Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone som trådlöst modem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 23:42

Är det någon som vet om det går att använda en iPhone som trådlöst modem a la dongel? Skulle vara så typiskt apple att missa en sådan enkel grej..

Jag kan göra ett seriöst försök och få det att fungera i morgon. Postar igen då.

Nej, det går inte förens i version 4.0 av OS X Mobile.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 12:10

Börjar mer och mer tveka till iPhonen! För man börjar hitta brister i den som man tagit som självklara att det funkar.
Varför gör apple allt rätt, men snubblar på mållinjen, är inte första gången.
Tror att det finns en eller flera produktstrateger hos Apple som röker olagliga kristaller i en glaspipa. Skulle vilja höra hur dom motiverar att man inte ska kunna ta med sin MBP ut och koppla upp sig mot nätet via sin telefon. Kan detta vara något som går att lösa med en tredjepartslösning tro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 12:27

om ni tidigare haft USB modem med tele2 så funkar den med alla, eller så kan du köpa en begagnad de e billiga idag... det du akn göra med den är att du stoppar in ditt simkort i den så kan du surfa hur mycket du vill alltså simkortet i iphonen,

de bristfälliga e ju att ingen kan ringa till dig då (dock kan de smsa) men de e la en rätt ok lösning ändå? så länge aså... sen vet jag inte om man kan beställa ett tvillingkort? alltså ett sim kort som är exakt likadant som ditt, så du kan ha ett i datorn och ett i telefonen.....(nu när jag tänkte lite verkar de sjukt otroligt

Ursprungligen av Fredric:

Börjar mer och mer tveka till iPhonen! För man börjar hitta brister i den som man tagit som självklara att det funkar.
Varför gör apple allt rätt, men snubblar på mållinjen, är inte första gången.
Tror att det finns en eller flera produktstrateger hos Apple som röker olagliga kristaller i en glaspipa. Skulle vilja höra hur dom motiverar att man inte ska kunna ta med sin MBP ut och koppla upp sig mot nätet via sin telefon. Kan detta vara något som går att lösa med en tredjepartslösning tro?

Jag vet inte om det går att lösa programmatiskt, men det borde det ju göra. (Dyker det inte upp någon app i AppStore® så borde det dyka upp en i Installer® förr eller senare.)

Varför Apple har tagit bort flera funktioner tror jag däremot att jag har en klar bild av.

Apple använder sig av traditionell UCD och de modeller som är brukliga att använda där, men dessutom och det är väl här de skiljer sig från andra företag, har de en process där de definierar vad deras produkt är och vad den inte är.

Dessa styrdokument ligger sedan till grund för vilka funktioner som ska få följa med in i produkten. I det här fallet är det förmodligen så enkelt som att Apple inte vill att deras fina apparat på något sätt ska hamna i en jämförelse med modem.

iPhone ≠ Modem.

Skälet til detta är förmodligen dels rena användbarhetrenhetsbeslut, men också beslut som mer ligger i marknadsföringochvarumärkesvågskålen.

iPhone ≈ Star Trek Starfleets Communicator.

Men mest av allt är det nog så att något av dessa styrdokument som jag babblar om har en matris där Nytta För Användaren®, Möjligt Krångel För Användaren®, ImplementeringsTrösklar® och Nytta För iPhone® sätts ihop och kanske viktas efter någon hemlig Apple-algoritm, men där resultatet blir att funktionen får ett värde av cirkus 12.

Och för att få finnas i iPhone version 2.0 måste man få minst ett lägstavärde på 37 annars är det kört.

iPhone = En mobil dator och kommunikationsplattform.

Du ska alltså inte använda din bärbara för att koppla upp dig och därigenom göra iPhone till en pryl som är underordnad din bärbara. Du ska lämna din bärbara hemma och koppla upp dig direkt med iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 15:38

Det är tyvärr här Apple lever utanför verkligheten, deras USP ligger ibland lite långt bort från att vettigt användande, och det är här dom ofta säger emot sig själva med it just works. Jag är Apple trogen sedan 10 år, men jag har valt bort flera av deras produkter för att dom är lite väl anala i sitt tänkande. Varför inte lägga in MMS i mobilen när en halv värld har saknat den enkla lilla funktionen, visst e-mail är överlägset, men om bara 1 av 100 i min adressbok har mail på sin mobil så spelar det mindre roll, verkligheten är inte där Apple är alla gånger. Om jag är på resande fot så kan en iphone aldrig ersätta min dator, eftersom den inte kan lagra/hantera allt material jag dagligen behöver. Om jag nu köper en iPhone så måste jag likförbannat ha med den vidriga lilla pucken från tre och ha ett extra abonnemang på 200:-/mån, så det bör också räknas in i kostnaden för en iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 19:50

Ja det är mycket märkligt att just Apples mobil inte klarar detta. Min erfarenhet är annars att i princip alla mobiler går att använda som modem - till och med med Mac, i de fall då samma mobil är stört omöjlig att synkronisera. Det är alltid så oerhört smidigt. Det är så oerhört Macigt och man ler varje gång man använder det och tänker att "såhär lätt skulle det aldrig vara att fixa med en godtycklig mobil på en Windowsdator".
Och så funkar det inte med Apple egna superinnovativa och superenkla telefon?!

