Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft slutar med Internet Explorer för Mac

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

– I dag är webbläsare en del av operativsystemet och därför är det inte meningsfullt att ha separata versioner

Jag tror Microsoft försöker omvandla detta nerläggande av MSIE till Macen som ett argument för att behålla Explorer intakt med Windows i framtiden.

Det var det som jag fruktade. Skillnaden är dock att Apples webläsare följer hittils inte med själva systemet då man installerar det, samt att det går att kasta bort om man har lust.

Men tänk på det. Microsoft ville för fem-sex år sedan så starkt att Macen skulle ha MSIE som standard att dom var villiga att punga ut miljontals i kronor i Apple-aktier. Nu när dealen är slut, så helt plötsligt så gör Microsoft en 180?

Jag tycker det luktar fisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 00:56

Eller också har Apple byggt in Safari i Mac OS X Panther. Microsoft fick nys om det från någon utvecklare och drog ur proppen för IE. Mitt bidrag till konspirationsteorierna.

När allt kommer omkring är Internet Explorer en del av Windows och Konqueror inbyggt i KDE.

Senast redigerat 2003-06-18 00:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 00:18

Tror inte att Apple byggt in Safari. Som jag skrivit tidigare så känns en sådan lösning väldigt lite Apple.

En sak om Safari beta 2. Man ska inte döma Safari efter den senaste betan. Jag minns att classicdelen i Mac OS X 10.0 in i det sista var otroligt ostabil och lynnig. Men ett par versioner innan Golden Master så uppförde den sig plötsligt otroligt mycket bättre. Som dag och natt.

Mycket möjligt att Safari teamet suttit och filat på en ny version som är mycket bättre. Safari 1.0 behöver alltså inte bara bli lite bättre än Safari beta 2 v74 utan skillnaden kan bli just som natt och dag även här. Men vad vet jag...

Apple har väl flyttat vissa kärndelar av Safari in i operativsystemet enligt rykten, men det betyder inte alls att de bygger in Safari på nåt sätt. Bara att de ger alla program/utvecklare möjligheten att dra nytta av renderingsmotorn i Safari för andra ändamål.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 00:49

Precis, så har ju Apple gjort med en rad av sina programvaror. Colorsync, Quicktime, Quartz osv

Kan man hoppas på att Apples Mac Hjälp kommer att vara en av de första programmen som utnyttjar detta.

Edit: ändrade om lite i styckena och stavning

  • Medlem
  • 2003-06-18 20:29

men hallå, vem kollar fakta här? internet explorer upphör även på PC!

(det är självklart att microsoft inte blir byxis av safari, det har funnits open source-alternativ hur länge som helst [se lynx-killen några poster upp....:] och de har inte brytt sig.)

grejen är att browsern blir en del av MSN för att microshaft vill börja ta betalt för sin browser, och denna strategi gäller mac såväl som pc.

denna utveckling har dessutom stora browser-beroende tjänster förutsett för ett tag sedan. (se t.ex. på seb's internet-bank som numera stöder mozilla.)

/rootx

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-18 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Computer Sweden skriver om det idag. Uselt skrivet dessutom.


Jag snabbläste artikeln och läste meningen i slutet så här:

"- Vi kommer att fortsätta döda de standarder som finns på internet, säger Neil Laver. "

...fast det stod faktiskt "stöda" och inte döda när jag läste andra gången...(heter det förresten inte stödja!)

Det heter definitivt stödja. Kanske var det en freudiansk felskrivning av författaren och han tänkte just på döda...

intelligent kommentar av rootx. Jag har funderat en del på det där om att Explorer för PC upphör, men tänkte att jag missuppfattat det efter som alla från BusinesWeek till IDG gjort en sån grej av att Explorer upphör för Mac. Egentligen är det väl så att Explorer upphör -- punkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 20:57
Citat:

men hallå, vem kollar fakta här? internet explorer upphör även på PC!

(det är självklart att microsoft inte blir byxis av safari, det har funnits open source-alternativ hur länge som helst [se lynx-killen några poster upp....:] och de har inte brytt sig.)

grejen är att browsern blir en del av MSN för att microshaft vill börja ta betalt för sin browser, och denna strategi gäller mac såväl som pc.

denna utveckling har dessutom stora browser-beroende tjänster förutsett för ett tag sedan. (se t.ex. på seb's internet-bank som numera stöder mozilla.)

Men det förklarar ju allt! Microskurt vill ta över efter AOL och Netscape. Och faktum är at AOL:s webbläsare bygger på Internet Explorer!

Var kan man läsa om att Internet Explorer för Windows försvinner?

