Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rigga tre testmiljöer på en dator?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-19 10:47

Jag ska rigga min dator så att jag kan testa vår produktionsmiljö med tre olika os.
Jag vill kunna
- Boota och köra InDesign CS2 och CS3 i 10.4
- Boota och köra InDesign CS2 och CS3 i 10.5
- Boota i WIndows.
- Köra Windowsprogram helst under både 10.4 och 10.5.

Är det något jag behöver tänka på inför partitioneringen? Ska man tex installera programmen på en egen partition så att de blir tillgängliga från de olika systemen?

Nåt annat?

Installerar du progammen på en partition som alla ska komma åt program ifrån måste du väl registrera programmen i varje dator med nycklar osv!?

  • Medlem
  • 2008-07-29 18:07
Ursprungligen av wilhelmsson:

Installerar du progammen på en partition som alla ska komma åt program ifrån måste du väl registrera programmen i varje dator med nycklar osv!?

Får man inte det? Jag använder dm ju i samma dator.

Tre partioner en med varsitt system 10.4, 10.5, Windows.

Intressant tanke att göra en egen partition för programmen och sedan länka Programmappen till den egna partitionen där programmen ligger.

Annars kan köra CS2/CS3 bredvid varandra, men det blir mycket installerade då om du inte har programmen som paket redan.

För att köra Winprogram, vilka styr vad du ska välja för program att göra det. Men för att köra allt välj Parallells Desktop eller VMWare Fusion.

  • Medlem
  • 2008-09-30 22:41

Nu har datorn kommit. Hur ska jag sätta upp detta nu då? Jag är inne på att ha symboliska länkar mellan olika partitioner, men då invänder en vanligtvis välunderrättad källa att de kanske inte fungerar mellan olika partitioner.

Enklast kanske är att ha helt åtskilda installationer av allt. Det är i alla fall inga licensproblem.

Såvida Adobe inte lägger ut viktiga filer i system- och biblioteksmapparna bör du kunna installera programmen en gång och sedan komma åt dem när du startar från såväl 10.4 och 10.5, men dock ej från Windows. Symboliska länkar ska inte behövas om det inte ligger filer utspridda.

Baron: Lagligt vet jag inte, men jag hade liknande lösning dock på extern hårddisk som inte alltid var ansluten, hade aperture på den externa, vill minnas att aper. ville ha serial key ett antal gånger när jag startade upp..
Det är värt att testa!

  • Medlem
  • 2008-10-02 06:58

Tack!
Marcus: jo, adobe sprider ut sig lite överallt. Men det gör inte så mycket.

wilhelmsson: det är lagligt att göra så som jag vill. Jag har kollat. Det borde vara ok att göra som du också.

Jag vet nu inte ens om jag kan få in 10.4 i datorn alls. Den tar inte emot skivorna så om jag inte lyckas klona in ett system får jag bli utan.

1
Bevaka tråden