Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fläktar och HDD i MacBook pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2008-07-11 18:03

Hejsan!

Min hårddisk i Macbooken börjar att bli lite slö... Tiden som hunnit ikapp.
Funderar på en sån här:
Detaljerad produktinformation om Seagate Momentus 7200.3 ST9320421ASG 16MB 320GB

Hur tjocka diskar kan man ha i en MacBook (pro) egentilgen? Antar att 2.5 är för stort? (har inte mätt hur tjock själva datorn är. )
Nu är ju den oven 9.5, så det är ju lugnt, men det kan ju vara bra att veta.

Men vad jag vet så stänger disken som sitter i av sig när datorn rör på sig. Eller tar av armen från skivan eller något. Hur som hellst så har jag kastat runt datorn lite då och då, och någon tur ner i golvet har det väl också blivit.
Så något special lär det väl vara? För en "normal" disk vore död flera gånger med tanke på behandligen...

Eller laptop-diskar kanske brukar ha liknande funktioner?

Ge gärna förslag på någon bättre disk annars. Vill ha minst 300GB, för max 1500kr.

Och så antar jag att fläktarna börjar bli trötta också. Visst kan man smörja och tvätta, men de har ju ändå gått varje dag i över 2 år...
Har ingen aning om vad det är för några som sitter i. Men det måste väl gå att byta?

Vad ska man ha för några i såfall?

Senast redigerat 2008-07-11 18:28

Jag bytte disk för inte så länge sen. Ville ha något maffigt och snabbt, men landade till slut på en Samsung SATA 320GB 2.5" 5400rpm. Diskarna ser ut att vara skitbilliga på Macoteket såg jag. Finns annan bra tråd om diskar, det var där jag fick tips. Jag har inte haft några problem med min.

Ang. stötar, så stämmer det du säger att de (alla?) har stötskydd. Macens sensor för stötar unyttjas ju i VirtueDesktops

Angående fläktarna så har jag bytte båda. Har (tyvärr) en av de första MBP och har haft en helt del strul. Den högra bytte LAN Master och den andra bytte jag själv. Det är enkelt! Finns instruktioner om man blir osäker.
TheBookYard
TheBookYard
Jag testatde att rengöra fläktarna flera gånger och de gick bra en tid, men sen la de av igen så... Men dina var ju inte helt döda, bara trötta, så det kanske funkar med en rengörning.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2008-07-13 13:58

Tackar tackar! De var ju inte allt för billiga, men det är väl inte mass-produktion kanske.

Nu verkar det ju som att Segate är på gång med en 500GB disk, så jag väntar nog lite.
Men jag antar att man kan använda vilken 9.5mm 2.5" S-ATA disk som hellst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-01 12:29

Hej, min högra fläkt låter numera riktigt högt. Vart köper man en fläkt i Sverige?

1
Bevaka tråden