Mörk fläck mitt i skärmen = 2 veckors service?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 16:43

Min iphone 3g har en mörk liten fläck mitt i skärmen. Inget man lägger märke till så enkelt men icke desto mindre så ser man den med ljus bakgrund. Den var så när jag köpte den i fredags och i lördags på telia sa de att jag inte fick byta utan den måste in på service.

Det går ju på garantin men jag är ändå inte så sugen på att lämna bort den två veckor, iaf inte nu när jag nyss fått den.

Sa man verkligen inte kunna få en ny när det är ett fel som fanns då jag fick telefonen?

På telia sa de att det är pga att apple har speciella garantivillkor. Någon som vet om det stämmer?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 17:09

Konsumentverket/KO - Fel på varan

Dessutom lär det vara omöjligt för dom att byta in telefonen då dom sålt slut på allihop? :/

Ursprungligen av baller:

På telia sa de att det är pga att apple har speciella garantivillkor. Någon som vet om det stämmer?

Har Apple egna garantivillkor? Låter konstigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 22:17

Garantivillkoren för iPhone 3G finns att läsa här:

http://images.apple.com/legal/warranty/docs/070808_iphone_Warranty.pdf

Svenska från sidan 61.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 22:26
Ursprungligen av vanilj:

Garantivillkoren för iPhone 3G finns att läsa här:

http://images.apple.com/legal/warranty/docs/070808_iphone_Warranty.pdf

Svenska från sidan 61.

Och eftersom konsumentköplagen gäller (som jag länkade till ovan) (OM man har köpt telefonen som privatperson och inte via ett företag) så har man 3års garanti mot tex fabrikationsfel på telefonen osv... värt att läsa igenom konsumentköplagen om man inte har gjort det tidigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-13 22:28

Som det står i garantivillkoren så gäller dem som komplement till eventuella lagar i inköpslandet.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 22:31
Ursprungligen av vanilj:

Som det står i garantivillkoren så gäller dem som komplement till eventuella lagar i inköpslandet.

Absolut. Och det hade dom gjort även om det inte stått där
Värt att tänka på som jag skrev är att konsumentköplagen ENDAST GÄLLER PRIVATPERSONER, så har man köpt telefonen via ett företag så är det endat Apples garantier som gäller.

(Jo jag vet att jag upprepar mig men förhoppningsvis så kanske det är fler som inte missar det då)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 13:43

Tack då.

Får väl vänta tills jag ska utomlands eller något och lämna in den då, har ju ändå ett år på mig.

Frågan är om telefonen kommer att ha kvar alla inställningar/musik/program osv efter service? Antar det men det känns ändå smått traumatiskt.

• Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-14 14:22

Har själv samma problem på min vita 16-giggare. Mycket irriterande.

Dessutom passar inte det vita skalet riktigt bra ihop med metall-ringen (krom), plasten är lite större och sticker alltså ut i skarven. Och det ser dessutom ut som om nån använt ett slipverktyg, typ Dremel, på kromets inre kant (kanten mot glaset) i skärmens nederkant..... syns inte så bra, men när det väl syns ser det väldigt amatörmässigt ut.

Så det blir att lämna in den, förhoppningsvis blir det byte (och inte nåt försök till lagning.... ), men jag fick också beskedet att det kan ta 2-4 veckor (ska skickas till Irland och det finns inte så många mobiler just nu....) så jag lär ju vänta till slutet av Augusti eller så innan jag försöker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 15:05
Ursprungligen av json:

Har själv samma problem på min vita 16-giggare. Mycket irriterande.

Dessutom passar inte det vita skalet riktigt bra ihop med metall-ringen (krom), plasten är lite större och sticker alltså ut i skarven. Och det ser dessutom ut som om nån använt ett slipverktyg, typ Dremel, på kromets inre kant (kanten mot glaset) i skärmens nederkant..... syns inte så bra, men när det väl syns ser det väldigt amatörmässigt ut.

Så det blir att lämna in den, förhoppningsvis blir det byte (och inte nåt försök till lagning.... ), men jag fick också beskedet att det kan ta 2-4 veckor (ska skickas till Irland och det finns inte så många mobiler just nu....) så jag lär ju vänta till slutet av Augusti eller så innan jag försöker.

Ojdå, det med slipverktyg lät ju verkligen inte skoj.

Hojta om du mot förmodan får byta.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-14 14:43
Ursprungligen av baller:

Tack då.

Får väl vänta tills jag ska utomlands eller något och lämna in den då, har ju ändå ett år på mig.

Frågan är om telefonen kommer att ha kvar alla inställningar/musik/program osv efter service? Antar det men det känns ändå smått traumatiskt.

Lämnar du in en iPod på service så återställer dom den till ursprungligt läge, dvs ingenting kommer att finnas kvar på den. Däremot kan du ju koppla den mot iTunes och välja "make backup" innan du lämnar in den och sedan återställer du bara backupen likadant när du ansluter den till iTunes när du får tillbaka den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 15:10
Ursprungligen av kainen:

Lämnar du in en iPod på service så återställer dom den till ursprungligt läge, dvs ingenting kommer att finnas kvar på den. Däremot kan du ju koppla den mot iTunes och välja "make backup" innan du lämnar in den och sedan återställer du bara backupen likadant när du ansluter den till iTunes när du får tillbaka den.

Perfekt, tack igen.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-14 22:41
Ursprungligen av baller:

Perfekt, tack igen.

No problem

1
Bevaka tråden