Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strålning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2003-06-12 23:17

Telebolag vill lugna Tranåsborna
(Skåne-Tranås Österlen )
Rädslan för strålningen från masternas sändare är obefogad. Det menar Klas Andersson, vd för Teleservice i Skåne AB som vill bygga masten i Tranås.

Orsaken till att folk är rädda tror Klas Andersson är otillräcklig kunskap.
- Strålningen är max två watt, vilket är lika mycket som en mobiltelefon ger när den strålar för fullt.

Klas Andersson säger att han har respekt för forskningen om hur människor påverkas av elektromagnetiska fält. Själv använder han alltid öronsnäcka när han talar i mobiltelefon. I likhet med många andra vill han inte utsätta hjärnan för telefonens omedelbara strålning. Samtidigt anser Klas Andersson att det inte går att jämföra mobiltelefoner och masternas sändare.

- En bit ifrån mastens basstation ligger strålningen kanske miljoner gånger under riktvärdet på två watts effekt.
Klas Andersson säger också att de som bor nära en mast heller inte utsätter sig för lika hög effekt från sin mobil. Det beror på att telefonens utsignal inte behöver vara lika stark som när basstationen ligger långt bort.

Det faktum att en del forskare (se artikeln intill) inte utesluter att strålningen är farlig, oavsett effekt, kommenterar Klas Andersson så här:
- Då får vi börja med att släcka alla tv- och radiomaster. De sänder i megawatt. Tv-masten i Hörby ger mer strålning i Tranås än vad vår mast i byn skulle göra.

Text: Peter Gustafsson Ystads Allehanda _

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 23:23

Åter igen, riskerna vet man ingenting om eftersom det forskats så oerhört lite än så länge.

Förresten pratar jag nästan aldrig i min mobil, så jag behöver antagligen inte några 3G-tjänster eller liknande. Jag är inte villig att betala för det i alla fall och har svårt att se hur det ska löna sig.

  • Avstängd
  • 2003-06-12 23:43

Min mobil ligger i bilen Numera med kontantkort. Taskigt batteri Kan köra med sladd från cigguttaget.
Har också hörsnäcka.

Undrar hur mycket min Microugn strålar
14 år gammal.

I Sverige finns ingen riktig jordning på vår hushållsel Man använder nollan två gånger.

Radiatorerna i hus och lägenheter transporterar också viss el.

Klart är att jag vill ha mer bredband.
Vill bo på Lannet men ändå vara med.
Vad är priset

1
Bevaka tråden