Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera album i iPhoto med katalogstruktur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag tänkte göra lite backups på ett av mina iPhoto-libraries. Poängen är den att mina föräldrar (som kör Windows) ska kunna titta på grejerna, så jag skulle behöva att iPhoto exporterade ut hela katalogstrukturen som den har inuti libraryt.

Problemet med att öppna biblioteket och köra drag'n'drop är att då får jag inte med alla bilder, nämligen inte de som är modifierade. Strukturen är ju som sagt lite spännande uppbyggd.

Jag skulle kunna exportera ett album i taget, men det är inte praktiskt då jag behöver göra den här proceduren närmare sync-lik någon gång varje vecka.

Har ni något bra tips? Ett program som gör det kanske?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 19:24

Inte direkt svar på din fråga, men om du skaffar MobileMe kan du synka dina album med webben. Då kan dina föräldrar kolla albumen där och också ladda hem de bilder som de behagar (i full upplösning om du vill). Syncen mellan iPhoto och webben blir då automatisk.

Detta blir nog enklare än att t.ex. bränna en CD med alla bilder i ett träd varje vecka och skicka till dem (eller hur hade du tänkt göra mer exakt?) Fast det kostar ju att ha MobileMe...

Ja, jag har testat tjänster och efter alla problem Apple har haft med den så är den lite skakig.. Men absolut!

Problemet är att jag vill ju att dom ska kunna ladda upp bilder också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 11:59

Då klickar du i en knapp i publiceringen i MobileMe så får du en email-adress. Då de skickar bilder till denna mail-adress åker de rätt in i albumet automagiskt. Du kan senare hämta deras uppladdade bilder direkt i iPhoto.

Hmm, ja det fungerar ju.. Bra idé. Kan du skapa album med? Tanken är att jag inte ska behöva vara med i processen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 23:31

Man kan nog inte skapa album utan att logga in i me.com på webben. Men man kan ju ha flera färdiga album. Varje album har sin egen email-adress som dina föräldrar kan använda.

Om du litar på dina föräldrar kanske du kan ge dem dina inloggningsuppgifter till me.com. I så fall kan de skapa nya album. Och kanske betala för abonnemanget?

Kanske ett familjeabonnemang? Så får ni var sin inloggning?

1
Bevaka tråden