Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS med unRAID

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kommit fram till att jag vill bygga en NAS.
En vän har tipsat om mjukvaran unRAID som bygger på LINUX.
Fördelen slulle vara att man kan ha olika storlekar på diskarna, ha många dsikar.
Man skall kunna sätta up det så att man sparar på en drive under dagtid datan på dessa "fördelas" sedan på de andra under natten. Sedan har man fördelen med att om en drive krashar så byggs datan upp uigen om man sätter dit en ny.

Men min fråga är om någon här har erfarenhet av unRAID eller något annat OS för en NAS.

link till "unRAID OS"
Lime Technology, LLC

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-05 16:02

FreeNAS är ett trevligt altenativ. Samma interface som tex monowall också.

Men vill man vara lite framtidssäker med filsystem osv. tycker jag Nexenta osv. som har stöd för ZFS är ett lämpligt altenativ.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-07-05 16:12

FreeNAS är trevlig och lätt att använda. Körde med det i 2 veckor när jag satt ihop min NAS sen blev det utbytt mot Ubuntu.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-05 16:25

du kan köra en hederlig raid5 med olika diskar i olika storlek.. och det går att komplitera med fler diskar efterhand genom att bara trycka in de i raidkortet så sköter det sig själv iprincip.

Sedermera skulle jag AVRÅDA från att köra en mjukvaru raid. det blir problem om du byter plattform, om systemdisken går ner eller liknande.

en riktig raid, typ raid5/6 på ett riktigt raidkort är vad du bör använda.. använda inbyggda raidkretsen på moderkort är inte heller klokt, för går moderkortet sönder så är det inte säkert att du kan läsa din raidarray, utan ett identiskt moderkort.. vettigare raidkort (exempelvis som mitt) går att brygga och parkoppla fler raid-kort om deti nte skulle räcka till (i mitt fall 8portar/kort, men det finns de med både 12,16 och 32 portar).

freeNAS är ett helt okej gränssnitt som styrs via http protokollet och fungerar om du inte önskas köra mer avancerade grejjer och vill göra det enkelt för dig och använda servern som en ren nätverksdisk

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-01-30 21:11

Ledsen för en trådkapning - men här verkar finnas folk som har erfarenhet av FreeNAS. Jag har en låda som en PC-kunnig person (ej Mac/AFP-freak) byggt till mig med FreeNAS på. Och femton hårddiskar á 1TB... Problem: Det går OK att ladda upp till NASen. Men det är SJUKT långsamt att ladda ner. Jag har sett på FreeNAS forum att fler har problemet men jag hajjar inte riktigt om det är löst, eller hur jag skall lösa det. Någon med koll på läget som kan konsulta...?

1
Bevaka tråden