Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till program i dockan på gästkontot?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 10.5 på min dator som min dotter gärna vill leka med. jag har därför lagt upp ett gästkonto så att hon inte skall kvadda mina inställningar och filer.

Jag vill gärna lägga till hennes spel i dockan (på gästkontot) så att hon inte behöver gå via programmappen (hon är 4 år) men vet inte hur man skall gå tillväga. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:31

dra dom från programmappen och släpp dom i dockan

/Tangen

(från gästkontot givetvis)

Ursprungligen av Tangen:

dra dom från programmappen och släpp dom i dockan

/Tangen

(från gästkontot givetvis)

Om det handlar om ett gästkonto i 10.5 så nollställs det per automatik vid utloggning, men det förutsätter att det är ett sådant konto frågan handlar om. Det är inte helt glasklart

Om så nu är fallet, sätt upp ett vanligt konto istället. Programmen och filerna i de andra kontona blir skyddade med kontolösen. Det finns även en inställning för att låsa ikonerna i dockan så att hon inte drar bort dem av misstag. Vill du göra det ännu enklare kan du aktivera begränsad Finder (då kan hon inte heller slänga bort egna filer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 11:56

aha, ja det är klart hon ska ha ett vanligt användarkonto, det tänkte jag inte på eftersom det inte är något jag använder

/Tangen

tack, det gällde gästkontot då det kändes mest säkert (alla fel och fummel tas bort när hon loggas ut).

Jag tycker att det borde finnas en eller ett par filer som man kan editera för att få till det.

nåja jag får väl skapa ett användarkonto med begränsad Finder istället.

tack för all hjälp.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-09 20:06

Tror inte du behöver vara orolig, min dotter har lekt på vår dator med OS X sen hon var 2 år (fyller 7 snart). Har aldrig haft några problem. Hon har inte haft adminrättigheter och när hon var lilliten så gömde jag hårddiskarna.

1
Bevaka tråden