Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Web Publishing Engine på Apache 2.2.8

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-28 16:02

Tjena!
Nån som vet om FM9 Servers "Web Publishing Engine" funkar ihop med Apache 2.2.8 på Leopard. All dokumentation jag hittat nämner endast Apache 1.3.

Lyckas inte få någon kontakt med databasservern, och jag hittar inget i vare sig servrarnas eller brandväggens logg. Verkar inte helt stabilt för PHP och WPE kopplar ner och upp sig hela tiden när man övervakar det i Admin Console.

Vad är problemet egentligen?

Jag tror inte lösningen är att byta till Apache 2.2.8 oavsett vad problemet är.

Hur gick det med detta förresten?
http://www.99.se/filemaker/222412-filemaker-7-fryser-vid-fj-rr-ppna.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-28 21:26

Problemet är i grund och botten att webservern inte får kontakt med databasservern.
Felmedelandet är ännu skummare för det har ingenting med felet att göra, jag får ett felmedelande som säger att jag sprängt gränsen (100 st) för antalet sessioner mot databasen.
Samma felmeddelande fick jag när jag testade mot ett hostnamn som inte existerar!? Alltså en test rakt ut i tomma luften mot ingenting.
Det är 2.2.8 jag kör nu, jag tror att det är värt att testa en Apache 1.3 server då endast den nämns i dokumentation till fms 9 över konfigurationskraven.
Finner heller ingen info i några loggar, vare sig i brandväggens, filemaker eller operativets loggar. Sen är det möjligt att min nuvarande apache konfig med virtuella hostar osv inte stämmer med vad fms förväntar sig.

När det gäller mitt gamla problem så löste det sig i samband med uppdateringen till 9:an.

Jag får stångas vidare med detta i morgon på jobbet och får då se om jag finner nån tråd att nysta vidare på.

Vad är det som inte får kontakt med FileMaker-servern?

Här är ett generellt svar: Om du provar att installera om, accepterar vad FileMaker Server föreslår, inte försöker pilla till saker på något mystifikt sätt (ändra default-installationsplats, inte använda den PHP modul anpassad för FileMaker som FileMaker vill ha, byta Apache så att det är en annan den den operativsystemet brukar, ha FileMaker Server och Apache i olika datorer istället för samma dator osv... så brukar det mesta lösa sig.

När installationen är klar och du har kopplat på allting så skall du kunna få upp en default-databas som heter Sample. Den är publicerad både via XML, PHP och IWP och man kan testa att komma åt den på alla tre sätten. Då vet du ju att inget i installationen är fel, så är en felkälla avklarad.

Glöm heller inte att lägga lite tid på att ställa frågan ordentligt, felmeddelanden, vad du provat, hur saker är konfigurade osv..

Senast redigerat 2008-07-28 23:14
1
Bevaka tråden