Är iMac rätt för mig?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-27 04:01

Jag har blivit övertygad. Min nästa dator kommer bli någon sorts mac. Men vilken?

På senaste tiden har jag märkt att mitt spelande på datorn blivit mindre frekvent och istället övergått till mitt Wii eller XB360. Bärbar är nog inget för mig, reser inte mycket och det känns som om en iMac skulle kunna vara snabbare för det man betalar (jag kanske har fel).

Det jag främst kommer använda datorn till är vanligt surfande, titta på video (podcasts & tv-serier), en del redigering av raw-bilder på PSCS3 och Lightroom och lite windowsanvändning. Jag skulle även vilja kunna koppla min eventuella iMac till en 32" samsungskärm som jag har på mitt rum, den har hdmi och dvi ingångar. Är detta möjligt?

Den känns som om 24" är lite overkill men det skulle vara sjukt najs. Men samtidigt räcker nog 20", men är inte säker.

Hur pass stor skillnad är det mellan processorerna och kommer det märkas stor skillnad på prestanda för min användning?

Jag skulle välja den "minsta" modellen med den bildskärmsstorlek du vill ha - och lägga pengar på 4GB RAM från en återförsäljare (inte AppleStore).

Du kan ansluta din 32" Samsung via DVI (upp till 1920x1200 pixlar).

Vore antagligen smartast att köra en 20" iMac och en extra skärm för att få maximal nytta för pengarna.

24" iMac är sjukt najs!

Det är inte alls dumt med mera "real estate" på skärmen men jag gick iofs från 13" MacBook .

Jag valde den "slöaste" 24"iMac med uppgraderat grafikkort på 256Mb (i st f 128 Mb) och skickade in ett 2Gb-minne till 3Gb när jag köpte min i november förra året och den hummar på bra.

Jag har numera även en 23" Samsung lcd-tv vid sidan av som jag kopplade in med mini-dv till VGA-adaptern jag skaffade till MacBooken men tycker inte det ger mig något större mervärde utan bara nackvred . Jag använder Spaces i stället när jag skärmdelar min MacBook och kör WinXP med Parallells parallellt på skärmen.

Du kommer säkert att bli nöjd med en 20" iMac men skitnöjd med 24-tummaren för att sammanfatta.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-27 19:17

Tack för era råd. Om någon annan har tips så kom gärna med fler!

Jag kom på en fråga. Har den inbyggt Wi-Fi anslutning? Om ja, stödjer den N nätverk?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-27 19:32
Ursprungligen av Infinite:

Jag kom på en fråga. Har den inbyggt Wi-Fi anslutning? Om ja, stödjer den N nätverk?

Ja och den klarar av N nätverk,använder ju själv

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-28 09:37

Tänk på att det är en TN panel i 20", medans det är en IPS panel i 24" dvs bilden är bra mycket bättre på 24"

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 10:11
Ursprungligen av poddan:

Tänk på att det är en TN panel i 20", medans det är en IPS panel i 24" dvs bilden är bra mycket bättre på 24"

Det ÄR utan tvekan en viktig skillnad - speciellt om du ska redigera bilder. Bildskärmen är bättre på 24-tummaren.

• Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-28 11:28
Ursprungligen av poddan:

Det var värst! Står sådan information på apples sida?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 13:32

Nej, det står inte att 24 tums skärmen är mycket bättre än den som sitter i en 20 tummare - men det är så det är.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 23:45

Det var något nytt för mig, jag visste inte att det var olika skärmar. Det kan hända att jag skaffar 24" då. Är det märkbar skillnad?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-29 14:40
Ursprungligen av Infinite:

Det var något nytt för mig, jag visste inte att det var olika skärmar. Det kan hända att jag skaffar 24" då. Är det märkbar skillnad?

Svar ja - tydlig och klar och märkbar skillnad.
Bättre färgåtergivning, jämnare och med bättre betraktningsvinklar.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-27 19:42

Annars går det bra att läsa specifikationerna på Apples hemsida. Sådan information hemlighålls inte på något sätt alls.

JA, har du råd så ta 24:an. Alla gånger.
Besökte kompisen i skåne nyss, han har köpt en. Helnöjd.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-29 01:33

Själv köpte jag den bättre modellen av 20":en,Det var tyvärr allt jag hade råd med. Annars skulle det lätt bli en 24".Men den är helt okej för mig!

1
Bevaka tråden