iMac som Airportbasstation?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 12:12

Kan man köra en iMac som basstaion om man har en ett AP kort i burken?

Citat:

Skrevs ursprungligen av loobiac
Kan man köra en iMac som basstaion om man har en ett AP kort i burken?

Japp, det är inga problem. Det enda är att det kan bli si och så med räckvidden eftersom antennerna är lite sämre, och en iMac är ju dessutom ganska svårplacerad jämfört med en liten wlan-router med väggfästen.

• Medlem
  • 2003-06-13 20:53

I os X letar du under fildelning/internetdelning, starta och kryssa i rutan att du ska dela över aiport.

i os 9 heter det programvaru basstation, finns i airport (avancerat)

• Oregistrerad
  • 2003-06-13 23:19

Jo det är klart, räckvidden blir inte så bra. Någon som vet hur många meter det handlar om? Jag vet att omgivningen påverkar... vågar nån sig på ett höftskott?

• Medlem
  • 2003-06-14 09:30

Antar att det är ett gamalt ap kort.
Skulle gissa på 50-60 meter öppet.
har dock inte testat med en imac, men min g4 gav ungefär en sådan teckning.
vill man hålla sig inom full täckning däremot kan man inte vandra mer än bakom en vägg eller två.
i samma rum bör man ha fullt dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av loobiac
Jo det är klart, räckvidden blir inte så bra. Någon som vet hur många meter det handlar om? Jag vet att omgivningen påverkar... vågar nån sig på ett höftskott?

Tror att Najks uppskattning borde stämma ganska bra. I min lägenhet räckte det med en betongvägg för att signalstyrkan skulle gå från nästan full till ingenting, så därför tycker jag att det är en bättre idé att lägga några hundringar på en separat wlan-router i stället. En sådan drar dessutom betydligt mindre ström än en iMac, så i längden tror jag faktiskt inte att det är någon vidare besparing att ha en stationär dator som wlan-router.

Vi använder en iMac G4 som AirPort basstation och vi får full mottagning i alla rum i lägenheten. (3 rum, 80 kvadrat) Även med stäng dörr och betongväggar så kan man använda den i alla rum utan problem.

• Oregistrerad
  • 2003-06-15 20:56

Om jag skulle skaffa en iMac så ska jag ändå köra den som server så strömförbrukningen är inget problem.

Men om man sätter ner iMac:en i vila, kommer då Airport "utdelningen" att kicka igång direkt när maskinen vaknar igen?

1
Bevaka tråden