Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databas för mac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka fria databasprogram kan jag använda i min Mac OS X 10.5?

MySQL tex. Beror förstås på vad du vill göra.

Skall man hitta program för Mac OS X så brukar man börja här:

Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker

Denna site är också bra, innehåller Open Source-produkter:

Open Source Mac - Free Mac software, all open-source, all OS X.

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-07-24 10:27

Tilläggsfråga:

Finns det något verktyg för att bygga ett enkelt gränssnitt för en MySQL-databas (lite som man bygger ett gränssnitt i … tvi, tvi… Access? MySQL har ju phpMyAdmin för att konstruera tabeller och definiera dem, men verkar inte så smidigt för inmatning av data.

/LA

FileMaker kan tala med MySQL-databaser.

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

Tänk på att inte jämföra Äpplen med Päron. Säger du Access vs MySQL-liknande på Mac så finns inte det. Säger du Access vs Liknande på Mac så är det alltså FileMaker du är på jakt efter. Om du förstår vad jag menar.

FileMaker ger dig lätt och enkelt den absolut smidigaste datainmatningen du kan tänka dig.

  • Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2008-07-24 13:07
Ursprungligen av Taz_1999:

FileMaker kan tala med MySQL-databaser.

http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

Tänk på att inte jämföra Äpplen med Päron. Säger du Access vs MySQL-liknande på Mac så finns inte det. Säger du Access vs Liknande på Mac så är det alltså FileMaker du är på jakt efter. Om du förstår vad jag menar.

FileMaker ger dig lätt och enkelt den absolut smidigaste datainmatningen du kan tänka dig.

Jo, jag tror att jag förstår. Jag jobbar ju som sagt gärna mot MySQL, men är väl alltså intresserad av om det finns något öppet gränssnittsverktyg som jobbar bra mot MySQL. Access och FileMaker är bra alternativ båda två, men kostar ju en del pengar och innehåller massor av saker som jag inte behöver.

/LA

1
Bevaka tråden