Samma sak med Bluetooth - här har det tack vare Apples inbyggda lättanvända stöd i OS X alltid varit så självklart och så otroligt smidigt att skicka saker fram och tillbaka mellan alla typer (fler och fler) av apparater - mobiler, datorer, handdatorer, etc. Men Apples egna apparat är den enda som inte går. Mycket bakvänt och outgrundligt. Det är väl bara att lägga med funktionen lite snabbt i nån programvaruuppdatering?

Det är alltså inte "bara att lägga till funktionen". Därför att det gör hela apparaten sämre. Det är ju det som är nyckeln till att iPhone eller iPod Touch är så föredömliga och gör dem bättre än konkurrenterna.

Jag tror iof att dessa funktioner förmodligen kommer, men bra mycket senare än vad vi som vill ha dem anser vara rimligt. Hoppet står nog till en fristående applikation för överskådlig framtid.

Om det inte visar sig att iPhone säljer väldigt dåligt på marknader där den lokala Apple-chefen har fyllt i en PM där han beskriver att ett av skälen till varför den säljer dåligt just här är avsaknaden av Tethering, Bluetooth-funktioner och MMS.

Jag är faktiskt övertygad om att Apple redan har flera färdigbyggda funktioner i många iterationer för allt från synkronisring via iSync, att skicka multimediameddelanden via MMS och att dela 3G-bredbandet via WiFi och jag tror att skälen för att inte släppa dem idag är flera.

Om vi koncentrerar oss på en sån liten detalj som att kunna markera text, kopiera, klippa ut och klistra in den.

Det här är något som nämns i nästan varje recension. Så varför fixar de inte det? Det lär ju inte vara för att det rent tekniskt skulle vara så stora problem att porta eller skriva om pbs daemon så den fungerar på mobilen.
Alltså måste det ha med något annat att göra.

Vad jag kan se och tänka mig kan det omöjligtvis finnas något affärsmässigt skäl till varför man inte kan markera, kopiera, klippa ut och klistra in sina olika textsnuttar mellan programmen på telefonen.

Det kan finnas tekniska skäl till varför man inte portar PasteBoardServer daemon. Dränering av batteriet för att ha en tjänst igång hela tiden, kraften som stjäls från andra program genom att ha ytterligera en tjänst igång hela tiden.

Det kan finnas utvecklarmässiga skäl. Funktionaliteten måste förstås finnas med i alla program annars har ju funktionen inte någon funktion sas. Men, det borde Apple haft goda möjligheter att lägga till i någon av alla ß-uppdateringar av utvecklarpaketet.

Både den tekniska delen och den utvecklarmässiga delen känns alltför svaga och grundlösa för att Apple inte skulle klara av att lösa dem på lämpligt vis.

Det enda skälet jag kan tänka mig, som blir tillräckligt viktigt är alltså användbarhetsmässiga skäl.

Att det har visat sig för svårt för testpersoner att klara av tester där det står en Testledare® i vit rock och bruna glasögon med kraftiga bågar, en svart blyertspenna i handen och en till i skjortfickan, ett noteringsblock framför bröstet och som säger med klar och tydlig stämma:

"Test one, respondent; Jessica Applesauce.

By any means. Surf to Apple. Locate information about battery life in the latest iPod. Send an e-mail about this information to John Appleseed.

Go!"

Jämfört med senare:

"Test two, respondent; Jessica Applesauce.

By any means. Surf to Apple. Locate information about battery life in the latest MacBook Air. By using select, copy and paste. Send an e-mail about this information to Johnny Orange.

Go!"

Och någonstans här blir det fel. För krångligt. För omständligt. Tar alltför lång tid. Eller dylikt. Det måste inte heller vara så att det är just det här testet som inte fungerar tillfredsställande. Det kan mycket väl vara så att personerna klarar av att markera, kopiera och klistra in text, men att den funktionen gör att de ställer krav på det övriga systemet som gör att upplevelsen av hela apparaten blir mångdubbelt komplex.

Okej, om nu markera, kopiera och klistra in finns. Varför finns det inte något sätt att spara den här informationen i en textfil? Varför kan jag inte redigera en Wordfil som jag har fått per mail? Varför kan jag inte sortera in min information i olika mappar? Var ligger mina filer?

Hur andra mobiler faktiskt kan ha en TaskManager är signifikativt för hur illa det är ställt med branschen i stort och jämfört med hur otroligt komplicerade exempelvis SonyEricsson har gjort filhanteringen och till viss del även markera, kopiera och klistra in text så ska vi nog vara glada att Apple har valt att kliva fram i lite försiktigare tofflor.

Det kan finnas en annan förklaring, en förklaring som om den stämmer är lite mer tråkig och irriterande. Apple kan ha låtit bli att ta med dessa funktioner baserat på undersökningar om kring vilka funktioner som användare använder idag på olika andra mobiler.

Jag vet inte någon som använder klipp-och-klistra på sin mobil, men samma person skulle förmodligen göra det dagligen om de hade en iPhone med den funktionaliteten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 18:25

ni glömmer en viktig del, blir lite trött på alla som klagar hela tiden på allt, apple har gjort en bra telefon, MMS visst de kan behövas... men angående detta att surfa via en mobil i de hastigheten 7,2 mbit skulle surpla batteri, mobilen skulle dö direkt, om du inte hade sladd till den då, men då kan an likaväl ha en dongle.

de går att skaffa tvillingkort, kostar 40 kronor ha en i dongle och en i telefonen, kostar 40 kronor extra per månad, riktigt bra lösning enligt mig

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 18:33

Det finns redan en tråd om det här ämnet. Fortsätt där. Se länk i Jetwashs inlägg.

1
Bevaka tråden