Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widgets - (Hur) använder ni dem?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-02 22:42

Minutes va ju grymmt, däremot provade jag Amnesty och det fungerar inte för mig då jag använder mig av deskshade för att slippa se allt som ligger på skrivbordet. Alla widgets hamnar ju bakom deskshade och då syns dom inte :/

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-04 00:01

Använder dashboard väldigt mycket. Gmail och bilduppladdning är väl de primära användningsområdena för min del. Nu under sommaren så är vädret också viktigt som ni ser

-n http://tinyurl.com/5dc7lx

Ursprungligen av NiV3Rt:

Använder dashboard väldigt mycket. Gmail och bilduppladdning är väl de primära användningsområdena för min del. Nu under sommaren så är vädret också viktigt som ni ser

-n http://tinyurl.com/5dc7lx

Var har du hittat Stockholmsbörs-widgeten?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-04 11:18
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Var har du hittat Stockholmsbörs-widgeten?

Det är ett urklipp från avanza.se som jag använder. Om du inte har leopard så vet jag att DI har en widget med (inte säker på att den är officiell).

EDIT: Kom på en sak som är störande med dashboard. När jag kör datorn stationärt har jag en 24" skärm att leka med. När jag sedan använder datorns interna skärm händer det ofta att widgets hamnar "utanför" skärmbilden. Förstår inte att det ska vara så svårt att fixa.

Senast redigerat 2008-08-04 11:29
Ursprungligen av NiV3Rt:

Det är ett urklipp från avanza.se som jag använder. Om du inte har leopard så vet jag att DI har en widget med (inte säker på att den är officiell).

EDIT: Kom på en sak som är störande med dashboard. När jag kör datorn stationärt har jag en 24" skärm att leka med. När jag sedan använder datorns interna skärm händer det ofta att widgets hamnar "utanför" skärmbilden. Förstår inte att det ska vara så svårt att fixa.

Kan nog hända om du kör olika upplösning

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-04 13:03
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan nog hända om du kör olika upplösning

Jo, men jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att fixa

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-08-04 19:13

Jag har stängt av dashboard. Det är värdelöst för mig, och jag har ont om minne.

Räknade nu och såg att jag hade 16 (!) stycken widgets igång.

De tar sammanlagt ~65 MB RAM och drar mellan 2-4% av processorn, vilket jag tycker är helt ok. När jag skaffade Mac (13 månader sen) blev det en väldans massa widgets, de flesta va bara för att kolla hur de funkade.

De jag har nu har jag haft ganska länge, förutom två webclips som jag skaffade först när jag uppgraderade till Leopard- slutet på mars. Dessa webclips visar dels hur mycket en dollar är värd, just nu och den visar även en kurva på de senaste 120 dagarna. Den andra är en väldigt statisk bild, som visar hur mycket medelinkomsten för en neurolog är i USA (vill jobba som det, och vill bo där senare i livet. En morot kan man säga^^).

Några andra widgets jag använder är:
-iStat Pro. Helt oumbärlig enligt mig. Man ser nättrafiken, uptime, hårddiskutrymme och annat.
-Harmonic. Visar låttexten på den låten man lyssnar på i iTunes.
-Klocka. Både digital och analog (2 olika widgets)
-Kalender
-tv-tablå
-väder
-post-it lapp

Tycker dashboard är hur jävla bra som helst! Använder både hot corners (kör i nedre vänstra) och F4. Har det nya MBP-tangentbordet, tyvärr... Det förra var bättre.

Jag använder inte widgets alls. Dashboard är det första som åker ur dockan.

Och miniräknaren borde jag leta upp och radera. Vidrig! Miniräknaren är precis en sådan miniräknare som en dator inte skall ha, en korkad kopia på sämsta sortens tiokronorsräknare som designades som de gjorde för att minne var dyrt och LCD/LED-displayert bara hade en rad och några få siffror. De var gammaldags innan 70-talet var slut! En bra räknare skall ta emot ett komplett matematiskt uttryck. Det är inte svårt. Det var inte svårt för 20 år sen, Sharp hade miniräknare som kunde det redan då och en dator kan mer. Snacka om kvarleva.

