Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda problem Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Jag har en Airport Extreme kopplad till en Mybook 1 tb disk som jag delar ut trådlöst via nätverket. Tycker dock att hastigheterna när jag för över filer är i snålaste laget. Extremen ska väl vara en värsting? 4-5 gb tar 15-20 min att föra över från min Macbook till Airport disken, minst!

har också upplevt problem då jag ser på film och lyssnar på musik från disken. filmen kan lagga speciellt om jag använder internet samtidigt. Och musiken tar oftast lång tid på sig för att spelas upp i itunes. Söker jag tex i sökfältet i itunes så laggar bokstäverna fram.

Vart kan problemet ligga? Finns det nått program som kan scanna efter "flaskhalsar" eller hur ska man optimera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 12:20

40-50Mbit/s är lite i det slöaste laget. Snabbare än 60-80Mbit/s ska man nog dock inte räkna med.

Vilket läge ha du AEBS i? 5GHz eller 2.4GHz? 2.4GHz är att rekommendera om du har dåliga förhållanden (väggar etc. i mellan). 5GHz annars. N-only om du bara har 802.11n-utrustade datorer i nätverket, så klart. Har din macbook n-draft (annars skulle du knappast kommit upp i 40Mbit/s ens)? Dubbla kanaler?

Olika program är olika bra på att utnyttja bandbredden. Tittar man i aktivitetshanteraren ser man att överföringen är väldigt ryckig med VLC (oavsett buffertstorlek) jämfört till exempel med Quicktime eller den här förhandsvisningsfunktionen som Finder har i 10.5. Jag har upplevt att Finder och Quicktime klarar den sortens uppspelning, dvs utan hack, mycket bättre än VLC.

Sökning i Itunes går blixtsnabbt för mig även om musiken ligger på nätverksdisk. "Itunes Library" ligger väl fortfarande på din interna hårddisk. Är du säker på att den inte "bestämmer kontinuerlig uppspelningsinformation" samtidigt som du försöker skriva? Det segar ned Itunes betänkligt medan det pågår.

Jag har inga väggar emellan men eftersom jag har en airport för airtunes (den gammla modellen utan n-tekniken) så kan jag ju inte köra endast 5 ghz läge utan måste köra b/g kompatibel. Dubbla kanaler vet jag inte vad du menar med. Kör mest filmerna i Quicktime och itunes library ligger på den interna hddn. Så kanske är det inte bättre än så här?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-22 22:14

Extremen är väldigt känslig för att placeras nära/på metallföremål, jag hade en av mina stående på en digitaltvbox och det gjorde inte gott för prestandan. Kolla sånt och ställ den lite högre upp om du kan, det är väl ungefär vad jag kan komma på nu.

Hmm nope den står inte på nått metallföremål. Märkte dock att iTunes höll på med den där kontunerliga uppspelningsinformationen. så det flyter på bättre nu när den är färdig.

Jag har en macbook pro och extream, jag upplever också att filmer hackar lite när jag ser dem direkt från externa hddn. Jag flyttar den till skribordet när jag ska se. Får ursäkta men jag är ingen inbiten mac användare "än", men var ställer man in AEBS som du talar om?

Sn undrar jag om någon har problem med Time machine via extreamen? För mig så fastnar den efter en stund när den gör backuppen. Några förslag?

1
Bevaka tråden