Citat:

Skrevs ursprungligen av rootx men hallå, vem kollar fakta här? internet explorer upphör även på PC!

Jag har för mig att jag nämde det på sid fem i tråden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rootx
men hallå, vem kollar fakta här? internet explorer upphör även på PC!

Och även jag har skrivit det flera gånger redan i den här tråden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Var kan man läsa om att Internet Explorer för Windows försvinner?

Ett antal gånger tidigare i denna tråd, om man läser den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 01:43

Det var naturligtvis inte det jag menade. Jag menar en extern länk, ett uttalande från Microsoft eller liknande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det var naturligtvis inte det jag menade. Jag menar en extern länk, ett uttalande från Microsoft eller liknande.

Jag tror att de nämner det första gången på den här sidan:

Host: Brian (Microsoft)
Q: when / will there be the next version of IE?

A: As part of the OS, IE will continue to evolve, but there will be no future standalone installations. IE6 SP1 is the final standalone installation.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-06-23 11:25

Standard är standard och det ska alla följa, oavsett "världsmonopol". Men att klanka på M$ för att dom lägger ner IE tycker jag är fånigt. När Mac härförleden köppte upp ett musik program (kom inte ihåg vad det hette) så var det första dom gjorde att gå ut och medela att dom kommer att lägga ner utveklingen av Windows versionen av det programet. Så nu svarar Bill med att lägga ner IE, i detta sandlåde krig. Snart går Office samma väg om dom fortsätter på det här viset.

PS. Vad är det som är så bra med Office förästen? DS.

Visst, Apple kanske gör samma taktiker som Microsoft ibland -- som du sa med eMagic och Logic-serien. Men, men... I min syn så får Apple göra det eftersom dom inte har monopol.

Om jag ska vara ärlig så skulle faktiskt Apple ha varit ett hemskt bolag om det haft ett likadant monopol som Microsoft. Visst, systemet och programmen är inte lika hemligt ihopkopplade som Microsoft, men Apples egna program brukar oftast vara tusen gånger bättre än andra motsvarigheter

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Visst, Apple kanske gör samma taktiker som Microsoft ibland -- som du sa med eMagic och Logic-serien. Men, men... I min syn så får Apple göra det eftersom dom inte har monopol.

Om jag ska vara ärlig så skulle faktiskt Apple ha varit ett hemskt bolag om det haft ett likadant monopol som Microsoft. Visst, systemet och programmen är inte lika hemligt ihopkopplade som Microsoft, men Apples egna program brukar oftast vara tusen gånger bättre än andra motsvarigheter

Precis! Och det är en mycket viktig faktor. Apple köper visserligen upp mindre företag/produkter med lovande framtid och gör dem ännu bättre.

Den stora skillnaden jämfört med M$ är att OM du inte gillar programmet kan du deinstallera det och skaffa ett annat. I Redmond förankrar man det uppköpta programmet (som som fristående produkt kanske var lysande) med Windows redan halvkassa systemfunktioner och låser dig till det programmet. Sedan har du inte en chans att bli av med det...

Det är därför jag tycker det är sjukt då Microsoft säger att dom lägger ner MSIE på Macen eftersom "Safari är för nära ihopkopplat med Mac OS X" och att "Apple inte delar med sig låg level sakerna i systemet." Det är precis som att säga "Apple kör nu samma taktik som vi gjort på våra konkurrenter i vårat Windows. Vi ger upp utan strid eftersom vi vet att det gå inte att vinna."

Den största skillnaden mellan Safari och Mac OS X och Exporer och Windows är också den viktigaste...

Safari kan man kasta från Mac OS X hur lätt som helst om man inte vill ha det.

Försöker man kasta iexplore.exe så regenerar den tillbaka automatiskt!

En annan sak är att Microsoft mer eller mindre tvingade detta på sig själva eftersom dom inte hade get Explorer någolunda lyft sen lanseringen med Mac OS X 10.0! Det installeras på varje Mac som förval och då Explorer är en patetiskt dålig webläsare så blir det upp till Apple bli tvugna att fixa problemet. Att sen sitta och skylla på att Apple kör med fula taktiker för att få bort konkurrensen är bara patetiskt skitsnack helt enkelt av dom. Sjukt!

