MBP måste in på lagning, vad för kvitto och hur att gå till väga?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 16:18

Hej. Tja min härliga MacBook Pro, min första Mac, som jag köpte in precis efter uppdateringen på modellen har ju aldrig fungerat som den skulle och nu har jag börjat tröttna på "No AirPort card installed" och den ska få bli inskickad.
Dock har ju min telefon tid hos Apple gått ut (3 månader bara ju) vilket jag tycker är sjukt dåligt att man inte kan få ett år som med garantin.
Kan jag ringa dem i alla fall då jag har ett ärendenummer om saken efter som att jag pratat med dem ett antal gånger tidigare.

Men i alla fall, jag måste ju skicka med kvitto, vad är det för kvitto? Just nu kommer jag inte ihåg om jag fått något i pappersformat eller ej. jag gjorde bställningen via internet och betalade direkt med kort. Så på Apple Store har jag ju en faktura jag lan skriva ut och på mailen har jag flera stycken.
Är det någon av dessa jag kan skicka med eller?

Kan jag ringa dem i alla fall och prata om hur jag ska göra för att skicka in den (de borde väl komma och hämta den tycker jag!) eller kommer det iksom kosta pengar om jag ringer till dem?

Har ni någon aning om hur lång tid det brukar ta att få den fixad? (Det är mitt Air Port kort som är totalt dött och på de sätt jag diagnostiserat detta själv genom att instalera om och en väldans massa olika reset saker vid uppstart och så, så är det inget mjukvarufel utan troligen kommer de bli tvugna att byta ut hårdvaran på den.
För grejen är att jag ska flytta till min studentlägenhet väldigt väldigt snart och att sedan sitta där utan dator känns väldigt segt.

Är det standard att de installerar om allt då eller så att allt försvinner?

_OM_ man skulle rent hypotetiskt ha lite mindre lagliga saker på datorn som musik, film, kanske mågot program från MS eller så, bryr de sig?

Har ni något mera tips så skriv.

MVH,
iLind

ring dit så borde dom fixa så de kommer en UPS bil o hämtar den... alternativt att du får hem en avi o lämnar in den på posten.. så har jag för mig de var när jag skicka in min macbook för några år sedan. du kan alltid ringa även efter 3 månader... det är TELEFONSUPPORT du inte får, altså typ hur startar jag ical? ...

Ursprungligen av iLind:

Kan jag ringa dem i alla fall då jag har ett ärendenummer om saken efter som att jag pratat med dem ett antal gånger tidigare.

Ja.

Ursprungligen av iLind:

Kan jag ringa dem i alla fall och prata om hur jag ska göra för att skicka in den (de borde väl komma och hämta den tycker jag!) eller kommer det iksom kosta pengar om jag ringer till dem?

Ja, du kan ringa - det kostar inget (mer än själva telefonsamtalet ).

Ursprungligen av iLind:

_OM_ man skulle rent hypotetiskt ha lite mindre lagliga saker på datorn som musik, film, kanske mågot program från MS eller så, bryr de sig?

Tror inte de bryr sig, men vi diskuterar inte sånt här på 99.se.

Ursprungligen av iLind:

Är det standard att de installerar om allt då eller så att allt försvinner?

Det beror väl på vilka delar de behöver byta ut. Men oavsett vilket, så ska man alltid ta full backup innan man skickar iväg datorn. För även om de inte installerar om, så kan man ju ha sådan otur att datorn skadas eller stjäls under transporten.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 16:39

Tack för de 2 snabba svaren. Dock en viktig nyckelfråga kvar att besvara bara innan jag är nöjd.
Kvittot. Är det något jag har fått på papper eller fugerar det att skriva ut en faktura? Allt är ju beställt via internet och betalat via kort.

När jag har haft fel på mina Apple-prylar har jag aldrig ringt, eller behövt något kvitto.

Jag har fyllt i formulär på nätet där jag angett vad som är fel och vilka åtgärder jag själv vidtagit. Därefter har jag angett produktens serienummer, vilket gör att Apple ser att det är en produkt som fortfarande har rätt till garanti, sedan har en UPS-bil kommit och hämtat produkten och sedan levererat en ny efter lagning/utbyte.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 16:46
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

När jag har haft fel på mina Apple-prylar har jag aldrig ringt, eller behövt något kvitto.

Jag har fyllt i formulär på nätet där jag angett vad som är fel och vilka åtgärder jag själv vidtagit. Därefter har jag angett produktens serienummer, vilket gör att Apple ser att det är en produkt som fortfarande har rätt till garanti, sedan har en UPS-bil kommit och hämtat produkten och sedan levererat en ny efter lagning/utbyte.

Okej, det där låter ju riktigt bra som simpelt! Dock vorde det ju kul att veta typ när de kommer och hämtar den (blir det imorgon eller nästa vecka liksom). Samt att jag har med hjälp av Apple Support vidtagit en hel del åtgärder som de har uppskrivet så kanske kan ange typ mitt ärendenummer så vet de det också.
Men jag ska slå en pling till dem nu och höra vad de har att säga och så får jag börja tänka ut hur jag ska överleva undertiden min älskling är borta ^^

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 22:31

Är du i Sthlm kan du lämna till LanMaster på rörstrandsgatan över disk, du behöver inte ha kvitto med dig, dom slår in serienumret och ringer dig när det är klart…
Bästa alternativet enligt mig.

/Tangen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 22:34
Ursprungligen av Tangen:

Är du i Sthlm kan du lämna till LanMaster på rörstrandsgatan över disk, du behöver inte ha kvitto med dig, dom slår in serienumret och ringer dig när det är klart…
Bästa alternativet enligt mig.

/Tangen

Okej, tack för tipset men bor inte i Stockholm och känns inte värt att åka dit för att lämna in den

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-30 22:44

Det finns fler ställen att lämna in datorn på, se Hitta Apple-resurser

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-30 22:47

Okej, men där jag bor finns det inte (dock dit jag flyttar). Så verkar just nu lättast att låta dem hämta den.

Har Apple någon tids policy? Vet att HP har att det får ta maximalt 10 arbetsdagar och det håller dem på. (Min bror har en HP vilken han har fåt lämna in 2 gånger nu i år och den har han haft hemma båda gångerna innom 10 arbetsdagar, tror det fick på 5 och 7 arbetsdagar).
Jag vill ju liksom inte behöva vänta typ 3-4 veckor på att få tillbaka den, det anser jag inte som innom skälig tid.

1
Bevaka tråden