Apple Care iPhone 3G?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man kan ju börja fundera på om det kommer att lanseras ett Apple Care paket till iPhone 3G då det gjordes till förra telefonen.. Någon som hört eller läst något rykte om detta?

Känns ju rätt vettigt när man binder upp sig på lång tid att kunna ha 2 års garanti..

I Apple Store US så står det listat på en sida att det finns AC för iPhone 3G, 69 USD. Men försöker man köpa den så finns den inte! [idag 080722 22.40]

Men ring Apple Store och fråga!
Sen kan du berätta för resten av världen!

[För dom som inte själv orkar ta reda på svaret!]

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-23 12:22

Det känns inte som att det kommer lanserar i sverige än i alla fall med tanke på att det är telia som säljer telefonerna och har hand om garantin, inte Apple.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-23 20:38
Ursprungligen av kainen:

Det känns inte som att det kommer lanserar i sverige än i alla fall med tanke på att det är telia som säljer telefonerna och har hand om garantin, inte Apple.

ja, men varför ger inte telia oss en möjlighet med 2 års försäkring/garanti?!

Ursprungligen av kainen:

Stämmer det, när jag köpte min sa de att det var Apple som stod för garantin och att det var lite speciellt, bara 6 månader och telefonen måste skickas in till "apple".

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 08:54
Ursprungligen av akerstrom:

Stämmer det, när jag köpte min sa de att det var Apple som stod för garantin och att det var lite speciellt, bara 6 månader och telefonen måste skickas in till "apple".

Apple står för garantin till Telia. Telia står för garantin till konsumenten.
Du som konsument i sverige skall aldrig behöva vända dig till ett annat företag än där du har köpt varan i fråga, vad det än är.

Du kan reklamera en felaktig vara upp till 3 år efter att du har köpt den MEN efter 6 månader ligger bevisbördan på dig som konsument att visa att felet fanns där när du köpte varan.

Konsumentköplagen:
Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Ursprungligen av kainen:

Apple står för garantin till Telia. Telia står för garantin till konsumenten.
Du som konsument i sverige skall aldrig behöva vända dig till ett annat företag än där du har köpt varan i fråga, vad det än är.

Konsumentköplagen:
Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Många, jag kollade t.ex. Onoff, säger att de står för garantin men vill att man kontaktar leverantören direkt, se deras hemsida.

"Du kan reklamera en felaktig vara upp till 3 år efter att du har köpt den MEN efter 6 månader ligger bevisbördan på dig som konsument att visa att felet fanns där när du köpte varan."

Har man garanti som är längre än sex månader gäller inte regeln om att man ska kunna visa att felet fanns där när man köpte varan.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-27 12:25
Ursprungligen av akerstrom:

Många, jag kollade t.ex. Onoff, säger att de står för garantin men vill att man kontaktar leverantören direkt, se deras hemsida.

"Du kan reklamera en felaktig vara upp till 3 år efter att du har köpt den MEN efter 6 månader ligger bevisbördan på dig som konsument att visa att felet fanns där när du köpte varan."

Har man garanti som är längre än sex månader gäller inte regeln om att man ska kunna visa att felet fanns där när man köpte varan.

Onoff mfl har ingen rätt att be konsumenten kontakta leverantören, det bryter mot konsumentköplagen så det är bara att stå på sig och kräva att dom sköter det eller göra en anmälan.

Självklart kan en garanti som butiken ge ge bättre skydd än vad konsumentköplagen gör MEN du kan aldrig få sämre villkor än det som står i konsumentköplagen då den inte går att bortförhandla. Aldrig.

Ursprungligen av kainen:

Onoff mfl har ingen rätt att be konsumenten kontakta leverantören, det bryter mot konsumentköplagen så det är bara att stå på sig och kräva att dom sköter det eller göra en anmälan.

Självklart kan en garanti som butiken ge ge bättre skydd än vad konsumentköplagen gör MEN du kan aldrig få sämre villkor än det som står i konsumentköplagen då den inte går att bortförhandla. Aldrig.

Är det inte Apple som struntar i den tre år långa reklamationsrätten och helt enkelt vägrar ge dig något efter att din garanti från Apple gått ut?

Ursprungligen av Tegnhammar:

Är det inte Apple som struntar i den tre år långa reklamationsrätten och helt enkelt vägrar ge dig något efter att din garanti från Apple gått ut?

Nejdå, Apple struntar inte i reklamationsrätten, det är inte något de kan välja att göra. Däremot ger de bara sex månaders garanti mot mer normala ett eller två år.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 14:27
Ursprungligen av kainen:

det brukar oftast vara så mycket smidigare att gå direkt till leverantören än gå via inköpsstället, har jag märkt när jag RMAt hårddiskar m.m. Men jag vet inte hur det är med Apple dock.

Ursprungligen av kainen:

Precis, jag ville bara kommentera då du skrev att bevisbördan efter sex månader ligger på köparen, vilket inte är korrekt i de fall säljaren ger en garanti som är längre än så.

"iPhone-garantin

iPhone levereras med upp till två års teknisk support så länge det trådlösa avtalet med ditt mobilföretag är aktivt. Dessutom är iPhone, dess uppladdningsbara batteri och alla tillbehör som följer med skyddade mot fel i material eller utförande under ett helt år från inköpsdatumet via en begränsad maskinvarugaranti."

Så skriver Apple. 1 års garanti helt enkelt.

1
Bevaka tråden