Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är AirPort Extreme snabbare än andra routrar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga om routrar, speciellt de trådlösa... En jobbarkompis som för 1 år sedan konverterade från Windows tyckte att hans trådlösa router var så seg och ringde lite kollsamtal och flera ställen hävdade att ett flertal tillverkare av routrar inte följer rekomenderade standarder, allt med resultatet att macar i trådlösa miljöer inte når optimal hastighet. Han rekomenderades istället att köpa en AirSpeed och vips så efter att ha slantat upp för en sådan så får han samma hastighet som om han var direktansluten med ethernet. Kan detta stämma att man löser många problem genom att skaffa en bättre ( AirSpeed ) trådlös router... eller finns det något annat trick att lura macen att utnyttja max-hastigheten??

Kan lägga till att när jag kollar hastigheten mot bredbandskollen ( Telias 24 Mbit/s - ethernet ) på min stationära powermac G5 så når jag ca: 18 MBit/s, bor ca: 300 meter från stationen - men när jag från Powerbooken kör trådlöst så är jag istället nere på ca: 8 MBit/s - så något är helt klart fel men var... ( Jag har Telias burk för moden samt deras trådlös router, Zyxel om jag inte minns fel )

Finns det några som kan vittna om att AirSpeed verkligen lägger i turboväxeln ??

Olle

Senast redigerat 2008-07-31 15:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 10:01

Först, vad är en "AirSpeed" Apple tillverkar Airport Express & Airport Extreme (nu även timecapsule iofs).

Annars är det helt korrekt att tillverkare fuskar med standarderna, så som 108Mbit routrar och annat junk...

Vidare vill jag minnas att Powerbooken lider av liknande problem som MavBook Pro modellerna, nämligen att aluminium skalet skapar vad som i det närmaste kan beskrivas som en Faraday bur vilket begränsar wlan kortets räckvid rätt så ordentligt, din stationära G5a lär ju köra med ett extern kort eller så, eller kör du den på trådlöst alls?

På 54Mbit wlan kommer du under _PERFEKTA_ förhållanden endast att få ut runt 20Mbit som max endå, så det är mest troligt bara några störningskällor hemma hos dig..

Vad är AirSpeed? Har du någon länk?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är AirSpeed? Har du någon länk?

Sorry... av bara farten så slarvade jag nog med att beskriva vad jobbarkomppisen hade skaffat, måste självfallet ha varit en AirPort Extreme - beloppet ser ut att stämma...

När det gäller mina samtliga 3 macar så har dom alla Airport Extreme ( 54MBit/s vilket väl är N-standarden) - enbart Powerbooken får gå trådlöst, de andra datorerna får vanlig Ethernet.

Of Topic: Jag försöker ändra rubriken så att produktnamnet blir rätt..

Ska testa min PB genom att köra bredbandskollen och ha datorn bredvid routerns antenn

Ursprungligen av Olle@mac:

När det gäller mina samtliga 3 macar så har dom alla Airport Extreme ( 54MBit/s vilket väl är N-standarden) - enbart Powerbooken får gå trådlöst, de andra datorerna får vanlig Ethernet.

54 Mbit/s är G-standarden.

Ursprungligen av Mikael E:

54 Mbit/s är G-standarden.

OK, tack... man kan inte ha koll på allt.. förstår alla inlägg som att det inte nyttar till för min PB om den så fick en annan router, eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-31 16:30
Ursprungligen av Olle@mac:

När det gäller mina samtliga 3 macar så har dom alla Airport Extreme ( 54MBit/s vilket väl är N-standarden) - enbart Powerbooken får gå trådlöst, de andra datorerna får vanlig Ethernet.

Du skriver i det första inlägget att du får högre hastighet (18Mbps) med din G5:a och bara 8Mbps med din (trådlösa) PowerBook. Då har jag två (2) motfrågor:

  • Förstår du att du jämför olika näterksteknologier (sladd vs. trådlöst)? Enligt mitt förmenande är denna jämförelse inte relevant. Det enda du jämför är routerns kapacitet) på insidan). Vilket för oss osökt in på nästa punkt.

