OS X vill inte alltid starta, måste jag ominstallera?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-08 09:37

Tja!
Min syrra har en Mac Mini med en intel-processor. och 10.5.4. Problemet är att den inte alltid vill starta. Ibland när den ska starta dyker bara den grå skärmen upp. Men inget äpple. Försöker man trycka ner ALT så händer ingenting. Det är helt enkelt bara att starta om burken med power-knappen och hoppas på att den strtar igen.
Jag har provat att markera OS X disken under startskiva och startat om. Men ingen förbättring. Har hårddisken packat ihop? Kan nämnas att installationen av Leopard är ca 2 månader gammal och i början funkade allt prima.

Hjälp mottages tacksamt!

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 09:41

Nja låt den vänta ett tag. Det kan ta ett tag att bygga om extension cache filerna vilket är normalt när man har uppdaterat till 10.5.3/10.5.4.

Annars kan du alltid prova att installera om 10.5.4 combo uppdateraren igen när den väl har startat. Det kan fixa vissa fel.

//Rob

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-09 21:02

Prova först att köra ett blocktest på disken. Det gör man enklast med Drive Genius, Repartition Mac, Hard Disk Data Recovery, Hard Drive Data Recovery Software, Recover Hard Drive Data & Files. Blocktest fungerar i demoversionen så det är gratis. Du vet att disken är trasig om testet "fryser" och stannar. I fall den gör det, lämna in datorn till närmaste service ställe.
Går testet igenom så prova att reparera skivbehörigheter, om det inte var det du hade gjort så klart..
Sista stegen är att installera om systemet. Köp en extern och dra igång Time Machine på den och sen är det bara att installera och återskapa med hjälp av Överföringsassistenten

1
Bevaka tråden