Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på MBP 15"

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-08 00:31

Underlaget till den gissningen? Jag skrev ju iofs en humm. MEN, det låter orimligt att ett ~2år gamalt grafikkort + arbete skulle kosta 10 000 och uppåt? Eller vart kom gissningen ifrån?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 09:35
Ursprungligen av gustaf_h:

Underlaget till den gissningen? Jag skrev ju iofs en humm. MEN, det låter orimligt att ett ~2år gamalt grafikkort + arbete skulle kosta 10 000 och uppåt? Eller vart kom gissningen ifrån?

Grafikkort? Hela moderkortet byts. Prisuppgiften (jag har för mig det var 11000) kommer från verkliga fall som rapporterats innan felet erkändes av Apple.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-11 15:35

Ligger det inom tre år från inköpstillfället borde det inte vara några problem.

Jag har samma problem: min MBP är i sömnläge, väcker upp den, datorn vaknar men ej skärmen. Värsta är dock att efter en avstängning så startar min dator inte huvudtaget. Man hör CDn pyssla och hårddisken starta, men efter ett siss-ljud så stänger den bara av sig själv. Hör inte ens ackordljudet som man alltid hör vid uppstart.

Sjuka är att detta är andra gången detta har hänt - första gången lämnade jag in den och efter ett par dagar så började den magiskt (!) fungera igen. Om den inte startar imorn så åker jag och lämnar in den.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-08 10:06

Sköj... Inte. Jaha, då får det la bli en ny unibody då

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 10:25
Ursprungligen av gustaf_h:

Sköj... Inte. Jaha, då får det la bli en ny unibody då

Trist. Har du verkligen ingen möjlighet att få fram ett kvitto? Om du köpt den i andra hand kanske du kan höra med förra ägaren, var denne köpt den, och sedan gå till återförsäljaren som möjligen har kvar kvitto i databas. T.ex. på Macforum i Göteborg är det så att de har alla uppgifter så det inte är någon katastrof om man tappat bort det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-08 17:34
Ursprungligen av gustaf_h:

Sköj... Inte. Jaha, då får det la bli en ny unibody då

Ring Apple och säg vad som är felet. Apple kommer fråga efter serienumret så ge dom serienumret så vet de vilken dator det är och om den kan fixas på garanti. Inga problem med det om nu datorn inte är stulen förstås ...

Serienumret står skrivet på datorn under batteriet.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 17:57
Ursprungligen av Robo-X:

Ring Apple och säg vad som är felet. Apple kommer fråga efter serienumret så ge dom serienumret så vet de vilken dator det är och om den kan fixas på garanti. Inga problem med det om nu datorn inte är stulen förstås ...

Serienumret står skrivet på datorn under batteriet.

//Rob

På MacForum kräver de kvitto, i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-08 18:21
Ursprungligen av planB:

På MacForum kräver de kvitto, i alla fall.

Antingen ringer man själv Apple eller så ringer Macforum åt dig. Inget service ställe reparerar något garanti fall utan att först ha öppnat ett fall nummer hos Apple. Om Apple inte godkänner felet först så måste macforum eller kunden betala skadan själv. Macforum vill förmodligen ha kvittot först för att slippa strul hos Apple. Ringer man Apple direkt brukar det räcka med serienumret.

//Rob

Jag har för mig, att jag sett i en annan tråd att om kvittot är borta, så använder man datorns serienummer och kan se när datorn är tillverkad.
Hoppas det går vägen
/Lennart

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-08 18:06

Jag har köpt datorn på en resa i usa. Eftersom det är en världsomspännande garanti fungerar kvitton från alla länder hos alla ombud. På macforum tar dom emot grejer utan kvitto om man har t ex konto utdrag (prata med dem idag). Men jag har fortfarande into koll på vart det är.

Så lösningen blir som Lennart skriver att använda mitt serienummer och då räknas garantin fr.o.m. Produktionsdatumet som är 20-25 okt 2007 enligt coconutID. Men ska ringa Apple support och höra närmare.

De som kam va strul är ju konsumenteegler för USA kontra SE. Men om man har kvitto gäller precis samma regler så förmodar jag att samma grejer gäller då man uppger serienummer och därmed prod. Datum.

Jajaja, wish me luck haha. Får se hur det går

EDIT: tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Gunnebo
  • 2011-02-06 14:34

Hej!

Jag har råkat ut för samma sak som flera andra i den här tråden. Min MBP har svartskärm och vägrar starta upp. Efter att jag läst den här tråden så hörde jag av mig till applesupport och fick reda på att det skulle fungera med den förlängda garantin sålänge man hörde startljudet. Jag trodde att dom menade startljudet som låter typ: knirk... men det var det andra ljudet: ackordet så att säga. Det ljudet hördes alltså inte och därför kan apple inte reparera datorn på den förlängda garantin trots att det enligt servicefolket säkerligen var det felet.

Så nu är jag i en konstig situation där det saknas ett ljud. Kan man göra något mer tror ni. Eller är det bara att ge upp?

Man kanske ska tillägga att datorn startat vid ett par tillfällen och då fungerat tills den hamnat i vila. Kan det vara någonting annat?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-06 14:52

Om datorn startar som vanligt men skärmen är svart så byts logikkortet på förlängda garantin. Startar datorn inte alls så gäller inte den förlängda garantin. Du kan låta en Apple tekniker att försöka lokalisera felet och har du tur så byts logikkortet pga grafikkortet.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-06 19:08
Ursprungligen av erik.m:

Så nu är jag i en konstig situation där det saknas ett ljud. Kan man göra något mer tror ni. Eller är det bara att ge upp?

Man kanske ska tillägga att datorn startat vid ett par tillfällen och då fungerat tills den hamnat i vila. Kan det vara någonting annat?

Se till att du inte har stängt av ljudet. Om man stänger av ljudet och sedan startar om den kommer man inte höra uppstartsljudet.

  • Medlem
  • Gunnebo
  • 2011-02-07 21:29
Ursprungligen av planB:

Se till att du inte har stängt av ljudet. Om man stänger av ljudet och sedan startar om den kommer man inte höra uppstartsljudet.

Jag har testat att trycka upp ljudet när jag startar den, och sen starta om den men det kommer inget uppstartsljud ändå. Får lämna in den och hoppas på att dom hittar något annat fel och att det inte kostar för mycket.

Tack för hjälpen ändå

min har i fredags rasat kort
inlämnad på lan master dom säger att logik är trasigt och det inte täcks av förlängda garantin hur gör man nu det kostar 7000:-
att få det lagat finns det något annat sätt så man kan härröra till nvida chipset
man hör inte ens pipet vid uppstart men dvd startar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 12:21
Ursprungligen av kimmens:

min har i fredags rasat kort
inlämnad på lan master dom säger att logik är trasigt och det inte täcks av förlängda garantin hur gör man nu det kostar 7000:-
att få det lagat finns det något annat sätt så man kan härröra till nvida chipset
man hör inte ens pipet vid uppstart men dvd startar

Det enda sättet att kolla om datorn startar är att ha t ex Apple Remote Desktop eller fildelning aktiverat. När du startat datorn och du hör inget ljud kan du prova att logga in till din dator med en annan dator. Kan du fildela till den eller att logga in med ARD/VNC så startar din dator normalt och då är det nvidia kortet som är trasigt. Det finns inget annat sätt att kolla nvidia kortet i alla fall inget som jag känner till.

//Rob

Precis. Jag lånade en annan likadan MBP när min rasade och körde remote desktop och fick upp "skärmen". Så datorn fungerade bra utom just grafikkortet. Det felet har numera 4 års garanti.

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Bevaka tråden