Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine-backup stannar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-12 17:54

Okej nu är det något vaj med min backup. Sökte lite i forumet men hittade ingenting om det här. Det är så att när jag ska ta backup så börjar Time Machine kopiera som det ska, fram till 46,6 mb. BUT WHYY? :|
Riktigt skumt.. När jag sen avbryter så tar det fruktansvärt tid. Jag prövade att partitionera disken, så nu har jag ingen backup längre. Men tänkte att det kunde vart något vaj med filer eller rättigheter. Har någon varit med om något liknande? Hur löste ni det? Funderar på att köra ett blocktest på disken och se vad det säger.. Hade ca 100 GB ledigt på disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 00:03
Ursprungligen av nllub:

Jag prövade att partitionera disken, så nu har jag ingen backup längre.

Du skall INTE har TM på samma fysiska disk som den du tar backup av. Du har liksom inte vunnit så mycket på det då.

Om du avbryter en backup så vet inte TM riktigt vad den tagit backup av så för att ta reda på vad den skall ta backup av så söker den igenom hela disken. Det kan vara det som tog lång tid.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-13 18:49

Dessutom - hur gör du om din hårddisk rasar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 15:36

Precis som folk säger, att ha backup på samma disk är vansinne. Säger Systemmeddelanden något? Öppna Systemmeddelanden, välj Alla Meddelanden och testa att köra en backup. Då på en extern disk...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-19 13:03

Nej men vänta lite nu. Jag är inte helt bakom flötet.. Jag har INTE backup på disken som sitter i dator det är SJÄLVKLART en extern disk.... Gud.
När jag säger att jag partitionerade den så är det för att det är ju det smidigaste sättet att rensa disken och skapa nytt filsystem i skivverktyg, även kallat "formatera" om det passar herrarna bättre
I vilket fall så löset jag det genom att formatera disken igen, starta om datorn utan den ikopplad och sen fungerade det helt plötsligt. Vet inte riktigt vad felet var..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-07 05:11

Jag tror jag har lite av samma problem. Kopplade in en ny extern disk och TM började kopiera min interna disk, men den stannade på ca 59 Gb. Min interna innehåller 64 Gb. Varför kopierade den inte hela?

En annan grej är att jag har en extern disk till inkopplad samtidigt. Den vill jag också att TM ska kopiera men det gör den inte, varför? Den är borttagen ur listan över mappar/diskar som inte ska kopieras.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-07 06:03

Hittade lite information om varför TM inte verkar vara intresserad av att kopiera min andra ex-drive. Den är nämligen formatterad med FAT32. Det verkar inte TM gilla.

Ursprungligen av Arimos:

Hittade lite information om varför TM inte verkar vara intresserad av att kopiera min andra ex-drive. Den är nämligen formatterad med FAT32. Det verkar inte TM gilla.

Nej, det gillar den inte.

Time Machine bygger till stor del på Journalföringen i OSX, alltså att filsystemet bokför alla flyttningar etc. FAT32 har ingen aning om vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 08:38

Utöver att kopiera filer så bygger TM även ett Spotlight-index över alla backuper. Så du enkelt senare ska kunna hitta filer bland backuperna.

TM kanske fastnar på någon fil där det tar lite extra tid att extrahera metadata?

Kör Aktivitetskontroll (visa alla processer) och kolla vad datorn gör då det "fastnar". Det kan ge en ledtråd.

Om du låter den hållas så tror jag den blir TM blir klar så småningom. Om du avbryter så får den ju bara börja om...

1
Bevaka tråden