  • Du har ju redan med sladd (ethernet) bevisat att routern klarar av 18Mbps mot din G5:a. Alltså är väl allt ganska bara bra (18 av 24 *teoretiska* Mbps). Du kan ju gå in i ditt ADSL-modem och kolla på länkstatus. För det är just länkhastighet som du blandar med överförd (payload säger vissa andra). Du har en, som mest, 24Mbps-länk mellan dig och telestationen. Sedan kan det finnas vad som helst bakom (med dennes kapacitet och prestanda).

Du ser att det är mycket som spelar in/påverkar ekvationen. Sedan är trådlöst lite lurigt, för när fler och fler skaffar detta så börjar det bli väldigt trångt i luften frekvensmässigt sett. Då hjälper det inte att just du sätter din bärbara nära din router, för om en annan router har räckvidd som överlappar din så kan den störas ut i allafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 11:41

Jag har En Macbook Pro och en AirPort Extreme. Jag har Com Hemms 24m/bit bredband och får ut 23,46 M/bit både med Ethernet och med AirPort d.v.s. inen skillnad.
För att få ut den farten måste alla delar i nätverket vara uppdaterade till 802.11n om du har någon del av nätverket som inte är 802.11n drar det ner hela nätverket till den standard som den sämst produkten har.
Joel

Ursprungligen av Joel:

Jag har En Macbook Pro och en AirPort Extreme. Jag har Com Hemms 24m/bit bredband och får ut 23,46 M/bit både med Ethernet och med AirPort d.v.s. inen skillnad.
För att få ut den farten måste alla delar i nätverket vara uppdaterade till 802.11n om du har någon del av nätverket som inte är 802.11n drar det ner hela nätverket till den standard som den sämst produkten har.
Joel

Angående vilken hastighet man får ut av blandade nätverk, vad är sanningen gärna med någon länk till trovärdig källa. Sänks hela det trådlösa nätverket till den lägsta hastighet som någon trådlös klient i nätverket har? Tycker det är olika uppgifter beroende på var man söker.

Visst fattar jag att jag jämför två olika saker... jag är jättenöjd med 18 av 24 - vad som stör mig är att även Powerbooken borde nå en betydligt högre hastighet. Trångt i luften på orten som jag bor är det inte... jag kan lugnt säga att här finns fler kor och tjurar än vad det finns trådlösa nätverk. Mig veterligen finns det nog inte fler än 2 eller 3 hus och gårdar som har trådlöst.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-01 09:17

Notera att även mikrovågsugnar, mobiltelefoner och bluetooth kör i samma frekvensband som WiFi.

Ursprungligen av Gunnar B:

Notera att även mikrovågsugnar, mobiltelefoner och bluetooth kör i samma frekvensband som WiFi.

Det är därför 802.11n kan köras i 5GHz-bandet för att slippa störningar va? Jag fick ut lite mer hastighet på det viset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 09:52
Ursprungligen av Gunnar B:

Notera att även mikrovågsugnar, mobiltelefoner och bluetooth kör i samma frekvensband som WiFi.

För att inte tala om garageöppnare, larm samt allt annat som är trådlöst i princip använder detta frekvensband

  • Medlem
  • 2009-10-24 14:01

Sorry att bumpa en gammal tråd, men larm och garageöppnare brukar inte ligga på de här frekvenserna. De ligger snarare på 433 Mhz, och de nya godkända larmen ligger på 868 Mhz, eftersom man just ville undvika konflikter med allt junk som ligger på just 433 Mhz.

Ursprungligen av ntity:

För att inte tala om garageöppnare, larm samt allt annat som är trådlöst i princip använder detta frekvensband

1
Bevaka tråden