Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst internet!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis fått en fiberuppkoppling (10/10) och har kopplat genom en router (Netgear WGT624 v3). Kopplingen sker med kabel till en stationär PC och trådlöst till min Macbook.
Problemet jag har är att när jag försöker ladda ner någonting till macen ger mitt nätverk upp. Jag måste således knalla tillbaks till routern och dra ur sladden för att kunna surfa igen.
Jag har använt routern förut, men bara när jag har haft ADSL, då har den fungerat perfekt med nedladdning och surfning.
Vart ska man börja felsöka?

Jag skriver några inställningar som är default i routern:

Region: Europe
Channel: 11
Mode: g and b

Security: WPA2

IP address: Get dynamically
DNS: Get dynamically
Router Mac address: Use Default Address

108Mbps Settings: Enable eXtended Range(XR) Feature

Mvh Claes

Edit: Ska tillägga att det fungerar utmärkt att streama film till min appleTV, och ibland även ladda ner torrenter.

Senast redigerat 2008-07-30 12:46
  • Medlem
  • 2008-07-30 13:25

Svårt att säga vad som är fel utan lite mer information.

Vilken typ av nedladdningar pratar du om?
Om routern dör vid nedladdning av just torrents kan du testa att ställa ner det maximala antalet samtidiga uppkopplingar i din torrent-klient.

Är det relaterat till en specifik belastining av nätet? Dör nätet vid t.ex. maximal belastning (ca 1000KB/s i ditt fall)?
På vilket sätt ger nätverket upp?
Vad är det för enhet som ger upp?
Tappar du den trådlösa uppkopplingen?
Dör nätet för PCn också?
Kan du komma åt (eller pinga) routerns lokala NIC?

Hej Toett!
Torrenter går oftast bra att ladda ner, däremot om jag laddar ner en vanlig fil (rar-fil, bild vad som helst) på ca 5 Mb (via exempelvis webbläsaren Camino) så går det jättefort i början (de första 100Kb) sedan sjunker nedladdningshastigheten till 0 och det går inte att surfa över huvud taget.
Detta avhjälps genom att jag får dra ur nätadaptern till routern, väntar en stund och stoppar i den igen. Då funkar det som det ska, tills nästa gång jag ska ladda ner något.

Så, jag antar att det är routern det spökar i. Jag tappar både den trådlösa uppkopplingen, och den trådbundna till PCn.
Jag vet inte om jag kan pinga, har aldrig gjort det någon gång.

Men jag kan, som sagt, ladda ner Torrenter OCH streama över HD-film från macen till appleTVn.
Tror ni att alla mina problem avhjälps om jag köper en AirPort Extreme..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-31 21:30
Ursprungligen av blackheim:

Jag tappar både den trådlösa uppkopplingen, och den trådbundna till PCn.

Det låter som en buggig programvara i routern. Har du kollat med Netgear att du har den senaste versionen?

Hej Frazze!
Routern kollar automatiskt att den är uppdaterad vid varje inloggning, så ja, det ska den vara. Ska dock ta en extra koll på deras hemsida innan jag säger för mycket.

Är Extremen bra annars?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-01 03:05
Ursprungligen av blackheim:

Routern kollar automatiskt att den är uppdaterad vid varje inloggning, så ja, det ska den vara. Ska dock ta en extra koll på deras hemsida innan jag säger för mycket.

Är du verkligen säker på det? Jag och min far har haft var sin Netgear tidigare och ingen av dessa har haft den funktionen. Jag hittar heller inte det i referensmanualen. Det är nämligen en hel del saker involerat i en uppgradering av en Netgear. Du måste nämligen skriva in inställningarna på nytt efter att den har flash:at om firmware och sedan bootat om.

Just nu är annars 2.0.16_1.0.1 som gäller enligt Netgears support.

Ursprungligen av blackheim:

Är Extremen bra annars?

Tja, det är bla lite bättre routingprestanda i en Extreme...

Nej, helt säker är jag inte. Får kika på det lite senare! Tack för tipset!

Ursprungligen av frazze:

Tja, det är bla lite bättre routingprestanda i en Extreme...

...och så är den snyggare...

Frazze: Jag uppdaterade programvaran nu, och under de inledande testerna verkar det funka bra! Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-02 01:06

Det bjuder vi på!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-08-02 10:02

blackheim: fortsätter traslet så är mitt tips att byta router till en linksys eller airport. Netgear är det ofta krångel med, likaså D-link.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-02 14:44

Vad händer om du kör din mac med tråd istället för trådlöst? Det kan vara WLANet det är strul på, även i din mac

tomcat: tack för tipset, det verkar som att den funkar som den ska nu!

studiox: direkt via kabel funkar det fint! Innan vi flyttade hade jag trådlöst modem från bbb, det funkade klockrent det också.

1
Bevaka tråden