Export av nyckelord i iPhoto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tagit ett gäng semesterbilder som jag laddat in i iPhoto på min bärbara dator. Har märkt dessa med nyckelord och vill nu få över dem till huvuddatorn här hemma.

När man exporterar bilderna med nyckelorden i iPhoto så växer filerna rätt kraftigt. I mitt fall rör det sig om jpg-filer och dessa blir ungefär dubbelt så stora ifall man väljer "maximum" på kvalitet och "full storlek" på storlek om man exporterar bilder som "JPEG". En 2MB-bild blir alltså 4MB. Om man däremot väljer att exportera bilder som "AKTUELL" (vilket också blir jpg) så ändras inte storleken på vare sig pixlar eller "filstorlek" (MB).

Min gissning är att detta beror på att i "AKTUELL"-läget exporteras bilden som den är (med eventuella redigeringar som gjorts) medan den i "JPEG"-läget "packas om", alltså komprimeras om på något sätt. Pixelstorleken på bilden är densamma men filstorleken ökar alltså kraftigt.

Är det så att bara nyckelorden läggs till i "AKTUELL"-läget - utan att filen så att säga, "öppnas" och komprimeras om? Vill gärna slippa göra om nyckelordsmärkningen men vill inte tappa i kvalitét vid exporten.

Tacksam för svar!

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-07-29 11:53

Från iPhoto kan du bara exportera bilder med nyckelord som JPG och då packas bilden om.

Aperture och Lightroom kan exportera med nyckelord utan att packa om.

Ok. Är du säker på det? För om man väljer aktuell-läget så blir filstorleken densamma.

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-07-29 12:08
Ursprungligen av zkirtap:

Ok. Är du säker på det? För om man väljer aktuell-läget så blir filstorleken densamma.

Du får inte ut nyckelord som du lagt till i iPhoto om du väljer aktuell, bara dom som var med i bilden när du importerade den till iPhoto.

Testade och visst har du rätt. Var skeptisk eftersom de enda nyckelord jag har är de som lagts till i iPhoto - men jag antar att de som hängde med var de som importerades när jag uppdaterade till senaste versionen - det är iaf min gissning eftersom de följer med på äldre bilder i "aktuell"-läget men inte i nyare.

Tack för hjälpen!

Fixar även iView Media Pro att lägga till nyckelord utan att packa om filerna? Funderar på att skaffa det.

1
Bevaka tråden