Apple och garanti vid produktionsfel?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 19:51

Tänkte på en sak idag. Har en kollega som har en MBP som är 8 mån utanför garantin. Den rasar och han får reda på att det är logikkortet och går inte på garantin. Vad jag vet har man längre garanti i Sverige om man kan bevisa att det var fel på varan från början.

Min fråga är då, hur kan man som användare göra sönder sitt logikkort? Skärmen, gångjärn eller musplattan kan jag förstå men en fastsatt del utan rörliga delar inuti datorn.
Bevisligen finns det datorer som håller längre än 20 månader så är inte detta ett tillverkningsfel som varit från början?

De kan säkert vända på frågan och ställa svaret:
"Att hade det varit tillverkningsfel från början så hade problemet med all rimlig säkerhet upptäckts innan garantitiden gått ut."

Och säkert sedan lägga till något i stil med:
"Den vanligaste orsaken att logikkort falerar på bärbara datorer är att något extraordinärt har hänt i handhavandet av maskinen. Någon har ställt ett tungt paket ovanpå den. Någon har råkat tappa den i golvet.

Vi påstår förstås inte att du ljuger, utan vill bara påpeka att detta händer, och att det händer utan att ägaren till maskinen någonsin får reda på att det har hänt.

Så tyvärr kan vi bara beklaga det inträffade och föreslå att du nästa gång köper den här tilläggsförsäkringen som skyddar dig mot allt…"

Eller något dylikt. Så det är nog inte så lätt att påvisa tillverkningsfel utan att hitta fler som råkar ut för samma sak eller genomföra någon sorts C.S.I.-djupdykning i logikkortsproblemens outforskade värld.

Första året är ju bevisbördan på tillverkaren; de skall bevisa att du har fel.

Andra året är det tvärtom, du skall kunna visa att det varit fel på den från början.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 21:37

Ja ni har ju så klart rätt.
Men ni hajar vad jag menar. Är ingen logikkortsmästare men nog borde det vara så att man måste ha öppnat datorn för att det ska ha gått sönder annars har man fått ett dåligt logikkort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 21:54

Ja, sånt där tycker jag känns obehagligt. Bara det faktum att man själv inte får öppna datorn eller har kompentens till att inspektera komponenter gör det rätt enkelt för en asp att finta bort en om den ville. När det gäller sådana här saker förstår jag egentligen inte hur man som vanlig kund ska kunna bevisa något.

Ja men var skall de dra gränsen?

När datorn stått på dygnet runt i fyra år och säger *poff* - är det ett "tillverkningsfel".

Som så ofta får man dra en gräns någonstans. Man har kommit överens om att den skall vara 12 månader.

Jag har råkat ut för både plus och minus som hänt kring det här med garantier. Ibland verkar det som att det hjälper att vara en som de TROR kan bli jobbig....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 23:01
Ursprungligen av Goflorp:

Ja men var skall de dra gränsen?

Rörliga delar hajar jag att det är som det är och jag kräver inte att de ska laga min skärm gratis och jag klantar mig. Däremot en del (logikkortet) som jag aldrig rör, inte är rörligt och i vanliga fall håller länge ska de ha 3 år på, det är vad jag tycker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 22:22

Principiellt har jag svårt att se hur det skulle kunna fungera annorlunda även om jag tycker att Apples garanti på 1 år är lite kort. För mig känns det som att det inte är tänkt att datorn ska hålla längre än 1 år vilket känns kort när det ofta rör sig om 10000-tals kronor.

Kan hålla med. Bara för att branschen är överens om 12 månader så behöver ju inte det innebära att jag tycker det är rätt...

Vore önskvärt att man ändrade till 24 mån ist. 12 har det väl vart sedan 1945?

Kan hålla med. Bara för att branschen är överens om 12 månader så behöver ju inte det innebära att jag tycker det är rätt...

Vore önskvärt att man ändrade till 24 mån ist. 12 har det väl vart sedan 1945?

Dags att läsa konsumentköplagen?

"Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare. Lagen handlar framför allt om vilka krav du kan ställa på säljaren om det är fel på en vara eller om den levereras för sent. Spara alltid kvittot så att du kan styrka ditt köp när du kontaktar säljaren. Konsumentskyddet har förbättrats bland annat genom 6 - månadersregeln. Den innebär att ett fel som uppstår inom 6 månader efter köpet antas vara ett ursprungsfel om inte säljaren kan motbevisa detta. Från och med 1 april 2005 har du som konsument 3 år på dig att reklamera en vara. För de köp du gjort innan den tidpunkten gäller 2 år." *

* Konsumentlagar och regler

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 23:15

Jag tycker att om asp agerar på ett ärligt sätt och de inte hittar någonting som tyder på att datorn hanterats oaktsamt så är väl det här ett tillfälle som de borde kunna låta en reklamation gå igenom utan att kunden ska behöva bevisa "bortom allt rimligt tvivel". Jag tycker inte att lagstiftningen, med lite vett och ärlighet, ska behöva vara så specifik att den till exempel gör skillnad på stela och rörliga delar i en dator. Men tycka kan man ju alltid.

Jag lyckades få logikkortet i min Macbook utbytt efter kanske 14 månader. Det enda som jag betalade var 500 för felsökning, kortet och reparationen stod Apple för.

Sedär ja. Ett tag sedan man hade anledning till det. Tackar.

Ztaafens "case" visar ju att ibland är det "låt hjärtat va med" som gäller, roligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 12:24

Sedär ja. Ett tag sedan man hade anledning till det. Tackar.

Vad? Är det något jag missförstått nu? Jag menade att garantin skulle förlängas längre än 1 år. Eller gällde påläsningen att det bara är under 6 månader som tillverkaren måste bevisa...?

jag avsåg raden :

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 22:19

jag avsåg raden :

Jojo, ja ok, jag citerade nog kanske fel person... Inte överdrivet tydligt vad jag menade. Jag förstod inte riktigt vad Gilbert menade/hur det var relevant och då inte heller vad du menade när du svarade på Gilberts inlägg.

1
Bevaka tråden