Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk kontakt till amerikansk MacBook Pro strömadapter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpt en macbook pro i usa och har problem med adaptrar. Jag vill inte ha någon såndär stor klumpig adapter som konverterat till alla länder som existerar, jag vill ha en liten smidig enkel adapter som konverterar till svenska uttag.

Någon som har några tips på vart man kan få tag på sådana?

En annan sak jag upptäckte är ju att kontaktuttaget i den lilla "lådan" ser ut som en sådan vanlig kontakt till en bandare! Går det att koppla i en sådan? Det blir inte snyggt, men billigt.

/ Jonis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 07:55

Japp, det går bra det.
Förutsatt att laddaren klarar 110-240v alltså.

Strömadaptern till MacBook Pro klarar både 110v och 220v så du behöver inget mer än en apparatsladd in i väggen eller en "duckhead":

120kr inkl moms på Kullander.se:
Duckhead Svensk stickpropp för Apple strömadapter / Batterier & Ström / Kullander Apple Premium Reseller

Vackert, vackert.

Nu är jag inte hemma i sverige förrän om två veckor men jag har en sådan duckhead till min ipod, skulle den fungera till macen? Någon med kvalificerade gissningar eller gedigen kunskap?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-04 08:07
Ursprungligen av Vintrastorm:

Vackert, vackert.

Nu är jag inte hemma i sverige förrän om två veckor men jag har en sådan duckhead till min ipod, skulle den fungera till macen? Någon med kvalificerade gissningar eller gedigen kunskap?

Jag har inte märkt någon skillnad på de två duckheds jag har, en är från en ipod och den andra från en mbp.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-04 10:19

-Har du jordfelsbrytare hemma märks det direkt du sätter i kontakten. Det som kan bli fel är jordningen men fungerar en adapter/dockhead till en apparat finns det inget som talar emot att den inte fungerar med en annan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 10:24
Ursprungligen av nabben:

-Har du jordfelsbrytare hemma märks det direkt du sätter i kontakten. Det som kan bli fel är jordningen men fungerar en adapter/dockhead till en apparat finns det inget som talar emot att den inte fungerar med en annan.

En sladd är en sladd är en sladd... Den fyller funktionen att sammankoppla fas och nolla från vägguttaget med apparaten. Om du väljer apparatsladd eller "duckhead" spelar ingen roll.

Ursprungligen av nabben:

-Har du jordfelsbrytare hemma märks det direkt du sätter i kontakten. Det som kan bli fel är jordningen men fungerar en adapter/dockhead till en apparat finns det inget som talar emot att den inte fungerar med en annan.

Är det inte en Philips i ändan då? En JORDLÖS apparatkabel med enbart två stift?
I så fall kan du glömma att jordfelsbrytaren blir inblandad... det finns ju liksom ingen jord? eller?

Alla Apples nätagg är ju Multi-Volt & multi-Frekvens, de fixar själva 50-60HZ och 110-230Volt. Landsanpassningen sitter i Duckheadet.

I övrigt så har Björnström redan sagt allt som behöver sägas.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 15:54
Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte en Philips i ändan då? En JORDLÖS apparatkabel med enbart två stift?
I så fall kan du glömma att jordfelsbrytaren blir inblandad... det finns ju liksom ingen jord? eller?

Jordfelsbrytaren fungerar även om apparaten är ojordad och/eller ansluten till ett ojordat uttag. Det är det som är det fina med den

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-05 13:41

-Det kanske är Europropp nu ja. Morsans gamla bärbara var jordad. Antagligen för att få bort statiska elektriciteten. Apple produkter förändras ju ganska fort så det har nog hänt en hel del sedan dess.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-05 15:10

Den långa kabeln är jordad, men inte duckheaden.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-05 17:56

Finns hur många trådar som helst om importerade maskiner och hur man ska få dem att funka här hemma.

1
Bevaka tråden