Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router, vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har också haft en 3com som jag var jättenöjd med. Jag bytte ut den för att 3comen var slö (klarade bara 20 - 25 Mbit).

Jag köpte först en Linksys som jag lämnade tillbaka till slut. Den var värdelös tyckte jag, hängde sig när man skulle flasha om den (gick att få igång igen) och det gick inte att telnetta mellan trådlöst och trådburet nätverk. DDWrt och Tomato var lika dåliga båda två.

Efteråt köpte jag en Asus WL-500W (som har trådlöst n-nätverk och dubbla usbportar), och den är jag jättenöjd med. Den är precis lika stabil som 3comen, men mycket snabbare.
Baserat på min erfarenhet på området rekommenderar jag därför Asus före Linksys. Om det är streaming av musik som önskas så är det troligen smidigast om du skaffar en Airport Express också och sedan kopplar den till stereon, eller skaffar enbart Express och sen drar ljudkabel till stereon. Men om ljudkabeln är lång kanske det kostar lika mycket att skaffa en Asus och en Express...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-16 22:09

Tack för alla svar.
gusax840: Ja, det kanske blir så i slutänden ändå - att jag får skaffa 2 st. Att dra en kabel över hela placet är inte kul. Verkar inte vara så dyrt, men det blir fult och är det inte t.o.m. så att ljudet försämras ju längre det "färdas"? Skulle gissa att det handlar om 20-30 meter om kabeln skall vara så osynlig som möjligt... Påverkas ljudkvallen något av att köra trådlöst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 22:46
Ursprungligen av Hallon:

Ja, det kanske blir så i slutänden ändå - att jag får skaffa 2 st.

Rätt tänkt! Hemma har vi en Extreme och tre Expresser!
En kompis har tre Expresser med högtalare.

Trevligt att ha samma musik i alla rum...

Den viktigaste skillnaden mellan router med 802.11n och .g är räckvidden, eller snarare förmågan att fånga signaler i besvärliga miljöer. Sitter själv i en ordinär 3:a och har provat åtskilliga routrar, med och utan förstärkningsantenner. Men det var först med .n som jag fick stabil täckning i hela lägenheten, detta gäller samtliga MB, MBP, PB Alu och PB Titan som jag provat med. För närvarande använder vi såväl .b som .n . Så, rådet blir nog att satsa på en Extreme för routning och en express för streamning(alternativt någon mediaHDD med wlan som börjar bli vanligt)

Bevaka tråden