Trasig iPhone 3G / 3GS? Vilka besked har ni fått från Telia?

Tråden skapades och har fått 325 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 17:31

Hej,

Det börjar bli några stycken som har hårdvarufel på sin iPhone 3G, jag är lite nyfiken vad ni har fått för besked hos Telia?

Kan ni inte beskriva vad som var fel, och vad Telia har sagt. Får ni en ny om det var en DOA eller blir det reperation? Hur lång tid tar reperationen? Hur var bemötandet?
Har ni fått tillbaka den från reperation?

Telia hemsida hänvisar till Apple´s sidor när det gäller villkor och support medans Apple hänvisar sedan till Telia.DK? Det verkar lite snurrigt.

Mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2008-07-23 18:04

Först och främst vill jag säga att telias butik i Lund är värdelös. Sämsta jävla skit jag varit med om. Otrevlig, extremt okunnig och långsam personal. Jag hänvisar er till Teliabutiken i Malmö på förstadsgatan.

Min mamma fick en defekt iPhone. Butiken i Lund ville skicka den på service på obestämd tid. Butiken i Malmö bytte den direkt på plats.

jag fick en DOA i butik... tog en vecka för att få en ny.. fick dock 500kr att ringa för som komensation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 19:19

jag här en liten mörk fläck på min skärm och får inte byta i butik. Har inte lämnat in den än.

Vad är DOA?

Ursprungligen av baller:

jag här en liten mörk fläck på min skärm och får inte byta i butik. Har inte lämnat in den än.

Vad är DOA?

Kan förtydliga lite där kanske.

DOA Är från början en militär term - Död vid Ankomsten (att man dött under transporten till sjukhus).

I elektronikbranchen (och säkert på andra ställen) så betecknar det att du får en produkt som inte fungerar vid uppackandet.
Olika företag har olika regler kring det här.

En del byter den direkt, andra skickar på reparation. Det finns olika rutiner - man får låda skickad och får en ny, använder lådan och skickaar tillbaka etc.

Köpte luren på premiärfredagen 11/7 men fick redan på lördagen upp felmeddelande "Reparation nödvändig" och efter omstart kom den inte längre än till nödskärmen som visar iTunes-USB-sladden. Det var inte möjligt att ansluta till ITunes i det läget eftersom iTunes klagade på att den inte kan läsa nödvändig information från telefonen.

Luren lämades till telia på måndagen 14/7 och jag fick tillbaka den idag 23/7 med meddelandet att inga fel kunde konstateras och att den returnerats utan åtgärd. Jag stoppar i sim-kortet och startar telefonen och kommer fortfarande bara till nödskärmen och samma felmeddelande visas "Reparation nödvändig" (fast på engelska denna gång).

Killarna på telia kan inte göra mer än att konstatera att felet fortfarande finns och att det inte beror på sim-kortet (testade med flera), och nu är luren ivägskickad på runda två i serviceträsket. De sa att om det fortfarande var fel på den efter denna reparation så skulle jag få en ny.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-07-23 19:19

Dead On Arrival

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 21:15

oj stur. Skulle vart vansinnig. Hoppas du får ersättning det har du rätt till, läs konsumentverkets regler. Köplagen tror jag det kallas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 09:09

Tycker att den här tråden känns avlägsen från iphoneforumet, onödigt att flytta allt som rör trasiga iphones hit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 15:23
Ursprungligen av baller:

Tycker att den här tråden känns avlägsen från iphoneforumet, onödigt att flytta allt som rör trasiga iphones hit.

Det är väl lite lättare att hitta tråden och läsa innehållet här än att plöja genom hundratals poster som berör mjukvarufrågor? Tråden ligger ju under 99.se/iphone/ om du tittar lite lägre ner under garantier och service.

Moderator får gärna flytta den dit där skulle höra hemma bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 18:09

jag formulerade mig fel, menar att den ej borde flyttas till macforumet.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-25 10:27
Ursprungligen av baller:

jag formulerade mig fel, menar att den ej borde flyttas till macforumet.

Jag tycker den hör hemma under garanti och service där den flyttats till. Den ligger ju inte under /mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 16:15

Är det någon som fått tillbaka sin telefon från service? Hur lång tid tog det? Min var trasig från den 11:e, inget besked ännu.

Ursprungligen av Zoega:

Är det någon som fått tillbaka sin telefon från service? Hur lång tid tog det? Min var trasig från den 11:e, inget besked ännu.

Vet inte hur det funkar i din teliabutik, men jag kan följa ärendet på customer.emrox.net. Första rundan tog från 14:e till 22:e, men jag hade själv inte möjlighet att hämta ut den förrän den 23:e. Andra rundan är nu uppe i status "Mottaget" efter en knapp vecka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 20:53

Det är jävligt irriterande med en DOA ivartfall, och dubbelt irriterande om man betalar en abonnemangsavgift för en DOA som någon vägrar att byta ut, och sen skickar till service på obestämd tid. Tydligen säger Telia att 1 månad är en skälig tid under sommaren.....

