Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda i sökningar i FileMakerdatabas med fem miljoner poster

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick en förfrågan nyss angående hur bra prestanda FileMaker har när det gäller sökningar i många poster, alltså flera miljoner poster.

Jag kan rapportera att sökningarna är ögonblickliga, jag kan inte mäta tiden från det att jag trycker på enter tills de 11 poster jag räknar med skall finnas där finns där.

Så här testade jag:

1. Jag använde mig av det manus jag skapat tidigare i denna tråd

http://www.99.se/microsoft/245671-skapa-bokstavsserie-f-r-numrering.html

Det manuset producerar en textfil med 456.976 unika värden.

2. Jag skapade en liten loop i en FM-databas som ser ut enligt bilden nedan som importerar samma fil om och om igen. Jag hade redan importerat den två gånger, så nio importer till gav 5.026.736 poster.

3. Första sökningen är väldans långsam, FileMaker måste då indexera fältet, så det tar ett par minuter.

4. Varje sökning jag sedan gör är alltså sekundsnabb.

Med instruktionerna i denna tråd så kan du alltså bygga en test-databas själv och prova med och visa chefen sedan.

Bilder av importmanuset och ett sökresultat:

Senast redigerat 2008-07-09 17:54
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-09 17:51

Måste hålla med om att filemakers prestanda imponerar. Har tidigare haft ett prenumerantregister med ca 20000 poster i access och det var fan segare än segt. Sedan tog det mig två timmar att konvertera registret, skapa en ny mer funktionell design och komma igång i filemaker. Sökningarna är blixtsnabba!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 21:05

Arbetar med FM-databaser med totalt 50-talet tabeller relaterade med varandra enligt konstens alla regler. Flera av tabellerna innehåller flera miljontals poster och för många sökningar går det blixtsnabbt. MEN;

1) Söker man intervall, t ex i ett tidsstämpel-fält så går sökningarna långsamt (vilket dock är fallet också med många andra databassystem).

2) Relationer mellan tabeller som innehåller miljontals poster blir i vissa fall riktigt riktigt långsamma, så långsamma att jag inte kan rekommendera Filemaker för den typen av behov när så stora datamängder ska relateras till varandra. Vad jag förstår beror detta på hur FM relaterar data mellan olika tabeller vilket är om jag fattat det rätt en mjukare koppling än vad mer högpresterande databassystem gör. Den mjukare kopplingen har dock andra fördelar i andra sammanhang.

3) Som en följd av pkt 2 går också sökningar i relaterade fält också extremt långsamt då det är relativt stora datamängder, tom så långsamt att jag i många fall måste tvångsavsluta och starta om FM för att få tillbaka tillgången till databaserna.

Så mitt tillägg kan sammanfattas så här: För många typer av sökningar och relationer är FM snabbt, ibland så snabbt att man inte hinner uppfatta sökoperationen, men i vissa fall måste man ha tungan rätt i mun och/eller se om man ska kliva upp till en mer högpresterande databassystem.

Hur ligger FileMakers prestanda till i takt med att antalet samtidiga frågor ökar?

FileMaker Server är flertrådad och har flerprocessorstöd så man kan faktiskt kräma på ordentligt med hårdvara, utöver en massa "knep" man kan ta till för att få snabba sökningar och relationer. Det gör att väldesignat system klarar väldigt hög belastning, om än inte i närheten av vad ett snabbt sql/oracle-system etc.

Det finns dock några saker där FileMaker är klart begränsande, t.ex. har jag sett hur sorteringar av stora datamängder kan bli riktigt långsamt, liksom sorterade relationer kan vara det.

Ett annat område som ibland är ruskigt långsamt är att ta bort poster!

Fick en rolig följdfråga på problemet jag inledde denna tråd med. Frågan gällde vad blir prestandan på sökningar där man söker på wildcards. Säg att man behöver söka på tex chassinummer eller registreringsnummer på en bil, serienummer på en pistol eller liknande där man bara har tillgång till ett par siffror i rätt positioner, men inte övriga.

I FileMaker finns det två typer av wildcards:

* Som betyder ett eller flera tecken
@ Som betyder endast ett tecken (jepp, det är helt idiotiskt att ha @ som sådan symbol, det har de säkerligen ångrat några gånger, men som vanligt finns det workarounds på det med).

En sökning på en wildcard O*LA gav svar på 10-15 sekunder (jag räknade sekunder, hade inget tidtagarur). En sökning på O@A@ gav svar på ungefär samma tid. En sökning på O@AA (ett wildcard) tog ca 30 sekunder

Detta var ett intressant problem så jag bestämde mig för att kolla om man kunde få snabbare sökningar via relationer. Ett antal uppdateringar av index i 5 miljoner poster senare, kan jag rapportera att det går att få ögonblickliga sökresultat även på detta.