Som jag sa... Märkvärdigt igentligen. Inte uppdatera sin programvara på flera år och sen lägga ner den med klagomålet att en konkurrensen använder dumma taktiker lite väl konstigt och mystiskt beteende av Microsoft helt enkelt... Det är samma bolag som betalade en jäklans massa stålar för att få sin gratis webläsare som förval ju! Att sen plötsligt göra en 180 är misstänktsamt. Jag tror detta kanske nog är mer eller mindre ett hot mot Apple att "Om ni släpper en Apple Office så dödar vi Microsoft Office"

Microsoft vinner Explorerstriden i rätten.
Kontraktet med Apple om Office och Explorer har gått ut.
Microsoft byter chef på MacBU.
Apple släpper sin egna webläsare.
Microsoft dödar Explorer.
Apple ryktas med en egen version av Office.
Microsoft dödar Office?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-06-23 19:04

Där ser man, jag och min stora käft, hade "ingen aaaning" om att M$ gjorde på det viset. Tänkte väll att det var något skumt med det företaget.

Okej, det sitter säkert många M$ användare som är sne på Steve, när han lade ner eMagic och det kan man förstå för det var väll ett proffs program (eller?, tusan jag vet ju ingenting). Men jag skulle villja ha en wäbläsare som inte är M$, men det blir alltid problem med de flesta sidor, tyvärr.
Jag har provat iCab ett tag men dom som har gjort det programet har varit så noga med standarden att det inte funkar på banker och komuner etc etc.
Ska nu ladda hem Opera och testa. Netscape lider av elefantiasis och går segt som hubbabubba. Det spelar ingen roll vad man gör så måste man tillbaka till EI.

Microsoft anledning till att lägga ner IE/mac är inte som dom säger; "för att vi inte kan få tillgång till dom underliggande grejer i OS'et" är bara en dålig ursäkt...

Safari bygger helt på standard cocoa api's och så vidare, den använder inga "speciella" funktioner som hör i ihop med själva operativ systemet (typ som IE på pc gör) det samma gäller för omniweb och alla andra browsers på mac, ända så är safari så löjligt snabb, den ända anledningen till det är skickliga programmerare som vet vad dom hållet på med och som har ett intresse i att göra det bästa dom kan åstadkomma.

Sen har M$ helt bytt strategi för Internet explorer, även på PC sidan, dom tänker inte släppa fler fristående versioner av IE, nästa version kommer integreras i Longhorn som kommer typ 2005.
Detta betyder tyvärr att vi stackars webutvecklar-nissar kommer sitta bråka med IE6 dåliga support för många grejer, framförallt CSS.

så vad kan man säga annat än länge leve Safari och Gecko!!

OMFG, Firebird är SNABB!!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-19 23:24

Jag undrar om inte en orsak till att Apple utvecklade Safari, var att dom visste att MS inte tänkte fortsätta med Explorer för Mac.

I ärlighetens namn har MS inte brytt sig alls i Explorern efter att dom portade den till Publik-betan av OSX.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Jag undrar om inte en orsak till att Apple utvecklade Safari, var att dom visste att MS inte tänkte fortsätta med Explorer för Mac.

Det kan nog stämma. Men att Apple inte var nöjd över hastigheten av andra webläsare är också en orsak som skulle förr eller senar leda till safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-30 13:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Märkvärdigt igentligen. Inte uppdatera sin programvara på flera år och sen lägga ner den med klagomålet att en konkurrensen använder dumma taktiker lite väl konstigt och mystiskt beteende av Microsoft helt enkelt... Det är samma bolag som betalade en jäklans massa stålar för att få sin gratis webläsare som förval ju! Att sen plötsligt göra en 180 är misstänktsamt. (sic!) Jag tror detta kanske nog är mer eller mindre ett hot mot Apple att "Om ni släpper en Apple Office så dödar vi Microsoft Office"

Microsoft vinner Explorerstriden i rätten.
Kontraktet med Apple om Office och Explorer har gått ut.
Microsoft byter chef på MacBU.
Apple släpper sin egna webläsare.
Microsoft dödar Explorer.
Apple ryktas med en egen version av Office.
Microsoft dödar Office?

Senaste rapporten från gängbråket Microsoft/Apple:

Apple skjuter upp lanseringen av "iWorks"

Textredigeraren i Panther läser/skriver MS Word på ett förtjänstfullt sätt

Verkar som om Apple försöker "smyga in" Office-kompatibiliteten utan att öppet hota M$. Helt rätt i min mening, den dag Microsoft drar in Office (tro mej, det är bara en tidsfråga) så står Apple redo med ett system som inte är beroende av M$ Office och med ett eget alternativ som uppfyller allt vi förväntar oss av ett Apple-program.
Sista striden kan börja!

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Senaste rapporten från gängbråket Microsoft/Apple:

... står Apple redo med ett system som inte är beroende av M$ Office och med ett eget alternativ som uppfyller allt vi förväntar oss av ett Apple-program.