Jag använder Safaris "Öppna i Dashboard"-funktion ganska mycket, men lämnar sällan webbsnuttarna i Dashboard utan drar ut dem på skrivbordet enligt följande. I Dashboard ligger annars iStat Pro, Konverteraren, någon väderwidget och Sol, soluppgångs- och solnedgångsnörd som man är.

Ingemar Ragnemalm: Jag tror inte jag riktigt förstår? Själv saknar jag bara att kunna ta bort det sist slagna tecknet utan att radera allt man har lagt ihop... annars ser den ut som en vanlig mini-räknare? Men om du vill använda den till grafer och sånt så kan du ju det med? Bara att klicka på + eller?

För övrigt förstår jag inte vad du menar med att en mini-räknare kan vara vidrig. Jag hade en vidrig matte-lärare i grundskolan men mini-räknaren känns ganska personlighetslös.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag använder inte widgets alls. Dashboard är det första som åker ur dockan.

Och miniräknaren borde jag leta upp och radera. Vidrig! Miniräknaren är precis en sådan miniräknare som en dator inte skall ha, en korkad kopia på sämsta sortens tiokronorsräknare som designades som de gjorde för att minne var dyrt och LCD/LED-displayert bara hade en rad och några få siffror. De var gammaldags innan 70-talet var slut! En bra räknare skall ta emot ett komplett matematiskt uttryck. Det är inte svårt. Det var inte svårt för 20 år sen, Sharp hade miniräknare som kunde det redan då och en dator kan mer. Snacka om kvarleva.

Måste hålla med där. Dashboard-miniräknaren suger faktiskt, man kan inte ens använda sig av siffrorna på tangentbordet när man använder den...
Brukade istället använda den vanliga miniräknaren- som är skitenkel att ta fram med Quicksilver- men nu med Leopard är det så lätt att bara öppna upp spotlight och slå in saker där.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-05 09:46
Ursprungligen av PiktorPucci:

Måste hålla med där. Dashboard-miniräknaren suger faktiskt, man kan inte ens använda sig av siffrorna på tangentbordet när man använder den...

Det gör jag varje gång jag använder den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 14:45
Ursprungligen av PiktorPucci:

Dashboard-miniräknaren suger faktiskt, man kan inte ens använda sig av siffrorna på tangentbordet när man använder den...

Inte? Konstigt... det gör jag hela tiden.O:-)

hm.. jag gick visst off-topic och tänkte på den vanliga mini-räknaren.. begriper inte riktigt grejen med att ha en miniräknare i dashboard, det är oftast saker jag har på själva skrivbordet man måste räkna på..

håller fortfarande inte med om att den är vidrig. De kunde dock ha gett den en annan färg.

Kan man?

Hmm, ok. Måste ha missat det då, för när jag prövade det fungerade det inte.
Prövade nu, och det funkade ju perfekt. Sedär! ^^

Fast den är fortfarande ful

Ursprungligen av PiktorPucci:

Fast den är fortfarande ful

Det är jag med, men jag tjänar ändå ett syfte.

Använder Dashboard en hel del. Tidigare så hade jag hur många widgets som helst (så många som fick plats på skärmen), men när jag insåg att jag nästan aldrig använde de flesta av dem så åkte de bort. De som jag fortfarande har kvar är: Xmltv (har inte orkat uppdatera till EPG än, men snart så...), iTunes, Imageshack, Cyberduck, vädret, iStat pro, iCal, omvandlaren och två stycken post it-lappar med lite viktig information.

Använde tidigare även Dashboard till matematiska uträkningar, men iom. Leopard så är ju det onödigt, eftersom Apple har varit så pass smarta att de har lagt till den funktionen i Spotlight! Så himla mycket smidigare, och snyggare...

svt text (främst för sport), epg tv-widget, ett webklipp för allsvenska tabellen och iStat Nano är de jag använder mer eller mindre dagligen.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2008-08-25 20:43
Ursprungligen av henkebarn:

svt text (främst för sport), epg tv-widget, ett webklipp för allsvenska tabellen och iStat Nano är de jag använder mer eller mindre dagligen.

EPG tv-widget, var hittar man den?

Edit: Hittade själv!

Senast redigerat 2008-08-25 20:56
Bevaka tråden