Kan webkamera ta bild direkt till Word?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon därute om man kan skapa ett dokument, exempelvis i Word där man kan länka in en bild från webkameran. Ska försöka förtydliga vad jag menar:

Jag vill ha en dokumentmall för nya kunder som jag öppnar och fyller i som ett formulär, i detta dokument vill jag spara ett foto på kunden utan att behöva gå omvägen via ett annat fotoprogram. Jag vill alltså ha en webkamerabild synlig i doumentet och en knapp som man kan ta- och spara en bild i ett moment för att sedan spara dokumentet lokalt på datorn.

Går detta att lösa på nåt smidigt sätt skulle jag bli så här glad:

Vet verkligen ingen nåt om detta??

Jo, jag vet. Men det går inte som du beskriver men nästan, via Applescript.

Asch då, nu ha jag slösat bort några timmar på detta intressanta problem. Men har lärt mig några nya saker så...

För det första så har jag tidigare gjort detta via FileMaker med ett program som heter MulleSight, men när jag kör det idag (några systemuppdateringar senare), så käkar det först upp allt minne och sedan kraschar det.

Så jag hittade ett alternativ, det är ett program utan användarinterface som man styr genom att skicka kommandon till det via terminalen. Men Applescript kan göra det, så det var inte alls svårt att få till.

Det svåra är att scripta Word som har helt hopplöst krångliga kommandon för att göra enkla saker som tex att infoga en bild vid markeringen osv. Man måste lusläsa manualen Word 2004 Applescript Reference och kopiera exempel därifrån.

Jämfört med din beskrivning saknas ett par saker, tex kunde man ju fråga användaren vad kunden heter och automatiskt spara dokumentet på en viss plats med det namnet, men det är sådana där banala saker som man kan lista ut själv, eller hur?

Här är scriptet i alla fall, notera att du dels måste ladda hem och installera en sak i din programmapp och dels placera ett mall-dokument på en viss plats och ett visst namn (justera i scriptet så att det stämmer). Det word-dokumentet måste innehålla ordet Foto någonstans, efter det ordet hamnar bilden.

Du kan sedan spara detta Applescript som ett program och lägga det i dockan. Då händer allt nästan automatiskt, dvs klicka på ikonen, säg åt kunden att le och titta i kameran och några sek senare så har du bilden av kunden i dokumentet, klart att fylla i resten i din Word-mall. När du sparar bilden senare så sparas bilden MED Word-dokumentet.

Kopiera allting i rutan nedn och klistra in i ett nytt dokument i programmet Manusredigerare som ligger i Programmappen > Applescript.

(*
----------------------------------------------------------------
CAPTURE AND INSERT IMAGE IN WORD DOCUMENT
By: Ola Andersson, MittfornamnPassarHär@intelligentmammals.se, 2008-08-06
http://www.intelligentmammals.se/

This nifty little script does this. 

* First it opens a specified template. 
* The it finds in that template the word Foto and select that text.
* The using a Command Line Interface called iSightCapture it takes an image and insert it in the current document, replacing the selection.

BEFORE YOU RUN IT
Download an move to applicatons folder this application.
http://scriptbuilders.net/files/isightcapture...

Make sure the path is:
/Applications/iSightCapture/isightcapture (or change it in the script below)

*)

-- This command takes an image with the iSight camera and saves the image on the desktop.
tell application "Finder"
	set capturePathPOSIX to POSIX path of (desktop as text) & "nykundbild.jpg"
	set capturePathText to ((desktop as text) & "nykundbild.jpg")
	do shell script "/Applications/iSightCapture/isightcapture " & capturePathPOSIX
	set harddrivename to name of startup disk
end tell

tell application "Microsoft Word"
	activate

-- Open the template
	open "Users:ola:Documents:Avtalsmall.doc"

-- Find the word Foto
	set selFind to find object of selection
	set forward of selFind to true
	set wrap of selFind to find continue
	set content of selFind to "Foto"
	execute find selFind

-- Insert the image, after the word "Foto"
	set myDoc to text object of selection
	make new inline picture at myDoc with properties {file name:capturePathText, link to file:false, save with document:true}

-- The image will be saved with the document. so feel free to take another image. 

end tell

Lycka till!

Bilderna visar hur mallen ser ut och sedan hur det ser ut 2 sek efter att man kört scriptet, dvs bilden är tagen och inlagd i dokumentet.

P.S. Självklart är det lätt att lägga till mera funktionalitet, tex ha ett script till som bara tar bilden och infogar den (om bilden inte blev bra), spara dokumentet var man vill osv.

Detta var långt över min förmåga, men tack ändå!

Ursprungligen av kjellebelle:

Detta var långt över min förmåga, men tack ändå!

Jag tror inte det är långt över din förmåga, så passa på att lära dig något nytt!

Tack för berömmet Yes.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-03 21:08

Taz_1999 gav dig den korta versionen
Visst är han grym när han kommer igång?

Yes!!

1
Bevaka tråden