Lösningen
Först skapade jag fyra fält som "plockade ut" bokstaven för den positionen (position 1-4), så att fältet bara innehåller en bokstav. Använde funktionen Left och Middle. Jag kallar de för char1-char4.

I posten där ordet är tex SBFG så finns alltså S i ett fält, B i ett annat osv.

Sedan skapade jag fyra globala sökfält, ett per position. I dessa skall man då kunna skriva S i position 1, lämna position 2 tomt och fylla i F i position 3 och lämna det sista tomt.

Sedan skapade jag fyra beräkningsfält som fungerar sålunda: Om sökfältet för positionen innehåller något, så returneras sökfältets innehåll. Är det tomt returneras istället hela alfabetet och alla siffror på varsina rader.

Sedan skapade jag en självrelation (en relation till samma tabell) baserad på sökfälten (beräkningsvarianten av dem) på vänster sida och på höger sida char1-char4-fälten.

Slängde in dessa fält och en portal i en layout och jag kan nu söka och även här är resultaten ögonblickliga. I portalen får jag fram alla poster som innehåller de bokstäver jag anger i de olika positionerna direkt.

Coolt!

Återkommer med bilder när databasen indexerat ytterligare en grej...

Senast redigerat 2008-07-10 00:11

Här kommer en bild av hur det kan se ut. Att skapa ett fält som skall räkna ut antalet hittade poster har varit svårt. Även om jag ställer in att indexeringen på det skall vara global, så försöker FileMaker göra någon update på alla poster ändå, vilket, även om datorn får pyssla med det hela natten, inte blir klart.

Jag trror en förändring i fältet triggar en "tag bort något"-funktion, vilket som Richard rapporterar är sjukt långsamt i FileMaker. Man saknar verkligen SQL-kommandot Truncate table eller tag bort index som också finns i SQL.

Här kommer lite bilder av databasen sökfält och portal för att visa resultatet, fältdefinitioner, relationsdiagrammet och hur relationen är inställd. Resultatet är nästan ögonblickligt, någon sekund från det man lämnar ett sökfält tills portalen visar vad den hittat.

Beräkningen som inte syns i sin helhet i fältet RelationsSökningsBokstav01_C ser ut så här:

If ( IsEmpty ( SökfältBokstav01_G ) ;
"A¶B¶C¶D¶E¶F¶G¶H¶I¶J¶K¶L¶M¶N¶O¶P¶Q¶R¶S¶T¶U¶V¶X¶Y¶Z¶Å¶Ä¶Ö¶0¶1¶2¶3¶4¶5¶6¶7¶8¶9¶0¶" ; SökfältBokstav01_G )

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-07-10 13:42

Med det skulle jag vilja påstå att det är kliniskt bevisat att du har alldeles för mycket tid på dina händer!

Men heder för lösningen!

Tyvärr är den inte applicerbar i just det aktuella problemet eftersom chassienummer (som det handlar om) skiljer sig ofantligt mellan olika märken. Det kan vara allt från ett enda tecken till en kombination på upp mot 20 tecken.

Nja, jag har ju för mycket att göra egentligen, men du har rätt, jag börjar se något samband här...

Jag förstår dock inte riktigt varför den inte skulle vara applicerbar, man kan ju skapa olika typer av sökningar baserat på samma relation. Du kan ju lägga till ett sökfält som innehåller hela numret med en * för varje position man inte har, sedan splittas det inmatade upp av ett manus och de olika "riktiga" sökfälten fylls i som de skall. Längden, vilka grupper numret har osv, kan man ju låta det manuset avgöra? Eller missar jag något?

Att denna lösning finns hindrar en ju förstås inte från att söka på * och @ i hela fältet som jag visade tidigare. Att vänta 10 sekunder för några miljoner poster kanske inte är något större problem?

Appropå prestanda i Filemaker Pro databaser som sägs vara långsamt så hittade jag just denna roliga video. En FileMaker-utvecklare har laddat ner hela Wikipedia (ca 18 Gb), importerat den till ett antal tabeller i Filemaker som sedan relaterats till varandra.

Sedan har han använt en egen liten programvara för sökningar (som alltså bygger på funktioner inuti Filemaker, ingen plugin, möjligtvis på något liknande sätt som ovan), just för att bevisa att Filemker INTE är långsamt på att söka*.

SeedCode: fmSearchResults : Searching Wikipedia in FileMaker (2.12 min)

Vill man göra något liknande själv så finns allt att ladda ner här:
wiki.dbpedia.org : About

* Att radera poster är däremot sjukt långsamt...)

Tillägg: Vi har även diskuterat prestanda även i denna tråd:
http://www.99.se/filemaker/247628-optimera-foer-hastighet.html

1
Bevaka tråden