Blir mörkrädd när jag ser vad Telia gör åt trasiga iPhones..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 14:04

Jag har nu fått ett "Bäste kund...." sms om att jag kan hämta telefonen i min butik. Det är nytt Imei på telefonen, så det borde vara en ny. Vilket jag har tjatat om sedan dag 1.
21 dagar utan telefon. Fantastiskt, man han ju knappt blinka så var det fixat!

Jag har den 24 Juli fått lämna min iphone 3G i retur pga 3G strul och telia har erkänt felet med hjälp av Anovo som skickade ut ett pm till telia att telia inte ska skicka in iphones med 3G strul pga att de inte kan reparera felet. Pm fick Telia den 23 sen eftermiddag av Anovo.
Detta resulterade i att jag fick till tillbaks 4220 inkl att telia fixar räkningen så att jag inte behöver betala något!
Jag gick på konsumentlagen om att går det inte att reparera eller byta ut iphone 3G så att 3G problemet löser sig, så får du välja pengarna tillbaks eller kompensation! Det gäller inkl mjukvara som är standard i telefonen enligt konsumentlagen. Funkar inte telefonen som den ska när du har köpt den i Sverige så gäller det jag skrev innan.

Senast redigerat 2008-08-01 12:13
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 00:07
Ursprungligen av Hunter78:

Jag har den 24 Juli fått lämna min iphone 3G i retur pga 3G strul och telia har erkänt felet med hjälp av Anovo som skickade ut ett pm till telia att telia inte ska skicka in iphones med 3G strul pga att de inte kan reparera felet. Pm fick Telia den 23 sen eftermiddag av Anovo.
Detta resulterade i att jag fick till tillbaks 4220 inkl att telia fixar räkningen så att jag inte behöver betala något!
Jag gick på konsumentlagen om att går det inte att reparera eller byta ut iphone 3G så att 3G problemet löser sig, så får du välja pengarna tillbaks eller kompensation! Det gäller inkl mjukvara som är standard i telefonen enligt konsumentlagen. Funkar inte telefonen som den ska när du har köpt den i Sverige så gäller det jag skrev innan.

Varför tog du inte en ny?

Ursprungligen av zappee:

Varför tog du inte en ny?

De hade inga nya hemma plus att jag ville avvakta tills 3G problemet är löst.

Hade ett "snyggt" (död pixel rad?) streck över skärmen. Fick en ny efter ca en vecka. Kan inte klaga på bemötandet, tycker att det gick fort och jag fick en låne lur under tiden (iof ingen iPhone).

Vart skickas telefonerna? på mitt kvitto står det typ kristinehamn. Men 10 arbetsdagar känns då jävligt kasst för det ligger bara 4 mil härifrån.

Det värsta var att de hade vita inne så de kunde egentligen bara gett mig en ny, men nej! De ska skicak den någonstans och sedan få en ny.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-01 18:56
Ursprungligen av alindvall:

Vart skickas telefonerna? på mitt kvitto står det typ kristinehamn. Men 10 arbetsdagar känns då jävligt kasst för det ligger bara 4 mil härifrån.

Det värsta var att de hade vita inne så de kunde egentligen bara gett mig en ny, men nej! De ska skicak den någonstans och sedan få en ny.

Den verkar först gå till Kristinehamn, sedan vidare till Nacka då det är dom som handhar iPhone.

Okej, låter bra. Trodde de skulle skickas till Holland

Ursprungligen av alindvall:

De nya man får i utbyte ligger i annan förpackning, åtminstone gjorde min det. Fick äntligen en ny nu efter att den första gick sönder 12/7. Det tog 18 dagar totalt och två servicerundor utan lånelur. Fick 300kr i samtalspott som kompensation.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-08-06 11:15
Ursprungligen av stur_2000:

De nya man får i utbyte ligger i annan förpackning, åtminstone gjorde min det. Fick äntligen en ny nu efter att den första gick sönder 12/7. Det tog 18 dagar totalt och två servicerundor utan lånelur. Fick 300kr i samtalspott som kompensation.

18 dagar och 2 rundor utan lånelur och du får 300 i komp? vilket skämt, hade jag aldrig gått med på.

inte jag heller telia är så snåla!!! jag ringde kundtjänst om 3g-nätet och när jag sa att jag ville ha kompensation för att det inte hadde funkat (ville bara testa dem lite) så slängde dem på luren direkt och nej, det var inget misstag:P

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-08-06 12:05

Ser ut som jag trots allt får lämna in min för kontakfel.. Hur gör man lättast för att få tillbaka allt i mobilen sen? Antar att de tömmer den ganska fort. Kan man använda sig av säkerhetskopian för att få tillbaka allt? Även om man får en ny mobil?

Häv köpet och köp den när problemet är fixat. Vad jag vet så har 3G inte åtgärdats i 2.0.1.
Dåligt Apple!!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-06 12:51
Ursprungligen av Hunter78:

Häv köpet och köp den när problemet är fixat. Vad jag vet så har 3G inte åtgärdats i 2.0.1.
Dåligt Apple!!

Vad är det för 3G fel ni syftar på?

Bevaka tråden