Kan vi bara läsa Windows-användarna Office-dokument så tror jag inte Macens existens är hotat på vårt företag. Det är A och O att kunna komma överrens med Office-programmen här.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-07-30 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Kan vi bara läsa Windows-användarna Office-dokument så tror jag inte Macens existens är hotat på vårt företag. Det är A och O att kunna komma överrens med Office-programmen här.

/c

Dock verkar företag börja inse att de olika filformat som finns i office inte är helt ideala för lagring. Det räcker ju med att peze-wordfilerna är några år så öppnar inte word för peze dom utan att man lägger in ytterligare konverterare än de som automatiskt installeras... Att hålla liv i .doc av olika årgångar är om inte lika mycket så i vart fall näst intill lika mycket jobb som att byta program. Får väl hoppas att den utvecklingen tar fart så man i företagen använder filformat som är öppna och konsistenta... Stenen rullar sakta med säkert iväg nerför slänten...

  • Medlem
  • 2003-08-27 19:17

Jag är välan född till nors men tror inte att Apple kommer lida av att Explorer försvinner. Tvärtom. M$ slår undan fötterna på sig själv och bjuder snarare Opera, Netscape m.fl. till dukat bord. Jag menar, är det någon som inte tror att dylika nyheter förorsakar en viss positiv uppståndelse hos Netscape m.fl.?

Intressantast är motivet för Gates et cons. Vad tror de sig vinna? Att folk/företag ska börja switcha från Mac till PC? (gapskratt) Eller att stoppa den motsatta utvecklingen, i den mån man kan tala om en sådan? Alltså: finns det någon glad debattör som har direktlina in i Bill Gates huvud och kan avslöja vad i hela friden karln är ute efter nu?

mvh Papa

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Papa
Alltså: finns det någon glad debattör som har direktlina in i Bill Gates huvud och kan avslöja vad i hela friden karln är ute efter nu?
mvh Papa

Fick kontakt men det var visst bara något om fortune 500 och något med en sekreterare som han ville något med om han bara kunde och visste hur och vad tusan det var man gjorde...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Papa
Jag är välan född till nors men tror inte att Apple kommer lida av att Explorer försvinner. Tvärtom. M$ slår undan fötterna på sig själv och bjuder snarare Opera, Netscape m.fl. till dukat bord. Jag menar, är det någon som inte tror att dylika nyheter förorsakar en viss positiv uppståndelse hos Netscape m.fl.?

Intressantast är motivet för Gates et cons. Vad tror de sig vinna? Att folk/företag ska börja switcha från Mac till PC? (gapskratt) Eller att stoppa den motsatta utvecklingen, i den mån man kan tala om en sådan? Alltså: finns det någon glad debattör som har direktlina in i Bill Gates huvud och kan avslöja vad i hela friden karln är ute efter nu?

mvh Papa

Jamen Netscape är ju också nedlagd.
Det är _inte bra_ att MS lägger ned utvecklingen av Explorer. För de kommer att utveckla Explorer vid "sidan om" och tillföra funktioner som kan ta tid att få med i Safari och som kommer att anammas av alla som utvecklar sajter och tjänster på webben.
Jag tycker att de public-betaversioner av Safari som fanns tidigare var bättre än den som numera är skarp.
Jag gillar inte MS, men hur det än är så kommer Explorer att vara standard på webben lång tid framöver, så länge 98 procent av surfarna kör med den.
Snart så kommer den senaste och sista versionen av Explorer för Mac att vara urmodig. Då sitter vi i skiten, trots Safari, Opera med flera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag gillar inte MS, men hur det än är så kommer Explorer att vara standard på webben lång tid framöver, så länge 98 procent av surfarna kör med den.

Många användare på PC-sidan har börjat få upp ögonen för alternativa webbläsare, speciellt sedan Firebird kom och de upptäckte att det finns saker som "tabbad surfning" (tidigt!) mm. MS har ju faktiskt sagt att dom slutat utveckla IE för windows också, som fristående produkt. Så de där 98 procent tror jag inte stämmer idag och än mindre imorgon. Speciellt som användandet av Linux ökar och webbdesigners får upp ögonen för fördelarna med att göra standardkompatibla sidor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Snart så kommer den senaste och sista versionen av Explorer för Mac att vara urmodig. Då sitter vi i skiten, trots Safari, Opera med flera.

Ja, och snart kommer Apple att försvinner och macen att dö som plattform...

Den senaste versionen av IE är redan urmodig. Men vad gör det när vi har ett stort fint utbud av webbläsare, kolla gärna testet av webbläsare som Ars Technica gjorde.

Bevaka tråden