Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern backuplösning med afp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-08-04 12:07

Jag letar efter en bra NAS-lösning med AFP och plats för ca 4 diskar som man kan raida. Skulle gärna sett att den har gigabit ethernet, men hur fungerar det med Time Machine? Den fungerar bara med USB eller Firewire eller? I så fall skulle jag vilja ha något som har både ethernet och USB (helst firewire).

Jag är villig att betala extra för något som är riktigt bra och går att lita på snarare än att komma undan billigare.

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:49

Kanske är en Drobo med deras nätverksgrunka det du söker? Drobo har fått jättebra kritik. Kolla in deras demofilm. Den visar hur enkel och säker den är!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-08-04 14:45
Ursprungligen av bengtb:

Kanske är en Drobo med deras nätverksgrunka det du söker? Drobo har fått jättebra kritik. Kolla in deras demofilm. Den visar hur enkel och säker den är!

Wow, den har ju fått firewire 800 nu.. Helt klart intressant!

Enda problemet som jag ser det nu är att Droboshare bara verkar funka över SMB.. Jag hade ju helst velat ha afp.. Eller i alla fall en möjlighet att kunna nå den över WAN.. Finns det någon lösning på det?

Drobon är ju oneklig läcker - men kanske lite väl dyr om man ändå skall ha en dator påslagen hemma (som jag vill). Jag menar - då kan man låta servern stå för logiken.

Jag skulle vilja ha en extern låda som slukade 4 SATA-diskar som jag skulla köra JBOD på till att börja med för att senare köra ZFS när det funkade mainstream på OS X.

Frågan är om det finns 4-diskars-kabinett som är hyffsat billiga?

Qnap

Kolla på dessa,

Kör själv deras 209 Pro har gjort i snart 2 år utan problem

QNAP Systems, Inc. (TS-409 Pro Turbo NAS)- NAS storage and Surveillance products provider

K

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-08-04 16:20
Ursprungligen av [email protected]:

Kolla på dessa,

Kör själv deras 209 Pro har gjort i snart 2 år utan problem

QNAP Systems, Inc. (TS-409 Pro Turbo NAS)- NAS storage and Surveillance products provider

K

Ingen firewire på den verkar det som.. Det jag älskade med Drobon just nu var att man enkelt kan koppla loss den från ethernetet och plugga in firewiren om man vill ha lite fart

Fart?

Firewire i all ära, men du får ha ganska så feta disksubsystem om du ska kunna läsa hem vad FW klarar att leverera. Denna är utrustad med GbitEth. Detta är många ggr mer än tillräckligt för att skjuta in data, i alla fall betydligt mer än vad systemen klarar att leverera.

Kolla lite på vilken diskconfig du ska använda, det ska mycket till att få en en JBOD att svälja data snabbare än vad Gbit klarar att leverera...

Bara en reflektion jag gjort vid diskval.

K

Röstar också för Drobo, hade jag bara haft pengarna hade jag skaffat en själv.

* KLarar att köra olika storlek på drivar
* Byta under drift
* Tål att en disk rasar
* Går att koppla som TimeMachine via Airport.

1
Bevaka tråden