Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra med bara en fläkt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I natt dog min högra fläkt. Har beställt ny, detta blir mitt 3:e fläktbyte... Men den högra höll 2 år, så jag får väl vara glad för det. Skulle vara väldigt intressant att veta varför de dör. Jag använder min dator flitigt, men ändå. Dessa fläktar kan ju inte hålla hög kvalitet.

Nu till frågan:
Är det skadligt för MBPn att köra med bara en fläkt? Höger sida är ju varm!

Vänligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 16:43

Det är med största sannolikhet skadligt att göra det under en längre period.

Tja, vad ska man säga... Lär ju varit noll luftflöde där. Undrar hur många som har liknande "förstoppning" där ute... typ 99% som lämnar in dem?

Nu väntade jag med att öppna datorn tills efter fläkten var död, kanske hade varit bättre att öppna direkt.

Den blev väldigt varm med bara en fläkt, därför vill jag öppna och kolla. Har ju rensat där förut, vid tidigare fläktbyte, men på 1-2 år hinner det kanske fastna massa skit. Hade även en död insekt i myggstorlek där inne.

Fick igång höger fläkt, men den går knackigt, även om den just nu maxar runt 6000 rpm som jag satt den på. Var samma visa med de två förra fläktarna, de gick igång... ett tag..
Hur som, ny på väg.

Senast redigerat 2008-08-07 14:04
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-08 00:05

Då vet man vad man har att vänta den dagen man antingen vill byta till sin redan-inköpta-högerfläkt-men-inte-behövde-byta-den eller omapplicera kylpastan...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-09 01:37

Lagren i små fläktar håller tyvärr inte för alltid. Kvaliten kan variera men 2-3 år konstant användning är nog rätt normalt när det gäller fläktar av denna storlek.

Då bör detta fläktproblem vara väldigt, väldigt vanligt med andra ord.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-09 14:33

tror inte alla kör bärbar dator 24/7 året runt heller

De flesta jag känner, som bytt till bärbar, har den som enda dator och i stort sett på "24/7".

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-09 23:24

förstår hur du menar, jag har inge belägg för 2-3 år, men det är vad det känts som under alla år jag kört datorer

En annan sak att tänka på är att datorn kanske inte har full load 24/7 i 2-3 år heller och inte behöver köra fläkten på högsta fart konstant, men nog med hårklyveri.

Dina bilder va intressanta, väääldigt mycket damm som samlas i kylflänsarna vilket iof även gör att fläkten måste köra på hårdare för att få samma effekt som när de va nya vilket är synd.

Hur pass jobbigt var det att pilla bort komponenterna för att kunna städa?

Ja, precis. Dock tycker det låter rimligt att de håller ungefär så länge vid "normal" till "tung" belastning. Skulle vara intressant att höra kommentarer från andra fläkt-dödare här

Jag tänkte också på det där med att den måste köra på hårdare iom förstoppningen, vilket säkert inte är medicin för fläkten i sig. Hade jag öppnat i tid, så kanske den klarat sig Fläkten går än, dock låter den suspekt ibland och håller lite ojämn rpm, precis som med de förra som gått sönder (helt tillslut).

Det är busenkelt att städa, bara man har en Torx T9 till hands Efter alla sju tusen skruvar i chassit och att lyfta bort top case försiktigt så är resten lätt. Den sitter ju med en kontakt och den kan ju vara pillig att få bort, men i övrigt är det behagligare än att städa lägenheten.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-10 00:00

Kör min MBP 15" konstant, och konverterar mycket video för att kunna spela upp på min PS3:an, så den stackars kylningen får verkligen arbeta galet mycket...
Lite skraj att det kan va rätt täpt där inne

Apråpå PS3 så har konsolen en funktion som gör att dess stora fläkt kör på extremt hög hastighet och hostar ut ett stort dammoln av damm som tidigare fastnat i kylaren...
En liknande funktion i MCP vore inte alls dum, men jag antar att 6K är max varvtal?

1
Bevaka tråden