iMac-skärmen blir röd då och då

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-12 13:55

iMac 350 - ungefär halva användningstiden försvinner en av färgerna och bilden blir magentafärgad. Så håller det på en halvtimme-timme, sen blir det ok igen. Felet dök upp någon månad efter att garantin gått ut.

Det är en dator jag bara använder ibland, så jag har inte tagit itu med det förrän nu.

Tror ni att det behövs dyrbar reparation?
Något jag kan göra själv?
Billiga, bra tips?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-12 14:14

Negativt

Låter som ett sviktande analogkort. Jag har noterat att en hel del iMac har problem med analogkortet liksom en hel del även får problem med moderkortet. Tyvärr tror jag att en ev reparationsinsats blir ganska kostsam.

Positivt

Men det kan också vara så enkelt som att du inte har installerat den särskilda firmware som finns för iMac att hämta på Apples supportsidor. Du bör börja med att installera den och se om det löser dina problem. Tecken på problem som firmware löser är just märkliga färgfenomen.

• Oregistrerad
  • 2003-06-12 14:16

Jag har ungefär samma problem med en iMac 350 MHz, fast min skärm blir missfärgad eller sned vid uppstarten. Efter några omstarter brukar det lösa sig, men det kan ju vara lite irriterande. Hela skärmen blir grön-, röd- eller gulfärgad.

Jag använder inte datorn alls nuförtiden (den skall säljas/bytas mot en bärbar) så jag har inte gjort någonting åt problemet. Förmodligen behöver den in på service, men frågan är om det är värt det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-12 14:51

Kan någon av er erinra er om ni har installerat nämnd uppdatering av firmware?

• Oregistrerad
  • 2003-06-12 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Kan någon av er erinra er om ni har installerat nämnd uppdatering av firmware?

Icke Men det är främst vid övergånt till X som det behövs (vet inte hur det är med nyaste 9:an - men det är i samband med os-byte problemen kommer i vart fall...). Finns jättefin info på apple med bilder och allt hur man gör, vilket os man måste ha när man gör det (någon 9:a) och vilka knappar som inte syns som man skall trycka på etc...
Inget lär i vart fall bli sämre av en uppdatering till (rätt) nyare firmware

1
Bevaka tråden