Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två externa diskar, hur sortera i iTunes?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-07 10:44

Jag har en HD på jobbet och en hemma. När jag är på jobber vill jag givetvis lyssna på musiken från min externa disk där och när jag är hemma likaså. Flyttar alltså datorn varje dag, men har två olika diskar med musik. I förra verisionen vet jag att jag kunde skapa en ny spellista t.ex "jobbet" och sedan välja "lägg till i biblotek" så kom filerna in i båda dessa. Vilket var ett lätt sätt att hålla reda på min musik. Nu fungerar inte detta längre, någon som har en annan smidig lösning.

Finner heller ingen möjlighet att sortera musiken i bibloteket efter vart på hårddisken den ligger, så hade det ju avrit lätt att dra all musik från jobbets HD till en spellista.

En annan sak som jag verkligen skulle vilja få att fungera är att synka mot en mapp, t.ex downloads/musik så att man slipper detta eviga imorterande av enstaka låtar så snart man laddat hem dom. Fast klart inte iTunes när de tar för givet att man ska handla allt vi dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 11:52

iTunes kan inte hantera "dynamiska" bibliotek, så du får ha ett hemma och ett annat på jobbet. Hålla alt intryck när du startar iTunes så har du möjlighet att välja bibliotek. Lite mäckigt, men det är faktiskt det enda sättet bortsett från att skaffa EN större disk inuti din dator och ha allt där. Det bara är så.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-07 12:06

Kör du OSX?
Jag har gjort så med min "Misc" katalog till iTunes (där jag slänger lösa låtar, inte hela album) att jag har kopplat en folder action till den som automatiskt lägger till låtarna i iTunes så fort jag lägger dom där, hur smidigt som helst

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-07 12:13
Ursprungligen av kainen:

Kör du OSX?
Jag har gjort så med min "Misc" katalog till iTunes (där jag slänger lösa låtar, inte hela album) att jag har kopplat en folder action till den som automatiskt lägger till låtarna i iTunes så fort jag lägger dom där, hur smidigt som helst

Folder Action? Låter smidigt, men hur gör man?

Testade nu att bara dra en mapp till en playlist, då addas den där och i vanliga bibloteket. Men då skapar iTunes dubletter av allt. Men går alltså inte bara dra en mapp till en playlist om låtarna inte redan finns i bibloteken. Fattar inte varför iTunes plockat bort den funktionen.

Senast redigerat 2008-08-07 13:06
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-07 12:37

Tyvärr sitter jag framför en windows burk på jobbet just nu så kan inte kolla hur mitt script ser ut. Får se om jag hinner ikväll så ska jag försöka förklara lite snabbt o enkelt, om ingen annan hinner före

  • Medlem
  • 2008-08-10 02:21

Den i mina ögon fullständigt värdelösa dubbletteringsfunktionen stänger man av i Preferences>Advanced>[ ]"Copy files to iTunes..."

Jag fattar inte det där med "lägg till i biblioteket" och den bortplockade funktionen. Om låtarna inte finns i biblioteket, hur kan du då spela upp dem? :S (Svar: Det går inte.)
Sedan förstår jag inte riktigt ditt problem heller, jag är nog inte särskilt smart.
Jag testade också att dra en mapp med låtar som inte fanns i biblioteket in i en playlist och det funkade väldigt bra på min dator iaf. (Låtarna lades till i playlisten och givetvis även i biblioteket, man kan inte ha playlists med låtar som inte finns i biblioteket.)

Jag gissar att du kan göra så här: Lägg till alla låtar från alla diskar där du har musikfiler i biblioteket och skapa olika playlists för de olika diskarna. (Med reservation för att jag kanske fullständigt har missat vad det är du vill göra.)

1
Bevaka tråden