processor. Och det var i augusti 2006.

Det kanske beror på att det finns fler på beg-marknaden nu? Jag gissar det iallafall. För att man ska få sålt sin, bland 50 andra, måste priset vara lägst.

Tyvärr

Det är säkert sant.

Men på tradera har jag sett att många beggade Macar går för nästan överpriser!
Nu senast såg jag en Mac Mini som var rätt så dyrt och ändå var det bara frågan om G4. Det är möjligt att folk där har ingen koll vad Macarna är värda begagnade.

Bra för säljare, men inte bra för oss andra som är ute efter en Mac som har några år på nacken.

På så sätt är det kul att det finns en sajt där man får något så när rättvis pris för sin burk innan det är dags att antingen köpa eller sälja.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-08-22 16:13

Gamla burkar får alldeles för högt pris på Mac2Sell.

Skrev in min gamla PowerMac G4 på 400 MHz, 512 MB RAM, 120 GB HDD och dvd-brännare och fick summan 1 810 kronor inklusive moms.

När jag sålde den för 3,5 år sedan fick jag 1 500 kronor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 12:13

Jag behöver hjälp med pris. Jag har kollat datorn (MBP 15", Core 2 Duo, 2 Ghz, 4 Gb Ram, 120 Gb HD, Superdrive) på Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion och får ca. 12.000 kr. Men om det även gäller Adobe CS3 Web Premium paketet. Vad händer med priset då? Någon som kan hjälpa mig att uppskatta det? Allt är 8 - 9 mån gammalt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-02 13:19
Ursprungligen av NOW!S:

Jag behöver hjälp med pris. Jag har kollat datorn (MBP 15", Core 2 Duo, 2 Ghz, 4 Gb Ram, 120 Gb HD, Superdrive) på Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion och får ca. 12.000 kr. Men om det även gäller Adobe CS3 Web Premium paketet. Vad händer med priset då? Någon som kan hjälpa mig att uppskatta det? Allt är 8 - 9 mån gammalt.

antar att du menar 2,2 Ghz, finns ingen modell med 2,2 Ghz C2D vad jag vet. Skulle gissa på mellan 12000 och 13000

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 14:18

Jag menar processor 2.2 Ghz Intel Core 2 Duo, det är vad som står i "About This Mac".
Och precis, ca 12.000.- men inkl. Web Premium sviten? Vad tror ni?

Din dator är en:
MacBook Pro 15 tum Intel Core 2 Duo 2,20 GHz 4096 / 500 Gt / SuperDrive
SEK 15.500 inkl moms

Ha! Någon som är sugen, tänkte fixa en ny iMac

Jag värderade just en iBook G4. Den värderades till ca 1000 kronor, vilket jag tycker är rimligt idag. Men inte katten går det att köpa en för det!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-07 11:24
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag värderade just en iBook G4. Den värderades till ca 1000 kronor, vilket jag tycker är rimligt idag. Men inte katten går det att köpa en för det!

iBook G4 1,2 gHz på Tradera. Bärbara | Apple | Datorer & Tillbehör

http://www.tradera.com/Ibook-G4-uppgraderad-till-Mac-OS-X-10-4-auktion_302394_108227081

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-07 11:42

De verkar inte ha med om man har AppleCare eller inte, något som ofta kan hjälpa till att få upp begagnatpriset.

Går i tankarna att sälja min MacBook Unibody som införskaffades vid lanseringen av den modellen Nov 2008.

Mac2Sell ger priset:

Din dator är en
MacBook unibody 13 tum Intel Core 2 Duo 2,00 GHz 2048 / 160 Gt / SuperDrive
SEK 5.080 inkl moms

Låter det rimligt tycker ni?
Försökt att skapa mig en uppfattning på blocket, men får ingen bra överblick känner jag.

Ingen som har en tanke kring priset?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-23 14:39
Ursprungligen av Marcus_R:

Ingen som har en tanke kring priset?

Det låter rimligt. Men när det gäller macar så bestämmer marknaden priset och oftast får man bra betalt för sina grejer även begagnat.

Jag skulle sätta ett högre utgångspris om jag skulle sälja din dator. Säg 6500 kr och sedan eventuellt ha viss prutmån. Nu vet jag inget om hur fräscht ditt batteri är och övrigt skick.

Lycka till med försäljningen. Hittar du ingen köpare så skicka ett PM till mig så lägger jag ett bud

Tack för feedbacken!

Skicket är mycket bra, inte en skråma. Det enda som visar att den är snart 2 år är att vissa tangenter börjat bli blankare än övriga. Batteriet har 94 cykler och ligger på 99% i hälsa (enligt iStat)

Får se om den hamnar till försäljning, kan hända att du får ett PM

Ursprungligen av CUBEIS:

Det låter rimligt. Men när det gäller macar så bestämmer marknaden priset och oftast får man bra betalt för sina grejer även begagnat.

Jag skulle sätta ett högre utgångspris om jag skulle sälja din dator. Säg 6500 kr och sedan eventuellt ha viss prutmån. Nu vet jag inget om hur fräscht ditt batteri är och övrigt skick.

Lycka till med försäljningen. Hittar du ingen köpare så skicka ett PM till mig så lägger jag ett bud

1
Bevaka tråden