Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSS formulär - styla vald radio

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 16:11

Hej,

Jag brukar stylea upp så att det man valt i en dropdown-list blir fetstilt , när formuläret blivit postat. Om det är en söksida tex och man börjar skruva på sökvillkoren så kan det vara användbart att snabbt och enkelt kunna se i dropdownlisten vad det var man hade för kriterie valt för den aktuella sökningen.

Nu till frågan: hur får jag vald radio-knapp att bli fetstit?
Har provat denna css

input[type="radio"]:checked + label

men den ändrar "live" så idén om att kunna skruva på sökparametrarna men "statiskt" ha fetstilt på de valen som låg till grund för den aktuella sökningen fungerar inte med den CSS-koden.

Några tips? Kan givetvis lösa det genom att tex server-side ha kontroller och smacka på en css-klass på tillhörande label, men vill ha något motsvarande select
[selected] fast för radioknappar

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-28 20:33

Vill du åstadkomma fetstilen mha css, javascript eller server side?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 20:35

jag vill i HTML-koden skriva <input type="radio" name="myradio" value="value1" checked="checked" /> och därifrån bara använda CSS för att få den fetstilt

Kom precis på att jag är osäker på om jag provat input [checked] + label

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-28 23:02

Mig veterligen finns ingen selector i CSS som kan läsa av en kontrolls värden på något sätt. Jag skulle ändra class på radioknappen som blivit vald och stajla denna, antingen i onClick-eventet med JavaScript eller serverside vid postback (vilket verkar onödigt att göra förstås).

input[type="radio"] fungerar för övrigt inte i Internet Explorer 6, så den varianten kan du nog glömma ändå.

en js-snurra som kollar vilken radio som är vald och sätter stilen på label.

Hinner inte göra/hitta något riktigt exempel nu, men det är inga problem. Kör en loop som parsar resultatarrayen för radio-gruppen och sätter style attribute. För du parsar väl din radiogrupp som en array? Det behöver du, ju.

1
Bevaka tråden