Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X hänger sig i tid och otid

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-07-21 22:44

(skrev samma inlägg på macworld forumet men utan resultat så jag prövar här istället)

Hejsan

Har nyss köpt min första mac, en macbook 2.0 med 2gb ram och 80gb hdd. Datorn var begagnad cirka 7 månader men ser helt oanvänd ut.

Operativsystemet som ingick var "versionen innan den senaste" men nu har jag installerat "den senaste" (leopard?).

Mitt problem är att maccen får spel och "laddar" (färggrann boll) i tid och otid. Detta gör den "när den känner för" för ibland fungerar den felfritt med hur många program som helst uppe, fast ibland kan man inte ens surfa eller ha uppe docken innan den skall ladda. Bollen kan stå å tugga i minuter innan jag kan göra någon liten ändring (typ flytta fönstret eller ta upp docken) innan den börjar ladda igen.

Det konstiga är att detta bara sker i vissa fall, innan jag skulle skriva här hade jag väldiga problem så jag jag stängde av datorn och på denna uppstarten funkar det hur bra som helst (den laddar när den känner för det som sagt)

Jag försökte se vilket program det var som använde cpu'n men jag såg inget konstigt.

Är detta något känt problem? finns det någon fix eller några bra program som kan övervaka vad som händer?

Tacksam för svar

/H2o

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 23:55

Kan du ha fyllt hårddisken så att den är nästan helt full? Om det inte finns några Gigs ledigt utrymme för en rejäl swap-fil för internminnet kan det bli segt.

Vilket alternativ valde du när du installerade Leopard? "Arkivera och installera", "Radera och installera" eller "Uppgradera"?

Har du installerat alla uppdateringar, så att du verkligen har allra senaste versionen (10.5.4)?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-07-22 14:28

Jag har 48 gig tillgängligt, vilket borde vara nog tycker jag

Jag körde radera och installera (har faktiskt gjort det två gånger), jag valde bort att installera drivrutiner till skrivare (har ingen skrivare kopplad till maccen) samt att ta bort språkfilerna (ej svenska och engelska) men kan ju inte tänka mig att detta skulle ha någonting med detta att göra.

Jag har också uppdaterat till senaste versionen 10.5.4

Några förslag?

Ps. Datorn har inte hängt sig en ända gång under detta inlägg, händer ju som sagt inte alltid vilket gör problemet ändå konstigare .ds

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-07-22 15:00

Låter som problem med en minneskrets. Kör AHT (hårdvarukontroll) som finns på en av originalskivorna så kanske du får klarhet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-07-25 09:58

Nu har jag kört AHT (både snabb och långsam version) men inga problem rapporterades. Fortsätter det nu så har jag tre alternativ.

Utnyttja mitt Apple Care

Slänga ut datorn genom fönstret

Köpa en PC

1
Bevaka tråden