Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag göra en exakt kopia av OS X på en extern disk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-01 12:30

Hejsan!

En kort fråga bara. Har en WD My Book FW. Kan jag skapa en exakt kopia av hela OS X och den interna HDD:ns innehåll på den externa disken om det skulle hända något med den interna? Som en "spegel" ungefär? Så att det går att starta upp OS X från den externa om den interna kraschar? Och i så fall, hur gör jag det? Plus, hur startar man upp en extern FW-disk? Är det ALT som vanligt? Eller är det något annat kommando?

Inte via Time Machine alltså. Utan en ren kopia som bara är att köra igång från den externa disken...
Kan man partionera om en HDD utan att allt innehåll försvinner? Måste ha mer utrymme för OS X i så fall. Hur gör man då? Måste OS X ligga på någon speciell partion?

Hjälp mottages tacksamt!

Senast redigerat 2008-08-01 12:57
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-01 13:07

Ja det kan du men då kommer den att se ut som vid tillfället som du klonade den. Den kommer alltså inte att uppdateras som Time Machine gör kontinuerligt..
I skivverktyg kan du inte partitionera utan att ta bort det som redan finns på din disk tyvärr. Jag kan inte riktigt förstå varför du vill göra så här eftersom klonen inte kommer kunna uppdateras?
Kör Time Machine i stället.. Går disken sönder så går den sönder. Då är det bara att sätta i en ny och när du har kört installationsskivorna så är det ju bara att köra Överflyttningsassistenten.. Mycket enklare, smidigare, mindre tidskrävande och säkrare än vad du vill göra..

  • Medlem
  • 2008-08-01 13:43

Har dåliga erfarenheter av Time Machine. Det blir massor av kopior av olika program. Visserliger inga problem att fixa. Men iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 13:47
Ursprungligen av Dalle:

Det blir massor av kopior av olika program.

Hur menar du då? Time Machine är som nllub den smidigaste vägen att gå.

Personligen föredrar jag Carbon Copy Cloner.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-01 14:44
Ursprungligen av Dalle:

Har dåliga erfarenheter av Time Machine. Det blir massor av kopior av olika program. Visserliger inga problem att fixa. Men iaf.

Blir väll inga kopior? Bara backup på nya versioner..

Ursprungligen av Bob the Builder:

Personligen föredrar jag Carbon Copy Cloner.

Kan fungera. Men gör det verkligen helt nya kloner på det schemat man ställer in att det ska göra? Fungerar det inte lite mer som Time Machine...?

CCC gör en exakt kopia av Disk 1 till Disk 2.
Tar sin lilla tid men fungerar perfekt.
Jag har CCC schemalagt på en server som kopierar Disk 1 till 2 varje natt.
Den har räddat arselet på mig en gång när disk 1 pajade det var bara att rycka den och låta maskinen starta från disk 2.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-01 17:43

Skivverktyg gör väll också en exakt kopia! Fast går inte att schemalägga. CCC är nog vad Dalle söker!

  • Medlem
  • 2008-08-01 18:07

CCC låter som en bra lösning. Men jag måste "slå ihop" två partitioner till en på den externa hårddisken för att ha tillräckligt med plats. Kan jag göra det? Eller åtminstone krympa den ena partitionen och göra den andra större? Raderas allt på hårddisken då om man gör det i skivverktyget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 18:10
Ursprungligen av Dalle:

CCC låter som en bra lösning. Men jag måste "slå ihop" två partitioner till en på den externa hårddisken för att ha tillräckligt med plats. Kan jag göra det? Eller åtminstone krympa den ena partitionen och göra den andra större? Raderas allt på hårddisken då om man gör det i skivverktyget?

Kan du inte förklara vad du menar med kopior i Time Machine?

  • Medlem
  • 2008-08-01 18:22

Vissa program som ingår, tex iLife (om jag inte minns fel) osv får man dubbla kopior av om man först installerar OS X och sedan kör Time Machine. Har jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 20:51

jag använder time machine och får inga extra kopior på iLife-program.

  • Medlem
  • 2008-08-01 21:06

'Kommer inte ihåg exakt vilka program det är. Men det är dubletter och så står det (kopia) på vissa. Kanske jag som har gjort fel med time machine...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 22:58

Kör CCC funkar hur bra som helst och löser det problemet du har.
Det finns massa andra fördelar med att ha Timemachine eller liknande, men inte i ditt fall. Det du vill att den ska göra löser CCC.
MVH

/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-02 01:15

Men vänta nu. Det måste väll vara omöjligt att göra fel med Time Machine. Möjligtvis att du tolkar Time Machine fel!
När du bläddrar i Time Machine så har du ju ett helt vanligt finder fönster, som du använder precis som vanligt, eller hur? Det är ju lätt att tro att varje fönster är en ny backup men, det är ju bara en ny dag. Program som har tagits backup på tidigare är fortfarande samma fil, om det inte är en ny version av den så klart eftersom själva grejen med Time Machine är versionshistorik..
I vilket fall, om du har en Time Machine-disk som du sätter i datorn varje kväll, så OM din disk krashar, så kommer ditt system se EXAKT likadant ut när du installerar om på en ny disk, som det gjorde senast du tog backup.
Att det ligger kopior i Time Machine är förmodligen för att du kopierat någonting själv, tagit bort det, och Time Machine har sparat den filen eftersom du hade din disk inkopplad just då.

Jag kontrar mot Tangen och säger att Time Machine löser också det han vill göra.
Om man sen vill köpa ännu ett program så att man har "dubletter" på olika program som gör samma sak, är helt och hållet upp till honom själv!

EDIT: Finns ett annat sätt att tolka också hur du tänker. Du installerar iLife, kör backup. Programmen hamnar i Time Machine. Du kommer ha exakta kopior på programmen om du kör CCC också eftersom hela systemet är en kopia på ditt system.. Time Machine gör också en kopia, fast lite annorlunda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-02 23:06
Ursprungligen av nllub:

Jag kontrar mot Tangen och säger att Time Machine löser också det han vill göra.

Bortsett från det faktum att du inte kan boota en TM-disk utan att trixa till det. Vill man ha en bootbar kopia av sin hd så är det CCC som gäller. Kan göras tidsinställt och/eller inkrementellt. Precis som TM tar det en lång tid första gången, men inte lika lång tid de följande gångerna. En bootbar klon och TM löser dessutom lite olika problem. TM låter dig hämta äldre versioner av en fil eller ett program. Det gör inte en bootbar klon.

ps
Det finns ett program till som det ofta talas om i detta sammanhang, men jag har glömt dess namn. De fungerar ungefär likadant.
ds

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-08-03 11:08

Superduper?

1
Bevaka tråden